Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst internett til data party?

Anbefalte innlegg

Hei skal ha dataparty med ca 50 stk og da er det bra med internett *grin* men det lokale som vi skal ha dataparyet i har ikke dette så derfor trenger jeg linke tråd løst fra meg. Jeg ser lokalet fra take mitt så det er ikke noe problem. Jeg har en 34 mbit internett linje hjemme som skal brukes til det. kor stor hastighet støtter trådløst og kor langt når det? og hva trenger jeg?

Det er ca 2-4 km til lokalet fra meg i luft linjer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=177&g1=3...46&l=2&lantall=

ka den brukes til noe?

noen som vet sån ca hva alt kommer til og koste?

Det er en veldig grei antenne ja, men da må du også ha utstyr som takler høy nok hastighet. vanlig 802.11g nett takler mellom 20 og 24 Mbps maks i reell hastighet. Det er også vanskelig å finne stabilt utstyr som takler mange samtidige connections.

Jeg satt opp et par bokser basert på proxim tsunami mp 11.a, disse fungerte forholdsvis greit alene, men jeg var så uheldig å få antenner med produksjonsfeil og overganger som ikke taklet 5 GHz båndet noe særlig bra. Noe som gjorde at rekkevidden ble svært begrenset. Den taklet da kanskje 300-500 meter i fri sikt mot 12 km som den egentlig skulle taklet.

Dette utstyret er derimot svært dyrt og kan kun benyttes som en bridge.

Jeg tror det er enklest og billigst for deg å kjøpe et 802.11g aksesspunkt/basestasjon med bridging muligheter og støtte for ekstern antenner. Det som er synd med 802.11g utstyret er at de har en forholdsvis begrenset styrke i radioen. Pr i dag har alle 32 mW radioer eller rundt der. 100 mW er det maks tillatte, og de fleste skjønner da at det gir en ganske mye bedre rekkevidde.

www.lanzone.no og www.wlansupply.no har mange gode antenner og endel trådløst utstyr som kan benyttes til ditt formål. Men med trådløst tar ting tid (som med alt annet egentlig) så du bør få inn utstyret en stund i forkant for å teste det ut og optimalisere antenner og resten av utstyret.

med 21 dBi antenner og basestasjoner med 15 dBm radioer (32 mW) vil jeg tro at du kan klare 3-6 km hvis du har helt fri sikt og får forstyrrelser imellom antennene.

Lenke til kommentar

jeg så på en 3com antenne som var 18 dpi den skulle nå ca 4.5 km og vis jeg kjøper 1 21 dpi antenne for og ha på taket her og en kraftig motaker antenne nede på lanet ca 8 dpi eller noe det burde vell gå? blir ikke så veldig dyrt heller

jeg trur neppe det er mye forstyrrelser der da så det blir ikke noe problem

Lenke til kommentar
få en kar til å springe mellom stedene med pakkene, han er sikkert sterkere enn signalet fra en tråløs sender så da tar han sikkert ta større pakker, sikkert mye større enn vanlig på 1500 kanskje helt opp til 1000000

Får nok bra båndbredde, men pingtiden blir jo rotten, da... :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...