katteeier Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 hei, katten min begynte å halte i dag. tror kanskje at han haltet litt på morningen i dag men nå er det værre, han prøver å unngå å gå på foten. ser ikke ut som om noe har hovnet opp, men det kan muligvis være et sår under poten. når vi tar forsiktigt på det så reagerer han ikke så mye, men når vi begynte å pirke litt i det mjaua (skreik) han og beit hånden min litt. til alle dere som har tenkt til å si "gå til dyrlegen", jeg vil helst unngå det, hvis det blir værre så seffølgelig gjør vi det. akkrurat nå vil jeg gjerne ha noen svar på hva dette kan være? glass? har han sloss? flis? torn? eller bare rett og slett et sår som kommer til å gro? hvis det var et sår så ser det hvertfall ut som han har fått en litt brunaktig skorpe. vi har prøvd å se litt mer på det men han begynner bare å mjaue lavt og trekker til seg poten. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Katten min haltet. Det viste seg at han hadde blitt påkjørt og lårbeinet var knekt tvert av. Det skal mye til før katter viser at de har det vondt, dra til dyrlegen i morgen! 1 Lenke til kommentar
JoseCuervo Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Min katt haltet, viste seg å være en torn. Var vanskelig å se den, en fikk dradd den ut med pinsett. Hvis du ikke finner noe, dra til dyrlegen. 1 Lenke til kommentar
Volvo850diesel Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Om katten ikke vill trå på poten sin engang så kan det vell ikke bli så mye værre? Ta katten til dyrlegen, om det ikke er store skaden så blir ikke regninga så dyr heller. Uansett bedre å sjekke det enn å la katten gå sånn! Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 En gang katten til pappa haltet viste det seg at hun var bitt i låret av en annen katt. Haltingen ble gradvis verre, til vi tok henne med til dyrlegen. Man så bitemerkene når pelsen var barbert bort, og pusset kunne presses ut hvis katten var kraftig bedøvet. Deretter antibiotikakur, så var hun frisk og rask igjen. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Det kommer helt an på. Hvis ikke det er mulig å se noe bitt, skade eller fremmedlegeme, ville jeg ta dette litt med ro. Det er fristende å si "gå til dyrlegen", men det er ofte noe vi gjør for å ha samvittigheten i orden. De senere årene har jeg selv forstuet foten to ganger, og det er ikke noe jeg går til legen for. I fjor var det en hjemløs katt her som begynte å halte. Etter noen dager kunne han ikke gå på den ene foten i det hele tatt, og jeg begynte å lure på hvordan jeg skulle få ham til veterinær. Men så gikk det over, og katten ble helt frisk og rask igjen. Det kommer helt an på. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Hvorfor vil du unngå å dra til dyrlegen? Økonomi? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Det er fristende å si "gå til dyrlegen", men det er ofte noe vi gjør for å ha samvittigheten i orden. Nei, det er ofte noko vi gjer for at kjæledyret vårt skal vere friskt. De senere årene har jeg selv forstuet foten to ganger, og det er ikke noe jeg går til legen for. Forskjellen her er vel at du kan sei "jøss, nei, dette går bra, ikkje noko problem", mens katten ikkje kan sei "eg har knekt eit bein, du må ta meg med til lege". 3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Dyrleger er dyr(e) Hvis man har denne innstillingen så skal man ikke holde dyr. At dyrlege koster penger bør man være innforstått med før man anskaffer dyr. 6 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Dyrleger er dyr(e) Hvis man har denne innstillingen så skal man ikke holde dyr. At dyrlege koster penger bør man være innforstått med før man anskaffer dyr. ikke nødvendigvis. Har selv hatt mange katter gjennom flere tiår og har enda ikke vært innom dyrlege. Kattene lever et godt liv hos meg, men oppstår det sykdom eller skader som ikke leges av seg selv (ytterst sjelden) så blir haglen hentet frem og katten avlives humant. 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Det er fristende å si "gå til dyrlegen", men det er ofte noe vi gjør for å ha samvittigheten i orden. Nei, det er ofte noko vi gjer for at kjæledyret vårt skal vere friskt. Selvfølgelig. Men det koster penger, det kan være vanskelig for mange å komme dit i åpningstiden, og katten får i seg antibiotika som kanskje er helt unødvendig. Skal det ikke være en nedre grense for problemer man går til dyrlegen med? Saken er at mange banale problemer ser veldig stygge ut når de er på det verste, selv når det går over av seg selv ganske fort. Jeg tok selv katten til veterinær i fjor pga. et sår som så veldig stygt ut, men i ettertid tviler jeg på at det egentlig var nødvendig. Veterinær + medisin kostet kr 700. Dette må enhver vurdere selv - jeg bare antyder at man ofte kan vente en dag eller to og se om naturen ordner opp. Jeg håper TS kommer tilbake og forteller hvordan det er gått med katten. Endret 31. mars 2016 av LangtGjesp Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Det er mange sykdommer dyr kan gå med og ha vondt av lenge, uten at vi nødvendigvis ser det. Det er ikke bare ytre ting eller symptomer man kan gå etter før man "henter hagla".. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Selvfølgelig. Men det koster penger, det kan være vanskelig for mange å komme dit i åpningstiden, og katten får i seg antibiotika som kanskje er helt unødvendig. Skal det ikke være en nedre grense for problemer man går til dyrlegen med? Viss du ikkje har råd eller tid til å ha kjæledyr (eller er medisinmotstander), so bør du ikkje ha kjæledyr. 