Gå til innhold

Trenger *billig* skrivemaskin

skjelsba

Anbefalte innlegg

Har fått i oppdrag av søstra mi å skaffe henne en bærbar PC. hun skal bruke den til Office (word+powerpoint) samt ha den med når hun en skjelden gang drar på konferanse. dette er derfor kravene:

-Så billig som mulig (max 10 000 inkl veske, wlan, mus osv)

-Forholdsvis stille. Ikke noe sånt som FS Amilo L6800 eller HP ze4278

-Må kjøpes i butikk over disk, ny. Hun vil ha et sted å kunne henvende seg (bor i Oslo)

-Ikke veie mer en ca. 2.8 kg

-ytelse, harddisk kapasitet, skjermkort o.l er uvesentlig, men litt ram skader ikke

-gjerne med innebygget wlan eller antenner til dette, har et miniPCI 802.11b kort liggende

-innebygget LAN/modem og USB-porter (det har vel alle i dag?)

Noen som vet om noe bra? Hadde det ikke vært for at den skulle være kjøpt i butikk hadde jeg prøvd å få tak i en brukt Thinkpad T20 eller i-serie, men hun skal jo ha ny da.

Har tittet litt på den amilo'en (Amilo L6820) de har på best buy/expert:. Bråker denne mye?

Endret av skjelsba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke peiling på databutikker i Oslo, men jeg ville absolutt gått til en "vanlig" databutikk, ikke en av de store kjedene... Hvis du fortsatt vil bruke en av kjedene hører jeg overalt at Elkjøp er det beste alternativet. Hvis du ikke absolutt må kjøpe en X86/Win maskin kan du jo gå for denne (Apple iBook) men da overskrider du budsjettet med 490 kr.

Lenke til kommentar

10k og stille maskin er en vanskelig oppgave.

Det absolutt beste alternativet (min mening) er en Dell m500 for 10528kr inklusiv frakt. Du må dog klare å overtale henne til å ikke kjøpe maskinen over disk. Hun får da en maskin med 1,4 pentium-m prosessor (ca 2,4ghz p4 ytelse), 512mb ram, 30gb harddisk, 14,1 tommers skjerm med 1024*768 (lavt, men går på en 14 tommer), windows xp home og diverse. Maskinen er bygget på centrino teknologi. Du får derfor med wlan kort og en prosessor med god ytelse som produserer lite varme, og derfor trenger lite kjøling. Ved kun bruk word vil den trolig gå lydløst.

Det finnes mange forskjellige "bærbare" med vanlig deskop-prosessor, men de bråker som fy, selv om du kun skriver i word. Du finner kanskje noen med mobile prosessor, men disse er ikke stille, de bråker bare mindre. Det er selvfølgelig avhenig av for kravstor du er på støy, men svært mange er nok enige om at slike ofte bråker.

Centrino er veien å gå, og en centrino-maskin til 10528 kr er meget billig. Noe annet alternativ for ca 10k som er stille skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...