Gå til innhold

Oppskrift på å bygge NAS?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe eller bygge en ny NAS.

Jeg kunne tenke meg å bygge en fra scratch rundt FreeNAS, om ikke hassle-faktoren blir for stor.

Fordelene med ZFS er interessante og jeg tror plugin-moduler som Plex mm. dekker øvrige behov.

For å unngå for mye hassle, trenger jeg råd mht. hardware ettersom jeg er rusten på den fronten.

Jeg ønsker et forholdsvis kompakt kabinett med plass til 4 hot-swappable harddisker, og et tilhørende hovedkort og CPU med 8-16gb ECC minne.  Alle komponenter (CPU, PSU osv) må være såpass kurante at når de begynner å ryke om 4-5 år, så kan jeg få tak i erstatninger.

Egentlig ønsker jeg meg noe tilsvarende IXSystems FreeNAS Mini, som fikk en veldig positiv anmeldelse på Toms Hardware.  Men jeg ville foretrekke å kjøpe tilsvarende hardware som er tilgjengelig i Norge via norske nettbutikker, og som en vet fungerer med FreeNAS.

Noen som har relevant erfaring og tips?

Endret av Aegohdoov-a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint å se at du har tenkt på ECC, for, etter min mening, er ZFS uten EEC ganske "menlingsløst"

Har selv en rig uten eec minne, fungerte helt fint, men jeg byttet til unraid da det passet meg bedre.

Uansett, når det kommer til disker hadde jeg nok gått for WD red disker.

Når det kommer til hovedkort og sånt er jeg ikke så veldig inn i de som støtter eec.

Når det kommer til power er den her fin for å regne ut hvor mye du trenger:

http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Lenke til kommentar

Takk, godt å høre. Ja jeg leste den utmerkede veiledningen på freenas.org og syntes det bare var en måte å tolke beskrivelsen av ECC eller ikke diskusjonen.

http://www.freenas.org/blog/a-complete-guide-to-freenas-hardware-design-part-i-purpose-and-best-practices/

Også interessant hvordan guiden sier RAID-kontrollere bør unngås hvis mulig av hensyn til ZFS.

Nå gjelder det å finne kabinett og mobo.

Lenke til kommentar

Grunnen til eec er, som du sikkert fant ut, at mye av ZFS systemet kjøres i ram og er designet rundt at man skal ha eec tilfelle feil skjer.

Ja, ikke bruk noen raid kontrollere. Eneste raid kontrollere som kan brukes er de som også kan konfigureres slik at alle diskene sees som separate disker.

Lenke til kommentar

Grunnen til eec er, som du sikkert fant ut, at mye av ZFS systemet kjøres i ram og er designet rundt at man skal ha eec tilfelle feil skjer.

Ja, ikke bruk noen raid kontrollere. Eneste raid kontrollere som kan brukes er de som også kan konfigureres slik at alle diskene sees som separate disker.

Også kjent som HBA (Host Bus Adapter) :)

For de som vil ha store array med høy båndbredde, så velger man en pci-e 3.0 HBA med 8 eller 16 porer. Da kan man få typisk 4-6GB/s i sekvensielle hastigheter  :green:

Da er det viktig å ha HBA med "IT" firmware. IR firmware er slik at man kan sette opp raid-1 og 0 i HBA biosen. Altså det vil man ikkje ha med ZFS.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...