Gå til innhold

liquid edition? er dette et bra program?

Anbefalte innlegg

hei.

Har sitti i premiere i over 3 år nå.. og er fornøyd. men ser at mange her bruker det såkalte liquid Edition.. Hva er dette for et program? har aldri hørt om det før jeg. er det bra?

Profesjonelt?

Funksjonalitet i forhold til adobe premiere?

enkelt eller vanskelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt selv på premiere i ett- to år. Overgangen fra Premiere til Liquid Edition syns jeg gikk rimelig glatt! Jeg visste jo hvordan Premiere funket, så å hoppe over til Liquid syns jeg ikke var noe problem. Eneste som var litt vanskelig de første to-tre dagene var splitter nytt interface. Verktøyene fungerer jo rimelig likt.

Nytt i Edition fra Premiere er mulighet for voice-over, avansert farge-editor og bedre time-warp muligheter, personlig syns jeg bildene i premiere ble grumsete og stygge når jeg satte ned hastigheten på noe. i Liquid blir de sylskarpe som vanlig opptak :)

Kan også lage DVD meny med levende bilder både som bakgrunn og på thumbnails i menyen. Kan brennes direkte fra programmet - uten tilleggsprogrammer! gode eksporteringsmuligheter også! samarbeider fint med After Effects (ifølge manualen), Flash, Cleaner og muligens andre programmer.

Dette er ett program du ikke har noe å tape på!

*fornøyd!* :woot:

Lenke til kommentar

Liquid Edition er et profesjonelt program som blir brukt at både NRK, andre (inter)nasjonale stasjoner, men også av 'den glade amatør (TigerOla er en av dem)!

Andre, etter mitt skjønn viktige, forskjeller:

- Helt annet grensesnitt - hold fokus på media, ikke på begreper, tall og løse vinduer

- InstantSave - sørger for at alt er lagret, til enhver tid

- CPU/GPU sanntidseffekter - velg mellom over 1000 sanntidseffekter

- Bakgrunnsrendering - maskinen får ikke hvile om det er en jobb som kan gjøres

- Lage DVD rett i tidslinje - med animerte knapper og bakgrunn

- Stabilitet og sikkerhet - PC World Norge testet programmet over 3 måneder; ingen programkrasj

Men nå er jeg kanskje ikke helt objektiv, snarere forelsket i Liquid Edition. :shrug:

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Og som nevnt før.... Med dette programmet får du support og service som sier seks. Meget bra brukermanualer, og som k.a.h. LINKER til, så kan du faktisk lære litt også via nettet. Ta en titt på linken, og få en bedre forståelse for hvordan grensesnittet er bygget opp.

Skal vi si velkommen i klubben innen uken er over?

P.S. Color correctoren ble visst ikke nevnt av de over. Den er meget avansert og gjennomtenkt, og jeg kan garantere deg at du kommer til å bli fornøyd.

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har brukt Premiere i 3-4 år til redigering av sammensatte videoklipp, lyd, foto, kart, dvs. filmer man ønsker å bruke tid på å lage og å ta vare på. Siden jeg også bruker mange andre program fra Adobe (Photoshop, GoLive, InDesign, Illustrator, Acrobat o.l) kjenner jeg ganske godt Adobe sitt grensesnitt, så bruken har ikke vært noe problem.

Til korte klipp og dokumentarer på 1 til 5 minutter har jeg lenge benyttet Pinnacle 6-7-8 over 4-5 år, vesentlig for å spare tid. Begge programtyper har fungert meget bra (selvsagt med alle oppgraderinger fra produsent).

Premiere er nå (inntil videre?) parkert til fordel for Liquid Edition. LE ser ut til å fungere meget bra på alt jeg har testet så langt (5-6 uker). Brenning av DVD direkte fra LE er kvalitetmessig, etter hva jeg kan se, like bra som via Nero.

Siden jeg er ”ny” i dette forumet, kan jeg fortelle litt om meg selv: Jeg har hatt foto som en av mine hobbies siden 1957-58, og brukt en 40-50 kameraer gjennom årene. Har forresten fremdeles min første Nikon F, fremdeles fullt brukbar.

Da de første DV amatørkameraene kom på markedet for noen år siden, fikk jeg lyst til å lage noen små filmer, men brukbar programvare på den tiden var svært kostbar og lite brukervennlig. Heldigvis har dette forandret seg.

Som min konklusjon kan jeg inntil noe bedre kommer på markedet, anbefale Pinnacle Liquid Edition.

NB! Uforbeholden ros til redaktøren av @kamera, kjempebra side!

