Gå til innhold

Enda mer herlig Amerikansk utenrikspolitikk

Anbefalte innlegg

Ifølge DB:

http://www.dagbladet.no/2016/03/29/nyheter/utenriks/krig_og_konflikter/jemen/43673705/

USA og bestevenn Saudia Arabia skal lage et bedre samfunn i Yemen.

Et land vi ikke fordømmer for alle sine forferdeligheter. De fleste i Norge sitter med rosa USA solbriller og mange er til og med villig til å være landsforrædere på vegne av USA. Mange Quislinger i Norge idag og de fleste politikerne har villig gitt bort vårt land til global Amerikansk fascisme.

:sick:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er de virkelig store og overdrevne eller kan det være det faktisk er en underdrivelse?

Du må ikke glemme å sette i perspektiv hvordan ting var i Tyskland før andre verdenskrig. Det kalles benektelse og er den første og sterkeste forsvarsmekanismen i det menneskelige psykologiske register.

Lenke til kommentar

Er ikke like kategorisk som TS men jeg ser hva du mener.. For det første er det mest pga liten tillit til de som skal være seriøse politikkere som har starta problemene. Folk valgte ikke Arnold til guvernør i California pga tillit til hvordan ting er. En wrestler har vært guvernør og en countrysanger. Systemet er desverre så gjennområttent at politikere som er opptatt av politikken sjeldent får en sjanse.. Så kan man jo ta utgangspunktet at de fortjener det hvis de vinner i et slags demokrati. Det er vel litt den amerikanske bobla som er logisk men dårligere effekt.

Med en media som hele tiden spiller på frykt og maler et fiktivt bilde av verden. Blir som å se på land som regnes som langt mindre frie og mindre utvikla så ser man dette i stor grad. Når det faktisk er mulig å slippe unna med å kjøpe aksjer i våpenselskaper for så å starte en krig, personlig økonomi bør være sekundært i en slik stilling. I Norge antar jeg at en korrupsjonsdom hadde passe for f.eks. Hillary som tok penger fra helseforsikringsselskapene for å droppe gratis helse til alle. Når det er lov med korrupsjon som er det eneste jeg kan beskrive det som flørter man med grensene for hva som kan kalles et moderne demokrati. Jeg vil si at USA i dag har svært lite igjen av det positive med tanken bak politikken...

Noen ting virker veldig logisk og er kanskje rettferdig men funker fryktelig dårlig i praksis. For meg er f.eks. levestandard viktigere en prinsipper f.eks.

Er jo latterlig lett å argumentere høyrevridd. Trump sa i 2000(?) noe som at det var ingen sak å være politiker på republikansk side for de kjøper alt Nå er det nok ikke så lett men i dette tilfellet har sannheten null betydning. Det spiller ingen rolle hva som er fakta lenger og det er veldig bekymringsfullt. Han har jo en klar strategi på å være så langt til høyre som mulig noe uttalelsene gjenspeiler til tross for at han vel ikke har ment dette før.

Mannen er utrolig dyktig og får folk til å tro at en mur vil lønne seg. Sannheten er at over 60% av innvandrerne i USA kommer lovlig og blir ulovlig. Dette vil så klart ikke virke inn. De som bor ved murer i dag merker ingen spesiell effekt. Det er ikke så vanskelig å komme seg over et gjerde.

25 mrd dollar for bygginga og max 7 år før prisen dobler seg i vedlikehold. Med liten effekt noe jeg tror Trump vet meget godt (han er smartere en det virker) er det et perfekt eksempel på et system som ikke virker.

Men det verste som kan skje for USA er vel å måtte innrømme nederlag på styreformen. Det er faktisk en seier for demokratiet hvis det faller i mine øyne. Det sier seg selv at når man ved å støtte type 4-5% av befolkningen som eier ca 80% av verdiene hvis ikke mer. Trur faktisk 1% eier 60% eller noe. Så hvis du ønsker å hjelpe de resterende 95% får du en sosialistmerkelapp som en slags merkelig dobbeltmoralsk skvip der man glemmer at sosialisme er noe alle moderne land har i form av politi, skole osv. Enkel hersketeknikk og eksempler som Sovjet og andre tullestyrer fordummer hele greia så jævelig. Litt som FRPs konstante bruk av formynderikortet. De glemmer at hele lovverket og stort sett alt er formynderi.

Men for all del. Vanskelig å argumentere mot. Dårlig argument når man ser bak fasaden.

Trudde Sarah Palin var det absolutte lavmål...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett Clarus.

Leste forresten noe tilsvarende i Dagbladet idag. Ble sjokkert over at slikt har nådd massemediene i Norge.

http://www.dagbladet.no/2016/03/20/kultur/meninger/usa/presidentvalg_2016/politikk/43588153/

USA sitt såkalte demokrati er latterlig tragisk. Tragikomisk rett og slett. Jeg kan ikke annet enn å lure på hva slags verden vi faktisk lever i, når ett av de bedre landene er slik. Etterhvert har jeg innsett at Europeisk demokrati også råtner og ikke er mye bedre enn det Amerikanske.

Jeg blir rett og slett forbanna og frustert... Nesten ikke til å beskrive.

Jeg skjønner ikke at folk er så dumme/blinde i forhold til egne samfunn.

