Gå til innhold

Den beste til 3D Studio Max ... ?

Pirka

Anbefalte innlegg

Hei ! En kompis kan mye om software og jeg om hardware hehe ... så som oppgave fikk jeg å skaffe han den beste skjermkorte til 3D Studio Max.

Ka for et kort fra ATI eller Nvidia er best da ? Tenker ikke på de dyre Quadro og Vildcat eller noe annet men på kort som brukes til spiling .

Prisklasse er 1500- MAX -2000 ... Om Vildcat til 1350 på komplett er noe bra eller finnes det bedre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at Wildcat er noe bra kjøp, selv om han kun skal bruke 3DStudio Max.

Jeg tror kanskje han bør legge i en tusenlapp til og kjøpe et litt dyrere kort om han skal ha noe som duger, du får ikke allverden til 1500 kroner, iallefall ikke om han er en "pro 3DSMAX" fyr.

EDIT; da snakker jeg om Wildcat kortet til 1300 spenn.

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Har du ikke penger igjen til å kjøpe ett skikkelig skjermkort etter å ha betalt 15-20 tusen for 3DStudio MAX?

Nei han har ikke penger igjen ... fikk 3D Studio Max til små penger fra universitet.

Jeg fiksa heile oppset på PC osv, har selvsagt peiling på hva er bra til spill men aner ikke hva er bra til 3D Studio Max ... Min eneste personlig anfaring er med Bryce 5,1 ...

Lenke til kommentar

ta wildcat for sure

eg trenger ikkje å sei meir enn at du får langt mindre 'feil' på eit sånt kort enn dei vanlege gamer korta

trenger du meir info så spør på eit anna forum....her sitter jo bare småunger som anbefaler geforce eller ati og vil snart krangle om kva av dei 2 som er best til 3dsmax.

Lenke til kommentar
trenger du meir info så spør på eit anna forum....her sitter jo bare småunger som anbefaler geforce eller ati og vil snart krangle om kva av dei 2 som er best til 3dsmax.

Kan nok være noe i dette... :D

De fleste tenker ikke på hvor viktig det er med god (les: sertifisert) Open GL driverstøtte. ATI og Nvidia slet lenge med å få sertifiserte Open GL drivere. (De har nå sin Fire GL og Quadro serie)

Sånn sett er ikke 3D Labs Wildcat til 1300 kr. noe dårlig kjøp. Og ja, jeg vet at det helt sikkert vil være elendig til å kjøre Doom 3 - men det var liksom ikke det som var poenget.

Lenke til kommentar

Jeg vil egentlig gjette på at Matrox sine skjermkort er en bedre kandidat om han skal sitte å jobbe med wireframes i 3D studio i time etter time. Sammen med en eller to knallbra skjermer. Dette er jo tross alt 2D det går på.. Disse kortene er ikke så dårlige på 3D heller....

Lenke til kommentar

Nvidia har en driver, MAXtreme, som er optimalisert for 3DS Max.

For å kunne bruke den må du ha et Quadro kort.

Men driverne kan lures med en patch, SoftQuadro. Du vil da få tilgang til en del av instruksjonene som er spesielle for quadro kortene, som faktisk ligger i gpu også på non quadro kort.

Ytelsen i 3DS Max vil da bli mye bedre, men synker faktisk litt i spill. Man får visst ikke både i pose og sekk :-)

Har brukt SoftQuadro selv på et Ti4200 kort selv, men vet ikke om det fungerer på nyere kort fra Nvidia.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

nvidia kort er generelt sett bedre i 3dsmax enn ati, skal du ha et supert kort kan du enten kjøpe et nvdia Quadro FX 3000 eller et 3dlabs Wildcat 7210. Men hvis han ikke har såpass mye penger vil nok et bra geforce 4 eller et rimelig geforce fx fungere bra. Jeg har selv et radeon 9700 pro og amd xp2500 med 512ddr, dette fungere ganske bra, med min maskin kan jeg vel opperere med ca. 100000 polys i scenen før det begynner og gå skikkelig sakte, men man "hider" objekter underveis så, i prinsippet trenger man ikke all verdens med pc for å drive med 3dsmax siden man kan bruke "hide object" funksjonen som skjuler objekter du ikke jobber med, dette er en nyttig funksjon som gjør det mulig å arbeide på ganske dårlige maskiner også. Har testet 3dsmax på en P2 400mhz med et dårlig matrox, det gikk litt hakkete men jeg fikk gjort oppgaven min, så det er absolutt ikke noe vits i å investere 100000kr+ på pc for å drive 3dsmax hvis du ikke har jobb med dette da.

Lenke til kommentar

Nvidia benekter dette selv, men brikene på Quadro kort er nøyaktig de samme som på vanlige geforce kort. Plasseringen av noen motstander på kortet avgjør så om brikken skal funger som quadro eller ikke.

Tidligere drev folk å loddet av motstandene og flyttet de, og fikk fullverdige quadro kort. Etter hvert kom det en software patch for å gjøre det samme.

SoftQuadro kort yter like bra som "ekte" Quadro kort, og koster deg kanskje mindre enn 1/3 av prisen.

Bakdelen er at Nvidia hele tiden prøver å hindre SoftQuadro kort i å virke gjennom nye drivere. Så du kan ikke alltid kjøre de nyeste driverne, før en ny patch har kommet.

SoftQuadro4

Samme hos ATI

FireGL

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...