Gå til innhold

Canon FD til Canon EF-S

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk tatt en tur innom foreldrene mine i påsken hvor de hadde vårrengjøring og skulle kaste noen gamle Canon FD objektiv som jeg fikk kloa i før de gikk på dynga.

Jeg har et Canon Rebel T2i (Canon 550D) og tok meg turen innom eBay etter ett adapter som viste seg å være lettere sagt enn gjort.

Jeg kan se det er en rekke forskjellige der, hvor noen kun passer på visse modeller Canon og helt uten noen samsvar mellom om de er crop eller FF, hvordan er dette mulig? Monteringsringen er jo lik og avstanden mellom sensor og glass er den samme vil jeg anta?

Ser også at noen må ha glass, med focus correction for å få infinity focus til å fungere mens andre påstår det fungerer selv uten focus correction glass, hvordan fungerer dette hvis avstanden blir feil?

Også lagt merke til at FD objektivene må ha en pinne holdt på plass for at aperture skal fungere, jeg ønsker gjerne å ha mulighet til å manuelt justere aperture med adaptere.

Så det jeg i all hovedsak lurer på er hvilket adapter jeg skal ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adapteret må ha glass for å kunne fokusere til uendelig, og blir dermed samtidig en teleconverter. Billige greier med dårlig glass gir dårligere bildekvalitet.

Er det spesielt god FD-optikk finnes det konverteringssett (EdMika) uten glass hvor du monterer ny fatning, men ikke alle modeller kan konverteres så de passer på alle fullframehus. På crop går det greit.

Vil anbefale å kjøpe et godt adapter med glass.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vil anbefale å kjøpe et godt adapter med glass.

Enig med Trondster, men gjør først en vurdering av kvalitet på objektivene og hvor mye verdi de vil ha for deg. Hvis du ikke tror de vil brukes en del er det kanskje ikke noe poeng å kjøpe adapter heller.

Men kast uansett ikke linsene. Det er andre system det er mye enklere å finne adapter for. Linsene kan ha en viss salgsverdi eller du kan bruke dem selv, f.eks hvis du får deg et Eos M kamera en gang.

Lenke til kommentar

Jeg kan se det er en rekke forskjellige der, hvor noen kun passer på visse modeller Canon og helt uten noen samsvar mellom om de er crop eller FF, hvordan er dette mulig? Monteringsringen er jo lik og avstanden mellom sensor og glass er den samme vil jeg anta?

Ser også at noen må ha glass, med focus correction for å få infinity focus til å fungere mens andre påstår det fungerer selv uten focus correction glass, hvordan fungerer dette hvis avstanden blir feil?

Registeravstanden er kortere på FD optikk kontra EOS, det er derfor man må bruke korrigerende glass for å få uendeligfokus. Du kan også bruke adapter uten glass, men da vil optikken kun kunne brukes innenfor en viss avstand. Teleoptikk vil bli mindre affektert kontra vidvinkel objektiver.

Har du et speilløst hus så vil du kunne bruke optikken problemfritt :) Hvilke objektiv fikk du kloa i?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Kjøpte meg et Adaptall 2 adapter da de var mye billigere og jeg fikk ett objektiv som var med det universalfestet med FD adapter på, dett var et Tamron 75-250mm 3.8-4.5

Ellers fikk jeg soligor 35-200mm, og en 2x terlekonvetor, 50mm canon (selv om jeg har moderne 50mm canon).

Skulle også få taki et fisheye og et normal zoom linse.

Alle objektivene er brukt med UV filter og alle glassplatene ser veldig fine ut, selv finere enn mitt 18-135mm fra 2010 da jeg klarte å få ett lite hakk i siden på glasset der -.-'

Syns 600 kr for adapteret nevn først her var litt i dyreste laget, syns også det er trist at det må være som ett fungerende telekonverter :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...