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Selvfølgelig. Men det koster penger, det kan være vanskelig for mange å komme dit i åpningstiden, og katten får i seg antibiotika som kanskje er helt unødvendig. Skal det ikke være en nedre grense for problemer man går til dyrlegen med? Saken er at mange banale problemer ser veldig stygge ut når de er på det verste, selv når det går over av seg selv ganske fort. Jeg tok selv katten til veterinær i fjor pga. et sår som så veldig stygt ut, men i ettertid tviler jeg på at det egentlig var nødvendig. Veterinær + medisin kostet kr 700. Dette må enhver vurdere selv - jeg bare antyder at man ofte kan vente en dag eller to og se om naturen ordner opp. Poenget er jo at man går for å få en faglig vurdering fordi det kan være noe alvorlig. Ting som en med utdanning har bedre sjans til å vurdere enn deg og meg. Det er ikke bestandig sånn at naturen ordner opp selv, ofte blir det infeksjon i sår. Du vet jo ikke om det var unødvendig, men du bare antar det fordi katten ble frisk? Jeg heller syns ikke det er noe gøy å legge igjen penger hos veterinæren, hvertfall ikke søndagen rett etter jul da bikkja tryna på isen og slo hull i albuen som måtte sys sammen... Men sånn er det å ha dyr og ta ansvar for dem. 1 Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Poenget er jo at man går for å få en faglig vurdering fordi det kan være noe alvorlig. Ting som en med utdanning har bedre sjans til å vurdere enn deg og meg. Det er ikke bestandig sånn at naturen ordner opp selv, ofte blir det infeksjon i sår. Du vet jo ikke om det var unødvendig, men du bare antar det fordi katten ble frisk? Vel, jeg gikk til veterinær, nettopp fordi det så stygt ut. Jeg bare tillot meg å tenke høyt om dette egentlig var nødvendig. Men slikt skal man være forsiktig med på nettet... Hverken du eller soleis svarer på spørsmålet jeg stilte: Skal det ikke være en nedre grense for problemer man går til dyrlegen med? Jeg tror at alle i praksis har en nedre grense, enten de innrømmer det eller ikke. Det er vel grenser for i hvilken grad dette lar seg diskutere på nettet. Hadde vi sittet i samme rom og snakket om saken, tror jeg det hadde vært enklere. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Poenget er jo at man går for å få en faglig vurdering fordi det kan være noe alvorlig. Ting som en med utdanning har bedre sjans til å vurdere enn deg og meg. Det er ikke bestandig sånn at naturen ordner opp selv, ofte blir det infeksjon i sår. Du vet jo ikke om det var unødvendig, men du bare antar det fordi katten ble frisk? Vel, jeg gikk til veterinær, nettopp fordi det så stygt ut. Jeg bare tillot meg å tenke høyt om dette egentlig var nødvendig. Men slikt skal man være forsiktig med på nettet... Hverken du eller soleis svarer på spørsmålet jeg stilte: Skal det ikke være en nedre grense for problemer man går til dyrlegen med? Jeg tror at alle i praksis har en nedre grense, enten de innrømmer det eller ikke. Det er vel grenser for i hvilken grad dette lar seg diskutere på nettet. Hadde vi sittet i samme rom og snakket om saken, tror jeg det hadde vært enklere. Ja, det er alltid mye som går tapt i diskusjon på nett. Jeg tolket det som at du muligens syntes det var unødvendig å ta katten med den gangen. Jeg har hvertfall mye is i magen og er også enig i at man ikke skal renne ned dørene for "ingenting". Men eks. katter som viser lite smerte (og noen hunderaser er like), så bør man sjekke selv om det virker lite. I hvertfall ta en telefon og beskrive, det koster ingenting . Jeg drar ikke til veterinær for småkutt og sår som er overfladiske og kan rense selv hjemme, og som ikke må sys. Diaré kan hunden godt ha i et par dager så lenge den spiser, drikker og går på do som normalt osv. Jeg tror de fleste har godt skjønn når det kommer til hva man drar til veterinær for. Så finnes det dessverre unntak i begge retninger; de som burde dratt oftere fordi de overser eller blåser i ting, og de som er for hønemor og drar for alt. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 . Jeg drar ikke til veterinær for småkutt og sår som er overfladiske og kan rense selv hjemme, og som ikke må sys. Diaré kan hunden godt ha i et par dager så lenge den spiser, drikker og går på do som normalt osv. Jeg tror de fleste har godt skjønn når det kommer til hva man drar til veterinær for. Så finnes det dessverre unntak i begge retninger; de som burde dratt oftere fordi de overser eller blåser i ting, og de som er for hønemor og drar for alt. Veldig enig med deg. Jeg er absolutt ikke på tråd med en annen bruker her som ikke har vært hos veterinær på flere tiår. Katter bør i det minste ha vaksinasjoner for at alvorlige smittsomme sykdommer skal holdes i sjakk. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) - Endret 1. april 2016 av Bond007 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 (endret) ikke nødvendigvis. Har selv hatt mange katter gjennom flere tiår og har enda ikke vært innom dyrlege. Kattene lever et godt liv hos meg, men oppstår det sykdom eller skader som ikke leges av seg selv (ytterst sjelden) så blir haglen hentet frem og katten avlives humant. Så du vaksinerer ikke og sørger ikke for kastrering? Ganske spesielt, og helt klart i strid med hva jeg vil anbefale at folk gjør.. Endret 1. april 2016 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå