Gå til innhold

Hvor mye er det greit å betale for en skoletur ?

Slatravi

Anbefalte innlegg

Jeg går på høgskole altså ikke i grunnskolen eller videregående opplæring. Vi har i forbindelse med studiet mitt flere studieturer som koster penger. Lærerene våre mener vi ikke får læringsutbytte nok ved andre oppgaver enn disse turene. Den første turen vår var i september og kostet 1 000 kr i transport og så måtte vi kjøpe en del ekstra utstyr. Det irriterende med denne turen var at det er mange steder nær skolen de kunne arrangere turen til og det har de gjort tidlegere år. Så var det en annen tur som kostet 900 kr, her leide vi kano og lå i telt. Dette var bare en gå tur fra skolen, men likevell så har vi betalt 1900 kr frem til oktober i turer + jeg brukte vertfall 3 000 kr på utstyr. 

Nå skal vi på enda en tur som kommer til å komme på 3500 til 4000 kr + utstyr som vi måtte ha. Det var selvsagt greit å låne utstyr fra venner og bekjente, men ikke så lett når en bor langt fra "hjemmet" Denne turen kunne også vert arrangert nærmere skolen slik at vi ikke hadde trengt overnattning. Til våren komme det enda en tur på ca 1 500 kr. Jeg er nå rimelig lei av å ikke få noe annet tilbud enn disse turene, deltar vi ikke på de så får vi ikke gå opp til eksamen.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva utdanning er det du tar? Eller meir aktuelt, kva står omtalt i utdanningsplanen for studiet ditt?

Utdanningsplanen skal inneholde høgskulens forpliktelsar ovanfor studenten, samt studentens forpliktelsar ovanfor høgskulen.

Dersom det er påkrevd mange slike ekstraaktivitetar så burde det være omtalt i utdanningsplanen slik at studenten kan gjere seg kjent med kva som kreves før ein takkar ja til studieplassen.

I tillegg så foreligger det ei forskrift om egenbetaling ved universiteter og høyskoler.

Der står det at høgskulen ikkje kan kreve betaling, men at det er eit unntak for betaling for reelle kostnadar knytta til læremiddel, her innbefatta også lisensutgifter i forbindelse med opphavsbeskytta materiale.

Ein god plass å starte vil derfor være å be om ei begrunnelse frå høgskulen om korleis dagens praksis med studieturar harmonerer med lovverket som slår fast at høgskulen kun kan kreve betaling for reelle kostnadar knytta til læremiddel (typisk kopiavgift, betaling for skulebøker, osv).

Kva som er reelle og nødvendige kostnadar vil sjølvsagt kunne variere alt etter kva utdanning du tar. Går du f.eks. på landbrukshøgskulen så vil nok utflukter i større grad være nødvendig, enn om du tar ei meir teoretisk utdanning.

Utdanningar med krav om praksisperioder, slik som f.eks. sjukepleiarutdanninga har ofte rutiner for refusjon av reiseutgifter i tilfeller der utgiftene blir store. Typisk dersom studenten får praksisplass i ei anna kommune eller på andre plassar der vanlig busskort ikkje er tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Dette er på grunnskolelærer utdanning der vi tar 45 studiepoeng i idrett i 1 og 2 semester. Vi fikk ikke noe emnebeskrivelse (utdanningsplan) i idrett, men fikk i pedagogikk. Flere av aktivitetene er nødvendige, men kunne blitt gjennomført i nærområde. Det ene er en skitur på 4 dager (3500-4000 kr) jeg måtte også kjøpe ski og kjøpte de billigeste til pakkepris til 1500 kr + staver til rundt 3-400 kr. Da fikk jeg vite at jeg burde ha bedre ski (fjellski) og burde fått lånt meg dette før jeg reiste. Det vi skulle gjøre var å bygge en skibakke med humper, svinger og ha aktiviteter som stiv heks, nappe hale osv... + litt skiteknikk. 

Vi klaget til skolen, fikk til svar at om det ikke var noe som kunne erstatte læringsutbytte så kunne de kreve at det er obligatorisk. Snakket også med lærerene og de sa det samme, men jeg mener hotellopphold ikke er "læremiddel" viste til paragrafen du snakker om. Jeg er sikker på at en tur til den lokale skibakken på ca. 1 times kjøring kunne erstattet dette, men det var visst bedre forhold oppe på fjellet. (Håper bare ikke det er kollone slik som i påsken, selv om det hadde vært litt morsomt at det stabile fjellet deres har stengt fjellovergang) reiser om to uker. 

Jeg synes utgiftene til sykkel og skøyter er greit da dette kan regnes som læremiddel for å lære barna dette i skolen, men hotell flere ganger i året er ikke læremiddel heller ikke måltid på hotell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...