:realmad:

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Førsteposten på to setninger inneholder jaggu både "landsforræder", "Qvisling" OG "fascisme" ... Mulig du trekker konklusjonene om denne amerikaniseringen av det norske folk litt langt her :p

Tror de aller fleste i Norge har ett edruelig bilde av Amerika og er veldig klar over forskjellene mellom oss, både politisk og kulturelt, uten at dette i seg selv er noen grunn for den jevne nordmann å tegne opp ett fiendebilde av vår alliert av den grunn.

Lenke til kommentar

Du har rett Clarus.

Leste forresten noe tilsvarende i Dagbladet idag. Ble sjokkert over at slikt har nådd massemediene i Norge.

http://www.dagbladet.no/2016/03/20/kultur/meninger/usa/presidentvalg_2016/politikk/43588153/

USA sitt såkalte demokrati er latterlig tragisk. Tragikomisk rett og slett. Jeg kan ikke annet enn å lure på hva slags verden vi faktisk lever i, når ett av de bedre landene er slik. Etterhvert har jeg innsett at Europeisk demokrati også råtner og ikke er mye bedre enn det Amerikanske.

Jeg blir rett og slett forbanna og frustert... Nesten ikke til å beskrive.

Jeg skjønner ikke at folk er så dumme/blinde i forhold til egne samfunn.

:realmad:

Mennesker er og vil nok alltid være lett påvirkelige for enkle hersketeknikker og prinsipper. Det gjalt vel både høyre og venstre men nå er det vel ingen vestreradikale igjen?

Her er jo ytterpunktene men tankene er god på begge sider. Problemer er når "sosialist" f.eks. blir brukt som et skjellsord av noen som ønsker statlige non-profitveier i neste setning uten å se hykleriet.

Har aldri møtt en FRP'er uten et ønske om sosialistiske veier, skole, politi etc... Fortsatt bruker de sine meninger som et skjellsord. Henger man seg for mye opp i en retning og ikke ser på konsekvenser kan vel ikke resultatet bli veloverveid?

Jeg har jobba med salg og salgsledelse i 15 år men re fortsatt facinert over hvordan Trump klarer å få et opplyst, vestlig land til å kjøpe meninger og en virkelighetsoppfatning som rett og slett ikke er der og en pedagogikk som er så basal og enkel. Han er elegant, smart og ikke minst tøff som drar det så langt.

Lenke til kommentar

Førsteposten på to setninger inneholder jaggu både "landsforræder", "Qvisling" OG "fascisme" ... Mulig du trekker konklusjonene om denne amerikaniseringen av det norske folk litt langt her :p

Tror de aller fleste i Norge har ett edruelig bilde av Amerika og er veldig klar over forskjellene mellom oss, både politisk og kulturelt, uten at dette i seg selv er noen grunn for den jevne nordmann å tegne opp ett fiendebilde av vår alliert av den grunn.

Nå går det faktisk an å kritisere mye av hva som skjer i USA uten å trenge å ha andre grunner en at det som skjer der både bekymrer og er såpass nærme vår hverdag at å ikke ta lærdom av andre vestlige demokratier virker lite smart. Uten at jeg er enig i åpningsinnlegget.

Mange som forsvarer ukritisk og mange som anklager ukritisk. 

Lenke til kommentar

Det er ok Thoto79. Jeg forstår og setter pris på at du er optimist.

Selv er jeg ikke så optimistisk. Jeg har snakket med altfor mange rabiate Amerika fanatikere til at jeg i det hele tatt kan tro på det du sier i innlegget ditt over. Og ikke minst. Hadde vi handlet rasjonelt som land, hadde vi ikke lenger vært alliert med USA, vi hadde fordømt landet og sanksjonert mot landet.

Europa hadde gått sammen for å forsvare seg, og hadde som så kunne si nei til USA og sendt de hjem.

Idag er vi alliert med verdens største krigshisser, og har endret vårt samfunn til krigshissersamfunn også, bare for å tilfredstille USA.

Lenke til kommentar

Nå går det faktisk an å kritisere mye av hva som skjer i USA uten å trenge å ha andre grunner en at det som skjer der både bekymrer og er såpass nærme vår hverdag at å ikke ta lærdom av andre vestlige demokratier virker lite smart. Uten at jeg er enig i åpningsinnlegget.

Mange som forsvarer ukritisk og mange som anklager ukritisk. 

Jeg overdriver ikke. Jeg er overbevist om våre samfunn utvikler seg fra demokrati til tyranni og at USA sin globale fascisme er hovedårsaken til det, og at Europa etter Eurokrisen har blitt rene USA fascistkolonier. De som styrer våre land på USA sine vegne er per definisjon landsforrædere.

Se på Tyskland og Frankrike. De var sterke motstandere av USA før Eurokrisen, nå har de blitt nikkedukker.

Eurokrisen var heller ikke en normal økonomisk krise, det var en som ble skapt av Amerikanske/Britiske globale media, Amerikanske politikere og Amerikanske rating agencies. Det ble til en "self-fulfilling prophecy". Og krisen var ikke basert på fakta og rasjonalitet, den var basert på manipulasjon.

Se der. Da har du en ny konspirasjonsteori å tenke på også :)

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...