Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva hvis jeg liker noen, men foreldrene ikke godtar?

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har et lite spørsmål til dere. Jeg er en 19år gammel mann og er oppvokst i Norge. Jeg gikk ut med gode karakterer fra VGS og har påbegynt et ganske godt utdanningsløp.

Nå har det seg slik da, at jeg har skikkelig interesse for etnisk norske jenter. Jenter fra andre land, tenner jeg ikke på like godt.

Til problemet da, på grunn av kulturelle betingelser vil jeg teoretisk sett aldri få meg etnisk norsk jente. Mine foreldre ville aldri godtatt dette. Men etterhvert som jeg har blitt litt eldre, har jeg fått et litt annet tankesett på verden. En liten annen forståelse fra mine foreldre og slektninger, som jeg da mener er mer logisk og realistisk. Hobby-interessen min for astronomi har forandret mitt livssyn betraktelig. Min opprinnelige religion, eller alle religioner for den sagt skyld klarer jeg ikke lenger å sette lit til. 

Til spørsmålet. La oss si at jeg fikk meg norsk dame. Ville ikke personen sett det som begrensende mtp forhold at hun ikke ville kunne komme nært min familie eller slektninger. Mine brødre og søstre ville nok akseptert det, men ellers ville forholdet vært svært begrenset til andre i slekten. Hvordan blir det med besøkslivet(hvis det er et ord, hehe)? Vil hun ikke synes det er dumt at jeg kun ville kjenne hennes side av familien godt, men ikke like godt motsatt?(nå mener jeg ikke totalisolasjon, men som sagt , store deler).

Anonymous poster hash: 5faef...fd7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først vil jeg gratulere deg med å ha våknet fra religionens tåkesøvn. Det er godt å se at det finnes tenkende mennesker fra det x-generasjons innvandrere, slik jeg tolker du er. Jeg kan ikke presentere en kvinnes direkte syn på saken, MEN jeg vil tro at det å ta egne standpunkt, og stå for dem, framfor å la seg diktere av en religiøs familie gir deg et STORT fortrinn. Jeg tror det er langt flere etnisk norske kvinner som vil involvere seg med deg på DINE premisser enn det er etnisk norske kvinner som vil involvere seg med deg på din families premisser. Personlig synes jeg det er flott at mennesker finner sine egne livssyn, også de typer livssyn jeg selv ikke kan relatere til. Om du tror at stjerner styrer hverdagen din deler jeg ikke ditt syn, men respekterer det, og da i langt større grad enn om du trodde på noe fordi foreldrene dine sa du skulle det. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vet ikke pm det er meg, eller alle andre som har missforstått det du spør om, men jeg svarer likevell :-P Nå kan ikke jeg svare mer enn hva jeg tror jenter generellt tenker, men i norsk kultur er vi ikke like knyttet til familie som ellers i verden. Så jeg vil annta at de fleste jenter vil synes det er helt greit å kun bli kjennt med din nærmeste familie. Dette varierer nok stort fra jente til jente. Så mitt tip er nok å bli bedre kjennt med ho først, og underveis forklare henne hvordan situasjonen er. Mes sannsynelig er ho med drg pga hvem du er, ikke for familien din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel livet ditt. Du skal bestemme, kvem du skal dele den med. Kvem du skal ha sex og unger med.

Det er ikke din mor/far som skal sitte og prate om kveldane, gå til sengs med og våkne om morganen. Det er DU. Og då er det veeeldig greit at du velger noen DU ønsker å våkne ved siden av. Om dine foreldre han vansker med å godta ditt val, så er det deres problem. 
Det er jo heller slik, at de får jobbe med problemet (finne måte å godta det på), istedenfor du skal dele livet ditt sammen med noen du ikke vil.

Ang. "isolasjon" og "besøkslivet" - det er berre å vare åpen og ærlig fra starten av. De fleste er forståelsefulle. Selvfølgelig vil det vere litt kjipt for jenta, men trur ikke ho mister nattesøvn på grunn av det. Etter kvart, så kommer hun til å digge det. Påske, jul o.l. blir alltid med hennes familie... What not to like? :)
Spørsmålet er heller, om du kan leve slik, om det er "ok" for deg?

Men når alt er sagt, det er lettere å tilgi enn å tillate. Jeg trur dine foreldre vil (i alle fall etter kvart) vise forståelse og akseptere ditt val.

Lenke til kommentar
Mine foreldre ville aldri godtatt dette.

Skjønner at det er vanskelig å motsi foreldrene sine når man er 19, at man tom. kan bli utstøtt av familien, men du får satse på at det ikke varer og gjøre dine egne valg. Det er det det betyr å være norsk. Om et par år flytter du antagelig ut uansett, og da står du på egne ben, og velger også din partner selv. I mellomtiden kan du vel være litt diskrè slik at de ikke kaster deg ut ;)

Lenke til kommentar

@TS: Høres ut som om en sunn holdning du viser her! Jeg tror at du tenker litt langt frem. Familien er tross alt ikke akkurat det første ei dame vil vurdere deg på. Hvis hun først liker deg så tåler hun nok litt kleint forhold til deler av familien.

@Leo: Han godeste TS snakket om astronomi, ikke astrologi. To vidt forskjellige greier.

Lenke til kommentar

Som andre her har skrevet, vi er ikke så familieorienterte som andre kulturer er så det er ikke sikkert at det vil bli sett på som et stort problem om hun aldri fikk noe godt forhold til "svigers". Faktisk så er det jo en gjengs oppfatning i vår kultur (dog med glimt i øyet) at "svigers" stort sett er plagsomme og helst bør unngås, så å slippe å få svigerforeldre med på kjøpet når man får kjæreste kan jo til og med være en bonus! ;)

Lenke til kommentar

La oss si at jeg fikk meg norsk dame. Ville ikke personen sett det som begrensende mtp forhold at hun ikke ville kunne komme nært min familie eller slektninger.

Familien i Norge er av liten betydning, sammenlignet med de fleste andre land, utover kjernefamilien under oppveksten.

Man søker individuell uavhengighet, og dermed er familie situasjonen stort sett fullstendig irrelevant for parforhold i Norge (unntatt eventuelle småbarn til partene).

Lenke til kommentar

Først vil jeg gratulere deg med å ha våknet fra religionens tåkesøvn. Det er godt å se at det finnes tenkende mennesker fra det x-generasjons innvandrere, slik jeg tolker du er. Jeg kan ikke presentere en kvinnes direkte syn på saken, MEN jeg vil tro at det å ta egne standpunkt, og stå for dem, framfor å la seg diktere av en religiøs familie gir deg et STORT fortrinn. Jeg tror det er langt flere etnisk norske kvinner som vil involvere seg med deg på DINE premisser enn det er etnisk norske kvinner som vil involvere seg med deg på din families premisser. Personlig synes jeg det er flott at mennesker finner sine egne livssyn, også de typer livssyn jeg selv ikke kan relatere til. Om du tror at stjerner styrer hverdagen din deler jeg ikke ditt syn, men respekterer det, og da i langt større grad enn om du trodde på noe fordi foreldrene dine sa du skulle det. 

@TS: Høres ut som om en sunn holdning du viser her! Jeg tror at du tenker litt langt frem. Familien er tross alt ikke akkurat det første ei dame vil vurdere deg på. Hvis hun først liker deg så tåler hun nok litt kleint forhold til deler av familien.

@Leo: Han godeste TS snakket om astronomi, ikke astrologi. To vidt forskjellige greier.

Hehe, jeg mente astronomi ja. Jeg studerer medisin, og jeg har lenge vært usikker på religion og livssyn, men jo dypere vi går inn i studiet jo mer bekreftet føler jeg meg. Det er som om religion trinnvis avkreftes. Noen ganger forstår jeg ikke meg på de religiøse medstudentene mine. Ser de liksom ikke tegnene? Hvordan kan man være dum? Legene, jeg forstår ikke.

Det at Adam og Eva ble satt på jorden er jo helt ulogisk. Bare et lite av mange tegn som fikk hjernen til å våkne; skjellet og muskulatur skiller ikke seg så veldig mye fra andre dyr, alt tyder på at vi har utviklet oss. Embryo i tidlig stadiet er veldig likt hvilket som helst annet dyr, nesten vanskelig å skille. DNA er 90% likt en ape, tiger, banan. De 10 siste prosentene er de som skiller oss fra andre dyr, betyr mutasjoner. Vi er jo bare dyr i bunn og grunn ....

Liksom? Hvordan kan man ikke se tegnene?

Føler egentlig mange av dere missforstod spørsmålet mitt, men glad for a en del av dere svarte. Spørsmålet var egentlig om hvordan den etnisk norske jenta ville taklet at hun ikke har noen forhold til min side av familien? Ville hun sett på dette som negativt? Det blir på en måte ingen helgeturer hjem til min side ...

TS

Lenke til kommentar

[...]

Liksom? Hvordan kan man ikke se tegnene?

[...]

Fordi man ikke vil se tegnene, fordi religiøsiteten er veldig viktig for mange. Fordi smarte mennesker er veldig flinke til å finne på gode rasjonaliseringer. Fordi de fleste religioner bruker mye tid på å forsterke troen til de som tviler. Fordi religion i stor grad ikke er et standpunkt man holder som en følge av rasjonelle begrunnelser, men fordi det føles bra, og bindes opp til sosialt samvær, mening med livet, og lignende. Fordi det er, simpelthen, veldig vanskelig å bryte med sin religiøse identitet. All ære til deg som gjør det.

Føler egentlig mange av dere missforstod spørsmålet mitt, men glad for a en del av dere svarte. Spørsmålet var egentlig om hvordan den etnisk norske jenta ville taklet at hun ikke har noen forhold til min side av familien? Ville hun sett på dette som negativt? Det blir på en måte ingen helgeturer hjem til min side ...

TS

Nå er ikke jeg en kvinne. Men det avhenger nok veldig av hvilken kvinne det er snakk om. Men jeg kan ikke se for meg at det vil være avgjørende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...