Lenke til kommentar

Velkommen til forumet PASO.

Jeg har brukt premiere ca 2 år og omtalte Edition positivt etter foredraget Adonis holdt for Oslo kamera klubb. Du finner mer info i flere tråder på forumet.

Nå er Premiere pro "helt forskjellig" fra Premiere 6.5. Etter å ha sett en del tutorial i premiere pro og hva man kan gjøre her så føler jeg at Premiere pro og Edition er ganske like.

Er noen i Videogruppa i Oslo kameraklubb som har godt over til Edition. Men de har ikke fått testet dette så mye enda.

Hvis man ikke har drevet mye med premiere før, så tror jeg det er lettere å starte på Edition. Men kan man det meste i premiere 6.5 så er kanskje steget til Premiere pro mindre, ved at man kjenner seg best igjen her. Men tror nok man kommer fort inn i Edition.

Har ikke bestemt meg enda jeg. De fleste forumene jeg er på bruker Premiere. Hva som blir mest populært om et års tid er ikke godt å si.

Adobe har jo Encore DVD. Hvordan er denne i forhold til Edition for å lage DVD?

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Vel, jeg har dratt dette ressonementet i tidligere tråder også, men kan gjerne ta det en gang til. Ja, det er Pinnacle. Og ja, det er mange ulike erfaringer med f.eks. Pinnacle Studio 8 på dette forumet....

Tidligere var det et robust, tysk firma som het FAST Multimedia som lagde et fantastisk godt redigeringsprogram (FAST studio). Denne softwaren ble blant annet brukt i dere løsninger som FAST purple, FAST silver og FAST blue. Dette var kringkastingsløsninger til opp mot, og i enkelte tilfeller over, en halv million kroner. Stabilitet, sikkerhet og funksjoner dermed satt i høysete. Pinnacle kjøpte disse i sin helhet for to år siden. Det Pinnacle har gjort lurt er at de har beholdt samme utiklerteam, som i dag sitter i de samme lokalene og programmerer videre på det samme programmet. Det er det vi i dag ser igjen i Liquid familien.

Det jeg egentlig sier; ja, de kommer fra samme selskap, men har INGEN felles koder. Liquid Edition er ikke en PRO-versjon av Studio, men en helt egen greie. PCWorld Norge testet programvaren i sitt nummer 12 i år, de benyttet programmet 3 måneder UTEN PRORGAMKRASJ! Og de er heller ikke alene. Det ser ut på forumet at det er flere som også er fornøyd med Liquid Edition.

NRK bruker også programvaren i blant annet nyhetsavdelingen, der kan de ikke jobbe med ting som fungerer noen ganger, og andre ganger ikke... :no: Derfor er det enkelte av NRK-avdelingene som nå bytter ut sin Avid ( :wallbash: ) med Liquid Edition ( :thumbup: ).

Lenke til kommentar

ja.. greit.. fårstår at ikke det er pinnacle "skrall" Team som har gitt det ut.. Men jeg har brukt litt av vært både programvare og hardware fra pinnacle før.. og jeg har blitt total motstander av Pinnacle... Så så lenge Liquid Edition blir gitt ut under pinnacles navn er ikke deres programvare å finne på min pc dessverre..

men sånn er det.. hehe.. takk for hjelpen uansett..

Jeg har ikke noe imot disse tyske utviklerne, men jeg har noe imot ditlefsen.. makan til dømming skal man lete lenge etter.(VIF - SF)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot disse tyske utviklerne, men jeg har noe imot ditlefsen.. makan til dømming skal man lete lenge etter.(VIF - SF)

Hehe... passe seg. Både VideoUtstyr Arne og jeg var på kampen, og det VAR jo faktisk straffe til Sandefjord, da. Var det ikke? :ermm: Dessuten gikk det jo bra til slutt :woot: (litt avsporing, men skitt la gå).

Lenke til kommentar

Jo det gikk bra til slutt! Jeg er HELT enig i at dommeren gjorde en utrolig dårlig jobb! Men det at han annulerte målene til SF er helt korrekt. For det første benyttet dere alle anledninger til å dytte vekk Bolthof i dødball situasjoner, og slikt kan man ikke få mål på. Stod to stk SF spillere og pakket inn Bolthof ved den situasjonen. Ser det også på TV bildene. Det er heller ikke lov å følge keeper og blokkere et raskt utspill når man står 20cm unna. Men dommeren dømte dårlig begge veier - det tror jeg alle er enige om.

Bedre lykke neste år! :thumbs:

Endret av Videoutstyr, Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...