Gå til innhold

Boote w2k fra RAID 1 disker

nåvi

Anbefalte innlegg

Har nettopp handlet meg Sunsway/ST Lab PCI ATA133 Raid samt 2 Maxtor 160GB P-ATA disker. Har satt opp begge diskene i Raid 1 (speiling). Har heller ingen andre disker koblet til for øyeblikket.

Problemet er bare at jeg ikke får bootet w2k fra Raid volumet. Under installasjonen av w2k trykket jeg F6 og la til drivere til Raid-kontroller. Alt fungerte fint, maskinen fant Raid volumet og jeg partisjonerte opp dette. Deretter kopierte installasjonsprogrammet inn filer, noe som også gikk fint. Etter restart derimot gikk ingenting fint lenger. Får bare feilmelding om at det er noe galt med oppsettet og at Windows ikke finner disken som er angitt som "boot source" eller noe i den duren (husker ikke helt nøyaktig hva som stod).

Prøver jeg derimot og koble fra den ene disken kan jeg fint boote fra den andre. Har også installert nyeste Bios til HK (Msi K7t Turbo2) men finner ingen alternativer i Bios for å boote fra Raid eller liknende, eneste er å sette den til Scsi eller "Boot other device" til enable. Prøvd ørten forskjellige drivere til Raid-kontrolleren uten at dette har hjelpt noe nevneverdig (driverne som fulgte med Raid-kortet fungerte faktisk ikke i det hele tatt).

Noen smarte forslag? Har irritert meg grønn over dette i flere timer nå!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCSI er på en måte en standard instilling for ikke-onboard boot, boote fra en pci-kontroller eller liknende...

Prøv også å gå inn i kontrolleren dins "bios" og kjør en diagnostikk på raid-settet for å utelukke at det er noe bøss med det...

Lenke til kommentar

Har prøvd å kjøre "diagnostics" i Bios, men det hjelper ingenting. Raid-settet fungerer jo uten problemer når jeg kjører første runde av w2k installasjonen så der neppe her problemet ligger.

Ser du også kjører Raid oppsett... booter du fra disse diskene? Isåfall.. hvordan fikk du det til?

Lenke til kommentar

Mitt mobo har integrert parallell-ata Raid kontroller, denne er disablet i bios under "onboard peripherals", det er også en setting i advanced bios features (samme sted som boot prioritering settes) som heter "ATA Raid & SCSI card boot" Denne settes til Raid hvis jeg skal boote fra disker som står på den innebygde p-ata kontrolleren, men jeg har satt den til scsi, fordi jeg booter fra ikke-innebygget s-ata kontroller. Hvis jeg da setter "First Boot Device" til SCSI, så booter maskinen fra Raid-settet mitt.

Kanskje du har noen like innstillinger? Jeg vet jo ikke hovedkort du har, men hvis du oppgir det, kan jeg kanskje se litt i en online manual og prøve å finne ut hvordan du burde innstille ting og tang.

EDIT: hehe, blingsa litt... så ikke at du hadde oppgitt modell... har tittet litt, og vil anbefale deg å sette first boot device til SCSI, tror det burde funke (Det er ikke det at disktypen er SCSI du velger, det er mer det at bootinga skal skje fra en tilleggs-kontroller i pcislot)

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...