Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvor oppgi kilde?

Anbefalte innlegg

Det gjelder to avsnitt. Innholdet i begge avsnittene er hentet fra en og samme kilde. Og det gjelder ikke en setning eller to, men hele innholdet. Innholdet er fakta som er omformulert. 

Jeg skal referere til kilden ved å bruke fotnoter. Spørsmålet mitt er hvor skal jeg referere til den kilden? På slutten av hvert avsnitt? 

Hva om det gjelder en hel side med flere avsnitt, og vi kun har brukt en kilde på hele innholdet? Skal jeg også her referere til den samme kilden igjen og igjen på hvert avsnitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare på når vi ikke får sett eksempelet, og (igjen) ei heller vet hvilken stil du bruker. Men generelt så skal noten (nummeret) legges på enden av der du har sitert (eller i ditt tilfelle - har et indirekte sitat), den tilhørende fotnoten skal da være på den samme siden (Word fikser dette automatisk, så er egentlig ikke noe å tenke på).

Begge avsnittene du har parafraser fra må nødvendigvis ha fotnoter som refererer til den samme kilden, med referanse til de(n) aktuelle side(n/e) som er brukt fra kilden. Unntaket er om du siterer gjentatte ganger fra samme side og kilde rett etter hverandre i teksten din, da blir det slitsomt med en fotnote for hver eneste gang. Det du bør tenkte som en hovedregel er at det hele veien i teksten din skal være mulig å gå til kilden for å kunne dokumentere påstander du kommer med.

Under har jeg et eksempel om du bruker en bok, med én forfatter. Er det flere forfattere, eller en annen kilde enn en bok, så må du gå til referansestilen du bruker, og se hvordan det gjøres.

Generisk eksempel.

Ut iuriorere vellaut venempos et la porem venditi antium re, consed exerit rehenitiis alicienis pel ea voluptatiur molorem remperu.
Ihicimi, tet, cusantiis niminve rumquo ommo illibus eum volupid que con renis estrupt aspernam etur sum soloremo vent etur, sequiaest, ni accus, odignimUllupidusam quame dollaborem dolent volore, sam que et am landioresed quae voluptiisimo explist, ipit ad maximi, ut que dolupta tquiant exped ut assunt am fuga. Sant iusam qui cuscimi, qui officim core, se quasped excestinihit exeria qui re nus pro denis esequis nos excerio voluptate dolendu ciuntem simusant harunt omnis eatiur?x
Ibus eaturio ssiteture pa vel exero ma nobitiis eost as as et, sitendi nonet et is sedipicae.

xEtternavn, Korttittel, sidetall. (Fotnoten)

Og i referanselisten bak: Etternavn, Fornavn. Tittel. Utgiversted: Forlag, årstall.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere så finner du mye bra på kildekompasset. Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg du kan finne et svar på "Hva er en parafrase og hvordan gjør jeg det". Jeg kjenner ikke til hvilken referansestil du bruker, men du finner veiledning på hvordan man bruker APA 6th tilpasset fotnoter på samme nettside. Hvis du fremdeles er usikker så vil jeg absolutt anbefale å bruke de ansatte ved biblioteket der du studerer. Min erfaring er at de virkelig kan sakene sine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...