Gå til innhold

Vifter+lakk=Støy?

Anbefalte innlegg

Hei

JEg bare lurte på et par ting:

Hvis man lakkerer viftebladene forandrer den viftens egenskaper. Som fks med tanke på støy rotasjonshastighet osv?

Kan man bruke vanlig sølv lakk på viftene når viftebladet er svart eller må man grunne først?

mvh

Frank Andre Rui

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-25 16:52, Kane skrev:

Når du har på lakk på viftebladene vil det nesten alltid bli små forskjeller i mengde. Dette vil føre til at noen blader har større vekt/luftmotstand, som igjen vil føre til støy.

Så JA vifte+lakk=støy

Nja. Spørs hvor bra du lakker det. Viller heller vert mer bekymfra for og få takk inn i spolene på vifta. Vis lakken leder strøm så kan det blir kortluttning og det er ikke moro. Må bare si at jeg ikke vet om lakk leder strøm.

Lenke til kommentar

Quote:

drbass skrev (2002-02-25 17:08):

Det var det jeg tenkte.

Tror du/dere det vil utgjøre mye?

Nå vil dere seff si at det kommer ann på om man gjør en god jobb eller ei, men jeg trenger bare et ca tall.

Jeg tror ikke jeg ville testet det på en dyr papst vifte. Hvis jeg skulle lakket vifta mi ville jeg ha plukket den fra hverandre, veldig forsiktig, og så spraylakket bare den delen som er bladene. På den måten får du ikke lakk inn i de vitale delene i vifta, og man får et tynt, gjevnt lag. Men uanset er det stor risiko for at vifta ikke er balansert når du er ferdig, så jeg ville ikke gjort det med en vifte som er dyr nettopp fordi fabrikanten har lagt arbeid i å balansere vifta perfekt.

Lenke til kommentar

jeg har lakket vifte bladene på to av viftene og det er ikke noe forskjell på lyden, sugeevnen er jeg ikke sikker på men... den kan hvertfall ikke være stor forskjell. Plukk fra hverandre vifta før du lakker den da blir det bra vettu :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...