Gjest Slettet+9813241234 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Ble nylig stoppet av politi pga sol film på sideruter forran, han sa at jeg kunne få en lapp om å vise bilen til vegvesenet eller bare gjøre det enklere for begge parter og bare ta den av på stedet, jeg valgte det siste. Styrken på filmen var 25% gjennomsyn, politimannen sa at de ikke kunne se meg utenfra, det jeg lurer på er er jeg blitt registrert hos registeret dems for sol filmen? er det lite lurt og sette på svakere film 35% - 45%? hva vil skje? er det noe straff for sol film? vi lever i ganske så firkanta verden..... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Uten å vite svaret, så er jeg rimelig sikker på at soting forran ikkje er lov, altså bot om du ikkje tar det bort. Riv dritten av, fordi det er vel bare rånere som soter vinduene forran uanZ Bortsett fra original soting fra fabrikken, er det nemlig ikke tillatt å gjøre frontrute eller siderutene foran mørkere.. http://www.tv2.no/a/4003025 Første jeg fant på google Fasit?: § 31-1. Generelt om vindu 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. http://www.lovdata.n...4-0918-031.html Konklusjon: Bruk solbriller Endret 29. mars 2016 av Nizzen 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Uten å vite svaret, så er jeg rimelig sikker på at soting forran ikkje er lov, altså bot om du ikkje tar det bort. Riv dritten av, fordi det er vel bare rånere som soter vinduene forran uanZ Bortsett fra original soting fra fabrikken, er det nemlig ikke tillatt å gjøre frontrute eller siderutene foran mørkere.. http://www.tv2.no/a/4003025 Første jeg fant på google Fasit?: § 31-1. Generelt om vindu 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. http://www.lovdata.n...4-0918-031.html Konklusjon: Bruk solbriller Bilen var jo helt konge ingen kunne se meg eller noe inni bilen føler det er blitt litt sånn akvarium opplegg nu helt gjennomsiktig glass Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Nå har de nok loggført at du ble stoppet med solfilm, hvis det gjentar seg kan du regne med å måtte vise bilen på teknisk kontroll. De har nok hjemmel for forelegg også, og er du riktig heldig finner de hjemmel for å klippe skiltene frem til du viser bilen på teknisk. Har de ikke hjemmel er de flinke til å late som. 2 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Regner med at trådstarter er rundt 18 år, så ville jeg tro at h*n heller vil bruke 4000kr i drivstoff enn å kaste 4000kr ut vinduet 4000kr er bare et tall jeg fant på, men skulle ikkje forundre meg om et forelegg er i den størrelsen. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Ble nylig stoppet av politi pga sol film på sideruter forran, han sa at jeg kunne få en lapp om å vise bilen til vegvesenet eller bare gjøre det enklere for begge parter og bare ta den av på stedet, jeg valgte det siste. Styrken på filmen var 25% gjennomsyn, politimannen sa at de ikke kunne se meg utenfra, det jeg lurer på er er jeg blitt registrert hos registeret dems for sol filmen? er det lite lurt og sette på svakere film 35% - 45%? hva vil skje? er det noe straff for sol film? vi lever i ganske så firkanta verden..... Har du skrevet under på noe? Slik det høres ut, så var onkel politi veldig grei med deg. Dere gjor "det enkle", at du tok den av og fikk kjøre i fred. Det kan vare lurt å kontakte veivesenet og sjekke med de, kas "%" du har lov å ha på. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Ble nylig stoppet av politi pga sol film på sideruter forran, han sa at jeg kunne få en lapp om å vise bilen til vegvesenet eller bare gjøre det enklere for begge parter og bare ta den av på stedet, jeg valgte det siste. Styrken på filmen var 25% gjennomsyn, politimannen sa at de ikke kunne se meg utenfra, det jeg lurer på er er jeg blitt registrert hos registeret dems for sol filmen? er det lite lurt og sette på svakere film 35% - 45%? hva vil skje? er det noe straff for sol film? vi lever i ganske så firkanta verden..... Har du skrevet under på noe? Slik det høres ut, så var onkel politi veldig grei med deg. Dere gjor "det enkle", at du tok den av og fikk kjøre i fred. Det kan vare lurt å kontakte veivesenet og sjekke med de, kas "%" du har lov å ha på. Bortsett fra original soting fra fabrikken, er det nemlig ikke tillatt å gjøre frontrute eller siderutene foran mørkere.. ? Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Om jeg ikke husker feil så kjører TS en 210, som isåfall gjør dette til politiets daglige rutine når de stopper rånebiler;) Uansett så er all form for soting foran B stolpen ulovlig. Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Du er garantert loggført. "Stoppet bil, gav vedkommende ultimatum og skrevet ned skiltnummer" Neste gang du blir stoppet så popper det nok opp. Endret 29. mars 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Mener at det var en gang hvor det var lov å sote "ned" til 85% lysinnslipp på siderutene mellom a/b. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Bilen var jo helt konge ingen kunne se meg eller noe inni bilen føler det er blitt litt sånn akvarium opplegg nu helt gjennomsiktig glass Ja, det er vel nettopp poenget. Å kunne se deg altså. Men man kan jo alltids kjøre i burka elns? 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Har med sikkerhet å gjøre (og sikt) Noen gang prøvd å knuse et vindu med film påklistret? Skal du ha sotet vinduer så får du kjøpe sotet glass, montere og håpe på det beste når du viser bilen til vegvesenet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Har med sikkerhet å gjøre (og sikt) Noen gang prøvd å knuse et vindu med film påklistret? Skal du ha sotet vinduer så får du kjøpe sotet glass, montere og håpe på det beste når du viser bilen til vegvesenet Det er ingenting å håpe på, enten kan du eller så kan du ikke DOKUMENTERE at glasset er i henhold til følgende: Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 – 1966, July 15 1966. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Hvorvidt regelverket er lurt eller ikke kan gjerne diskuteres, men jeg tror ikke noen her synes at det var rart du ble stoppet av politiet hvis du har knallmørk solfilm foran b-stolpen. Du kunne like godt brukt pengene dine til å fyre i peisen med. 6 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Har med sikkerhet å gjøre (og sikt) Noen gang prøvd å knuse et vindu med film påklistret? Skal du ha sotet vinduer så får du kjøpe sotet glass, montere og håpe på det beste når du viser bilen til vegvesenet Det er jo for så vidt et godt poeng. Å laminere de herdede sidevinduene er nok ikke helt heldig fra et sikkerhetsmessig perspektiv nei. Kan ikke si jeg har testet hvor god lamineringen blir med slik film , men at det øker styrken vesentlig kan jeg vel i og for seg se for meg, gitt at det ikke er svært skjøre greier. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Nå er det ikke direkte uvanlig med laminerte sideruter heller, det er ekstrautstyr man kan velge til mange biler. 1 Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 (endret) Nå er det ikke direkte uvanlig med laminerte sideruter heller, det er ekstrautstyr man kan velge til mange biler. Det er nettop derfor de gjør det, slik at du kan ha det lovlig. Det er ganske mye det som skjer på EU market. Mens andre plasser så er det ikke så ille: Og her sliter man med sinnsyke forsikringsatser bare man er i 400+ hk i fra fabrikk. Endret 30. mars 2016 av Dr Jones Lenke til kommentar
Kaffiflekken Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hold deg til soting bak B-stolpen. Tusen ganger meir sexy Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Moderatormelding Diskusjon rundt laminering vs soting har blitt splittet ut. Diskusjonen finner du her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1717222 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå