Disco Stu Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Hei Jeg har startet opp et enk, som utleid arbeidskraft. Jeg driver i svakstrømsbransjen, og trenger da endel monstasjemateriell. Jeg har masse av dette privat, som var kjøpt inn i forbindelse med oppussing av huset. Hvordan er det å bruke dette i firmaet, og ta betalt for det? F.eks bruker jeg 15 skruer og plugger. Kan jeg da fakturere Montasjemateriell 150,-? Eller må hver enkelt skrue telles inn og føres i regnskapet og faktureres en og en? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Kan jeg da fakturere Montasjemateriell 150,-? Selvfølgelig. Det blir som at man blir fakturert for "Verkstedmatriell 47,-" når bilen er på verkstedet. Du kan også selge ditt private montasjematriell til ditt enk for den pris du ellers ville fått ved salg til andre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Du kan selvsagt fakturere ut montasjemateriell til 150,- kr til dine kunder når du har en avtale som tilsier at du fakturerer forbruk separat. Når det gjelder bokføring av driftsmateriell i enkeltpersonforetaket ditt må du bokføre skruene som privat innskudd og kostnadsføre dem. Dette gjør du ved en kreditføring på 2056 Innskudd andre eiendeler og en debitføring på den relevante kostnadskontoen. Bilag for denne transaksjonen er kvittering for varene du skyter inn, eller i det minste et dokument hvor du beskriver hva som er skutt inn og hvordan du er kommet frem til verdien av dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå