nomore Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 (endret) Hei! Kjøpte rett før påske en bruktbil. Pga store problemer med den gamle bilen måtte eg ha ny bil raskt og etter litt leting fant eg en bil eg var veldig fornøyd med fra en bilforhandler litt unna her eg bor. Bilen var annonsert til 138.500, en 2010-modell(dvs 6 år), gått rett under 174.000km og ble beskrevet som "Flott holdt bil med servicehistorikk". Bilen er en VW Passat stasjonsvogn med automat, dieselmotor og mye ekstrautstyr(highline). Fikk avtalt prøvetur og bilen fremsto som godt holdt, ingen større mangler og i henhold til beskrivelsen til selger. I displayet var det en melding om at service må tas samt at ei xenon pære var gått. Etter prøvekjøring la eg ett tilbud på bordet litt under annonsert pris med avtale om at service skulle tas før eg hentet bilen og at pæra skulle byttes. Etter noen meldinger frem og tilbake ble vi enige om en pris begge var fornøyd med(136.000 inkl service, omreg og årsavgift). Eg er ikke bilkyndig og har tidligere kun hatt gamle biler(10+ år). Som alibi hadde eg med meg en kamerat som har nesten samme bil og som er brukbart bilkyndig. Når vi prøvekjørte bilen tok han seg en runde med bilen og en gjennomgang av helt enkle og grunnleggende ting. Hans oppfattelse av bilen var at den var i henhold til beskrivelse og opplevdes som godt vedlikeholdt. Nå har eg kjørt ca 1000km med bilen igjennom påsken og har oppdaget flere feil som eg vil klage på. 1. Service ble ikke tatt som avtalt. I serviceboka er det skrevet inn oljeskift rett før overtakelse - ikke service. I mitt hode er ikke oljeskift det samme som service. Eg blir derfor skeptisk til andre "servicer" som skal ha blitt gjort. 2. Bilen leveres med full xenon og det viser seg nå at lyktespylerene ikke fungerer i det hele tatt. Dette vil være en mangel på neste EU-kontroll og noe eg mener selger burde ha kjent til og burde ha opplyst om. 3. Oppdaget en god del fukt under gulvmattene fremme. Når vi var og kikket på bilen var det tørt og opphold over flere dager. I påsken har det regnet en god del og fukten er nå synlig. Problemet her er at en del sentral elektronikk ligger i koblingsbokser i gulvet her og vil forårsake betydelige problemer senere(eller snart). Eg mener at dette burde også selger ha kjent til og opplyst om. 4. I utstyrslisten i annonsen er det listet opp både regnsensor og alarm. Ingen av delene eksisterer på bilen. Eg burde kanskje ha oppdaget dette på visning men da eg aldri har hatt hverken alarm eller regnsensor visste eg ikke hva eg skulle se etter. Her har selger gitt feilinformasjon. 5. Betydelig fukt inni bakluke. Vi har koblet opp bilen til diagnoseverktøy(VCDS) og har her fått opp feilmelding på lav spenning på diverse styresystemer samt problemer med baklukelås. Etter å ha kikket nærmere så er det en god del fukt inni bakluka og bla skiltlysene har kraftig korrosjon på kontaktene. Vi fjernet feilmeldingen på låsen i bakluka og den har kommet tilbake flere ganger. Har dog ikke oppdaget noe praktisk problem her så det virker som om systemet klarer å løse feilen selv pr dags dato. Eg tipper dog at fuktproblemene vil gi økte problemer fremover og gi en betydelig reparasjonskostnad. 6. I helga smalt det i venstre demper og dette har ført til en ekkel dunkelyd når eg svinger i lav hastighet(eg må ikke ratte helt over, dunkelyden kommer av og til om eg må svinge). Vi har tatt en visuell sjekk og det er ingen synlige feil på noen deler av konstruksjonen(uten å demontere noe). Mistanken her er at det enten er slitt fjærbenslager eller selve fjæra i demperen som har gått "ut av sporet". Dersom det første stemmer mener eg at dette burde ha vært oppdaget på verksted under siste service. Selgeren er en forhandler og eg har sjekket litt rundt etter dårlige "omtaler". Ingen ting som har vekket mistanke. Dette er en mindre forhandler men med en del dyre biler på salgslisten. Bilen eg har kjøpt er tidligere eigd av sønnen til eier av bedriften, hvorpå sønnen var den som solgte bilen. Kombinasjon av at dette fremstår som en seriøs forhandler og at det var selger selv som hadde eigd bilen gav meg litt ekstra tillit til at vedkommende kjente godt til bilen og evnt feil og mangler av betydning - og eg ble kanskje litt ekstra naiv av dette. Eg fikk muntlig bekreftelse fra selger at det ikke var noen kjente feil eller mangler ved bilen ut over det som var opplyst om(rust i hjulbue som var rettet opp i av ett seriøst kaosseriverksted) og at den var godt vedlikeholdt. Av samme årsak skrev vi kun en forenklet salgskontrakt. Ut over denne har eg lagret annonsen og meldingene hvor dette med service er avtalt. Allikevel mener eg at dette er ting som eg kan reklamere på og få selger til å rette opp i. Eller har eg her opptrådd litt for naivt og forhastet og må ta dette på egen kappe? Endret 29. mars 2016 av nomore 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Har du ikke kontaktet forhandler ennå? Jeg ser ingen grunn til å ikke reklamere på dette, og heller ingen grunn til at åpenbare feil som lekkasje ikke skal dekkes - vanninntrenging ved regn er en feil forhandler "kjente til eller måtte kjenne til". Forhandlere har dessuten større ansvar/plikt enn privatperson da det kan forventes større kunnskap og videre undersøkelsesplikt. Det er av nettopp slike årsaker man gjerne selger bruktbilen til forhandler, og da må du selvsagt kunne reklamere på det i andre enden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Hei! Jo, har nå vært i kontakt med selger. La frem det samme som eg skreiv her men i en litt annen rekkefølge. Fikk raskt til svar at dette skal de naturligvis få fikset opp i. De vil da ha bilen inne i 2-4 dager hvorpå eg spurte etter leiebil og får det også i perioden den er på service. Så selger fremstår som positiv og imøtekommende for å få løst manglene. Hva som blir resultatet gjenstår å se men så langt fremstår selger som serviceinnstilt og behjelpelig 1 Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 3. april 2016 Del Skrevet 3. april 2016 Du bør vel få igjen noen kroner siden bilen ikke har regnsensor og alarm? Ellers bør selger installere dette gratis,synes jeg... I hvor stor grad resten av manglene kan kreves utbedret vet jeg ikke. Det som har skjedd med hjulopphenget er ditt eget ansvar med mindre du har kjøpt bilen med garanti. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 (endret) Du bør vel få igjen noen kroner siden bilen ikke har regnsensor og alarm? Ellers bør selger installere dette gratis,synes jeg... I hvor stor grad resten av manglene kan kreves utbedret vet jeg ikke. Det som har skjedd med hjulopphenget er ditt eget ansvar med mindre du har kjøpt bilen med garanti. Det fulgte med garanti på tre måneder med bilen - med en egenandel på ett par tusen og ingen begrensning i kjørelengde. Eg mener dog at dette bør kunne reklameres på. Eg mener eg har grunn til å forvente at slitedeler er byttet i henhold til bilprodusentens anbefalinger og at evnt feil som påvirker bilens levetid og standard er utbedret. Dette mener eg at eg har grunn til å forvente da bilen ligger i samme prisklasse som tilsvarende modeller med samme kjørelengde og utstyr - uten disse manglene, annonsen sier at bilen er velholdt og har komplett servicehistorikk samt at det blir avtalt at service skal tas før overtakelse. Siden dette da blir mangler eg reklamerer på så blir det utenom garantien og derav uten kostnad for meg å få utbedret feilene. Og dersom selger avviser å dekke reparasjon av fjærbenslager mener eg og at de må sannsynliggjøre at denne feilen skyldes feil fra min side. Eg mener dog at manglende service derimot taler for at eg skal få dette dekket. Mener eg. Regnsensor og alarm er ikke avgjørende for meg - men prisen eg var villig til å gi for bilen ble naturligvis påvirket da dette ble opplyst til å være med på bilen. Kostnaden for å få dette installert er nok høyere enn hva gevinsten er på en seks år gammel bil. Føler eg. Men, eg vurderer å foreslå for selger at i stede for å få dette installert eller tilbakebetalt noen penger så dekker de behandling av noen begynnende rustflekker. Eg var klar over disse flekkene før kjøp - men tenker det gir meg mer om disse fikses kostnadsfritt samt at det sannsynligvis er billigere for selger enn å ettermontere det som mangler. Endret 4. april 2016 av nomore Lenke til kommentar
toth Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Ja du gjør lurt i å være fleksibel, og kan ofte få igjen mer enn mangelen om du gjør litt som du sier - lakkering er dyrere for deg enn regnsensor er verdt, og samtidig er det billigere for forhandler å lakkere enn å kjøpe og installere regnsensor. Jo flere slike win-win du kan skape, jo mer velvillig bør selger være. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 All den tid dette er en 6 år gammel bil kan du ikke reklamere på feil som har oppstått etter overtakelse, med mindre det kan bevises at feilen er direkte resultat av manglende service, som skulle vært gjort i det du kjøpte bilen. Dunkelyden i venstre demper er mest sannsynlig en garantisak. Resten av tingene du nevner kan nok taes på reklamasjon. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 Eg kan ikke klage på feil som har oppstått etter overtakelse - men eg kan klage på mangler som var tilstede ved overtakelsestidspunktet som eg ikke hadde grunn til å forvente var tilstede. Dette er uavhengig om bilen er 6 år eller splitter ny, og følger forbrukerkjøpsloven. Eg har faktisk fem års reklamasjonsrett på bilen opp mot selger, men det er naturligvis ikke alle feil som oppstår fremover er en mangel eg kan kreve rettet. Dog mener eg at når selger opplyser om at alle servicer er fulgt og når det blir avtalt at bilen skal gjennomgå en ny service før overtakelse - så kan eg kreve en slitedel som fjærbenslageret er fikset på selgers regning. Dersom dette er årsaken til feilen så har slitasjen vært der lengre enn eg har hatt bilen, og følger en serviceanbefalingene til produsent ville dette vært byttet før det ble så slitt at slitasjen ble synlig/merkbar. Noe den nå er. Eg mener derfor at mangelen med fjærbenslageret var der _før_ overtakelse av bilen, og at den bare først ble synlig etter overtakelse. Eg mener derfor at eg har reklamasjonsrett på mangelen. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 4. april 2016 Del Skrevet 4. april 2016 Jeg er usikker på om 5 års reklamasjonsrett også gjelder på bruktbil? Jeg tror det skal mye til å vinne frem i retten ang en mangel på en bil som er 11 år gammel og kjøpt for 5 år siden... Men det er jo uansett ikke tilfellet her Spørsmålet er om dette fremtidige problemet ville blitt utbedret på service eller ikke. Frem til du har fått en diagnose på hva som er galt er det umulig å si. Ps: det kan også være et stab. stag som har løsnet. På bilen til fattern skjedde dette, og det ble dunkelyder i svinger. Fort gjort å fikse Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. april 2016 Forfatter Del Skrevet 4. april 2016 I henhold til forbrukerkjøpsloven så har eg minimum 2 års reklamasjonsrett. Dersom tingen er ment til å vare i vesentlig lengre tid enn 2 år så har eg 5 års reklamasjonsrett. Det er ingen krav til at varen er splitter ny, loven er ufravikelig og gjelder når selger er en bedrift og kjøper er en privatperson. Som er tilfellet her. Og eg mener at bilen skal ha en levetid vesentlig lengre enn 2 år Forutsetningen for å få dette dekket(og evnt vinne evnt krav) vil være at eg kan hevde at mangelen var på bilen ved overtakelse(og ikke oppstod i ettertid), ikke skyldes feil fra min side og at eg ikke har noen grunn til å måtte forvente at det skjer. Dersom det er fjærbenslageret(dette er ikke bekreftet enda) så har eg blitt fortalt at dette er en typisk slitedel som blir sjekket og utbedret på servicer. Akkurat intervallene her vet eg ikke. At det blir merkbart slitt i løpet av den uka eg hadde bilen tyder på at slitasjen allerede var der før overtakelse. Gitt at dette er feilen Dersom det er noe annet så mener eg at samme begrunnelse må kunne benyttes der - med mindre det ganske enkelt er noe som kunne ha skjedd på hvilket som helst tidspunkt. Og det er dette eg er spent på. En ny ting som har akkurat dukket opp er hvinelyd tilsynelatende fra viftereima. Begynner nesten å lure på om bilen har hatt de servicene som er ført opp. I mitt hode mener eg at om en kjøper bil til over 130k, "markedspris", er 6 år og blir beskrevet som velholdt og komplett servicehistorikk så skal eg ikke måtte kjøre den på service 1-2 uker etter overtakelse Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. april 2016 Forfatter Del Skrevet 17. april 2016 Lang tekst, oppdatering på fremgang Bilen ble levert til selger mandag 11 april. De skulle da se på manglene eg listet opp og fikse det som var galt. På vei til å møte selger punkterer eg på venstre forhjul. Eg visste det ikke var reservedekk i bilen så eg prøvde mitt beste for å reparere dekket med reparasjonssettet som låg baki - uten særlig hell. Eg klarte til slutt å komme meg til ett bilverksted som låg langs veien som og hadde dekkverksted(brukt de før - samme situasjon). De tok bilen inn med en gang og byttet begge fremhjulene mot en god pris. Mens de hadde den inne fikk eg muligheten til å studere bilen under. Hell i uhell. Det eg oppdaget der var heller ikke akkurat i henhold til hva eg mener å kunne forvente. Begge støtdemperene fremme hadde ødelagte mansjetter og begge var synlig "fuktige". Når eg tok på de så fikk eg olje på fingrene. Det var ikke regn den dagen og ellers veldig tørt på veiene. Eg mistenker at dette da enten må komme fra støtdemperene eller noe annet i området(bremsene?). Dette kommenterte eg til selger når han hentet bilen og var uforstående til at det skulle være ett problem - de var jo originale! Høyre side: Venstre side: Eg synes og at demperene har en noe merkelig vinkel? Den siste uka/dagene før de fikk bilen(de somlet veldig) så har eg merket at kjøreegenskapene har endret seg over humper, mer hardere. Eg har tenkt at det hadde en sammenheng med fjærbenslageret. Nå mistenker eg demperene. Dagen etterpå den ble levert til selger - dvs tirsdag - så ringte han meg og lurte på hva eg mente med service egentlig. Eg sa at eg forventet at ett godkjent verksted gikk igjennom bilen i henhold produsentens anbefalinger basert på alder og kjørelengde. Han mente det betydde oljeskift og bytte av oljefilter. Vi ble enige om at det var hans ansvar å være tydelig på dette og at dette skulle de ordne opp i - dvs at den skulle inn på ett godkjent verksted og få gjennomført en service. Dagen etterpå, onsdag, etterspør eg status(pr e-post) samtidig som eg gjør det tydelig hva eg forventer skal skje mens den er inne hos de(på en hyggelig måte) og får beskjed(pr e-post) om at bilen står til tørk og skal på verksted torsdag eller fredag(sist uke) for alt det andre. Torsdag ringer selger meg og sier at han mener det var bedre å ta det pr telefon. De hadde nå funnet årsaken til fuktigheten på gulvet og det var tette dreneringskanaler. Dette hadde de nå fikset opp i og bilen måtte stå litt lengre til tørk enn først planlagt. Eg kunne få bilen igjen på fredag men da måtte den inn igjen på mandag. Eg har fått lånebil(en toseters caddy som har sett sine bedre dager) så eg sa eg heller ville ha tilbake en ferdig fikset bil som er helt tørket ut en å styre på med bytting osv. Det var greit, han skulle ringe på mandag og avtale levering. Problemet med lyktespylerene skyldtes defekt spylerpumpe. De hadde bestilt ny men den var ikke kommet enda. Den skulle komme til fredag og bli byttet da. I bakluka fant de ikke noe åpenbart galt. Der var det tørt og fint. Diagnose hadde de ikke kjørt men de hadde bestilt to nye skiltlys til meg(til tross for at eg sa det ikke var nødvendig). De skulle og komme til fredag. Støtdemperene hadde de ikke sett noe feil på(alvorlig talt?). Mansjetten som var rundt var kun for å beskytte mot støv og annen drit så den var ikke så viktig(seriøst?). De hadde da altså hatt den inne stående stille i 4 dager. Eg tipper at "fuktigheten" som var tydelig når eg tok bilde nå var tørket opp. Dette var originale dempere og de var kun kjørt 175.000 km - forventet levetid var lengre enn det sa selger. Eg sa at dette fikk verkstedet vurdere når den var inne da eg mistenker de var ødelagt som en følge av at det var kommet inn støv eller dritt og de ikke var tette lengre - og at det er derfor de mansjettene tross alt er der for. Og de blir ikke sånn helt plutselig - dette er noe som har vært over lengre tid(før overtakelse) og vil bli oppdaget på en normal service hos ett verksted. Han skulle se på hva de sa etter han hadde vært der. Eg kommenterte også til selger pr e-post at det kommer hvinelyd fra motorrommet regelmessig - typisk slitt viftereim eller registerreim, men siden registerreima nylig var byttet regnet eg med at det var viftereima. Den inngår i service og eg kommenterte at de fikk sjekke den også mens den var inne. Denne har de ikke kommentert enda. Manglede alarm og regnsensor har de ikke kommentert enda. Selv om alt ser ut til å løse seg så virker de noe motvillige til tider. Dette gjør at eg er ekstra paranoid og prøver å dokumentere alt vi blir enige om, og spesielt pr e-post. Spesielt etter samtalen på torsdag har eg blitt litt ekstra påpasselig. Selger sier at eg må være klar over at dette er en gammel bil og at eg må forvente at deler er slitt på den. Eg sa at det er helt greit det - men at bilen ble solgt som "Flott holdt bil med servicehistorikk", og at vi avtalte at service som kjørecomputeren varslet om skulle tas før overlevering. Da forventer eg som kjøper at bilen faktisk er i fungerende stand og at det ikke er noen alvorlige feil eller mangler med den som eg må utbedre i løpet av den første tiden eg har bilen. Allerede noen få dager etter overtakelse var det åpenbare feil som viste seg som burde vært oppdaget på service - som ikke var tatt i henhold til avtale. Han sa at de som selger av bilen ikke skulle være vanskelig her og at de tar og ordner opp i dette. Eg håper det stemmer. Er eg vanskelig her? Ett par kamerater av meg som er godt bilkyndige sier at dette er bare rett og rimelig det eg krever og forventer - men kommenterer samtidig at de er glad de ikke har solgt bil til meg. Hva nå enn det skal bety Forhåpentligvis har nå selger gjort det som skal gjøres og at den er klar til henting nå på mandag. Eg har aldri hatt ett så stort savn etter klimaanlegg, automat og behagelige seter som siste uka. Caddyen har og betydelig større drivstoff forbruk enn Passat'en. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 for det første,så skal man alldri ta det en selger sier for en god fisk,og for det andre,kjøper man en brukt bil som nermer seg 200k på telleren,så tar man en nermere kikk på bilen,da holder det ikke med en prøvetur,og et par spark i dekkene,da må man ha bilen på bukk og gå skikkelig i gjennom den,og har du ikke greie på bil,så tar du med noen som har det,eller kjøper en nyere bil,eller kjøper bil av en skikkelig seriøs bilforhandler med garanti,og ikke en liten bruktbilforhandler,og som gjerne heter Pawel eller mohammed,som kjøper biler billig,og som "jukser" til seg en bedre tilstand på bilene,finnes nok en og annen nordmann som også gjør det samme. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 17. april 2016 Del Skrevet 17. april 2016 Høyre side: 2016-04-11 09.26.49.jpg Det må jo være noe alvorlig galt med det fjærbeinet(er det rette navnet...?) der, med den knekken?? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 for det første,så skal man alldri ta det en selger sier for en god fisk,og for det andre,kjøper man en brukt bil som nermer seg 200k på telleren,så tar man en nermere kikk på bilen,da holder det ikke med en prøvetur,og et par spark i dekkene,da må man ha bilen på bukk og gå skikkelig i gjennom den,og har du ikke greie på bil,så tar du med noen som har det,eller kjøper en nyere bil,eller kjøper bil av en skikkelig seriøs bilforhandler med garanti,og ikke en liten bruktbilforhandler,og som gjerne heter Pawel eller mohammed,som kjøper biler billig,og som "jukser" til seg en bedre tilstand på bilene,finnes nok en og annen nordmann som også gjør det samme. Bilselger har drevet på i flere år og har ett brukbart rykte(av det eg klarte å finne). Har i tillegg garanti på bilen i 3 måneder, men det eg vil er å reklamere(garanti og reklamasjon er som kjent to forskjellige ting). Eg hadde med meg en som har peiling men det er begrenset med hva vi har mulighet for å sjekke på ett kvarters kjøretur. Bilen var i tillegg eid av bilselger og eg forventet derfor at selger hadde god kjennskap til bilens tilstand og utstyrsnivå. Men joda - har lært litt underveis og Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. april 2016 Forfatter Del Skrevet 18. april 2016 Høyre side: 2016-04-11 09.26.49.jpg Det må jo være noe alvorlig galt med det fjærbeinet(er det rette navnet...?) der, med den knekken?? Ja - det er akkurat det eg føler eg og. Demperen skal jo gå rett opp og ned - ikke ha en knekk på veien. Eg har kun fortalt selger hva eg har sett under der, ikke sendt over eller nevnt at eg har bilder. Dersom selger nå gjør som avtalt - dvs får den inn på en service og ber verkstedet se på demperene(om de ikke gjør det allikevel) så forventer eg at verkstedet ser om det er noe galt og gjør det som må for å fikse opp i det, og som ett minimum bytter mansjettene. Dersom de ikke vurderer de eller bytter mansjettene så kommer eg til å stille selger kraftigere til veggs med krav om retting innen veldig kort tid eller heving av kjøp. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 når bilen snart har gått 200k,da må man regne med og begynne og bytte slitedeler,og når du kun tar en 15min kjøretur,og ikke tar bilen opp på bukk,så tviler jeg på at du kommer så langt med heving av kjøpet,mulig selger er grei,er han ikke det,så må du nok koste det selv. kammerat av meg kjøpte en passat diesel,husker ikke årstall,men rundt 2010,han hadde bilen 2 uker før svinghjulet tok kvelden,han kjøpte heldigvis bilen på møller,så han fikk dekket det igjennom dem,ellers så hadde det blitt over 20k i rep. har funnet ut en ting jeg,så lenge man kjører vag,så vet man hva man skal bruke pengene på Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. april 2016 Forfatter Del Skrevet 19. april 2016 Hvorfor har det noe å si at han kjøpte bilen på Møller for at han fikk dekket det? Rettighetene er jo like? At den nærmer seg 200k er eg klar over, og at eg må påregne en del kostnader med bytting av slitedeler etterhvert. Poenget mitt er at om eg kjøper en påstått velholdt bil med komplett servicehistorikk til markedspris hvor service _akkurat_ er tatt på ett merkeverksted - så mener eg at eg har all grunn til å forvente at eg ikke må bytte defekte deler eller slitedeler såpass kort tid etter. Har uansett fått en oppdatering til. Bilen skal være klar i morgen. Alle påklagde mangler ser ut til å bli rettet opp i nå. Pumpa til lyktespylerene blir byttet. Fuktigheten er tørket opp. Lekasjen er tettet. Det er dette som har tatt mest tid. Bilen var på service før eg fikk bilen - de hadde bare glemt stempelet. Det er nå fikset(merkeverksted). Skiltlysene bak er byttet med nye. Det er ingen tegn til fukt baki luka. Alle elektriske koblinger i luka er renset. De fant til slutt ut at fjæra på venstre støtdemper var knekt. Denne byttes. Som en kompensasjon for manglende utstyr(alarm + regnsensor) så tok de en komplett rens av teppene i bilen(mens de var ute) + at de bytter begge støtdemperene komplett(ikke bare fjær) så de er helt nye. Viftelyden fant de ikke så den måtte vi evnt se på om den ble mer tydelig. Dersom bilen nå er i den stand eg mener den skal være i - dvs at eg ikke får store mangler eller feil på den med en gang etter overtakelse - så skal eg si meg fornøyd med resultatet. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. april 2016 Del Skrevet 20. april 2016 Høres ut som de har ordnet opp på eksemplarisk vis, vær glad for at du valgte denne forhandleren og gi dem gode skussmål fremover - det kryr av bedrifter landet rundt som hadde tvunget deg til å kjempe med nebb og klør i denne sitasjonen. 4 Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 25. april 2016 Del Skrevet 25. april 2016 Skiltlysene bak er byttet med nye. Det er ingen tegn til fukt baki luka. Alle elektriske koblinger i luka er renset.Fukt i bakluka kan skyldes at pakningen rundt bremselyset ikke er tett. Jeg ville definitivt sjekket dette, da produsenten/importøren betrakter dette (og for så vidt alt annet de har det minste håp om å slippe unna med) som "ytre påvirkning" som ugyldiggjør korrosjonsgarantien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå