Gå til innhold

Kan jeg bli lærer?

o97

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk vg1 tip i fjor og vg2 industriteknologi nå, tenkte og ta vg3 påbygg til generel studiekompetanse til høsten.

Har lyst til å bli lærer, ser det kommer nye krav fra nesteår hvor det på utdanning.no (https://utdanning.no/studiebeskrivelse/grunnskolelaererutdanning_5.-10.) står at "Du må ha gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer), gjennomsnittskarakter 4 eller bedre i matematikk (224 timer) og minst 35 skolepoeng.

Du dekker karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2."

Norsken er jo grei, men når det gjelder matte ser jeg på vilbli at det kun er 1P-Y jeg hadde i fjor og skal ha 2P-Y til høsten om jeg kommer inn på påbygg, må jeg da ta noe ekstra matte?

Er grunnskolelærerutdanning 5.-10. jeg har lyst til å ta.

Takker for hjelp og alle svar:) 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Dersom du søker til grunnskolelærerutdanning med P-matte som utgangspunkt, må du ha snittkarakter fire. Dersom du tar fagbrev, og i tillegg får to år med relevant yrkeserfaring, kan du søke opptak til PPU (praktisk-pedagogisk utdanning) yrkesfaglærer. Det er ikke karakterkrav til matte i PPU.

Det kan hende at du kan bli eksempelvis norsklærer med yrkesfaglig ppu (langt fra sikkert, dette vet jeg ikke), men det forutsetter at du da har 60 poeng i det faget. Jeg vil anbefale å forhøre deg med opptakskontor der du tenker å studere, de kan svare på mange spørsmål veldig kjapt (søknadsfristen er jo snart ute...).

Mattekravet er de bastant på ved grunnskolelærerutdanningen men man tilbys et forkurs som må bestås. Dette går i juli måned. Det er meg bekjent at kurset er lagt opp slik at det kreves "bare" at det bestås, men det er jo selvsagt at nivået ligger på en firer-besvarelse som minimumsniveau.

Endret av jonas_srt
Lenke til kommentar

Det kreves snart mastergrad for opptak til PPU allmennfag. For å si det sånn: Ikke planlegg å bli norsklærer med bare en bachelor i nordisk, da går du på en smell. I 2019 trer den nye regelen ikraft, og man kan ikke lenger ta ppu allmennfag med bare bachelor:

Sitat fra mail jeg fikk:
Regjeringen informerte i dag om at kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er utsatt til 2019. Det innebærer at søkere som ikke har fullført mastergrad kan få opptak til PPU også i 2017 og 2018. Overgangen til det nye opptakskravet er dermed forlenget med to år i forhold til det opprinnelige vedtaket.

HOWEVER!: Hva med å bli gymlærer? Med en bachelor i samfunns- og idrettsvitenskap kan kvalifisere deg til PPU-opptak (ikke krav til mattekarakter). Ved NTNU er det også slik at du kan ha et årsstudium innbakt i bachelorgraden, altså kan du ta årsstudium i engelsk eller norsk (eller hva faen du vil som gir deg undervisningskompetanse), og du kan dermed bli lærer i to fag.  Med denne fremgangsmetoden vil du da altså bruke like lang tid som en vanlig grunnskolelærer, fire år totalt. Jeg vil påpeke at det jobbes for at grunnskolelærerutdanningen skal bli fem år lang.

Endret av jonas_srt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...