AnonymDiskusjon Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Heisann. Jeg ble syk den 17. februar i år. Først den 3. mars etter en mislykket antibiotikakur ble jeg diagnostisert med kyssesyken og streptokokker (som jeg tok ny kur for). Har tatt det med ro hele tiden og ikke trent eller drukket alkohol. Symptomene var først og fremst en veldig langvarig forkjølelse og lett influensafølelse, men ikke særlig feber (om noe). Tung hoste og tett nese. Ikke spesielt vondt i halsen. Etter at den verste forkjølelsen gav seg følte jeg meg noe vond i halsen/svelget, men rundt 17. mars følte jeg meg nesten frisk og tenkte at jeg kanskje kunne begynne å trene igjen. Men noen dager senere våknet jeg med ganske sår hals og følte meg litt uggen igjen. Så jeg droppet alle planene om trening. Halsen har egentlig bare blitt verre og er vel nå omtrent så ille som noen gang. Har nå vært syk i rundt 6 uker. Det som er kjipt er at jeg følte meg så godt som bra igjen, men så bam, tilbakefall. Men dette er kanskje normalt? Noen erfaringer eller råd å dele? Er vel ikke så mye å gjøre annet enn å ta det med ro. Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
nerokid Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 (endret) Hadde den for noen år siden. Mine symtom var vond hals og at svelget tetta seg til,kom i siste liten på sjukehus og der var det antibiotika i 5 dager før eg slapp hjem. De neste 6/7 mnd var eg plaget med slapphet og måtte sove kvar ettermiddag i noen timer,leververdiene var også skyhøje,så eg blev sjukemeldt med råd om at holde meg helt i ro.Ikkje løfte tunge ting og passe på at eg ikkke fikk slag i magen. (Null alkohol også,holdt meg faktisk i 1 år.) Endret 28. mars 2016 av nerokid Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 Interessant. Høres ut som om du har hatt det verre enn meg. Mine leververdier var visst nok normale når jeg testet, så sant jeg ikke var i en tidlig fase da. Legene virker ikke til å ha spesielt peiling og satt mer eller mindre på Google/NHI når jeg var der. Var halsen vondt i et halvt år??? Det er absolutt det verste nå. Er anstrengende å snakke også. Avhold fra alkohol er ikke det verste. Det skal jeg tåle. Å ikke kunne trene er det aller verste ettersom jeg var i veldig bra form før dette. Føler at alt jeg har jobbet for der bare glipper. Sykt frustrerende. Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Når du starter opp bør avtales med lege. Om din bruker google for å behandle deg bør du seriøst vurdere å bytte. Jeg mener å huske at det ikke var så lett å finne ut når jeg egentlig var frisk, men husker jeg måtte vente ca. 1.5 mnd før jeg fikk trene/drikke igjen og det var uproblematisk for min del siden jeg da hadde vært symptomfri en god stund. Jeg fikk streng beskjed om å begynne med veldig lett trening for å se hvordan kroppen reagerte, og så øke gradvis hvis det gikk bra. Lenke til kommentar
crystalcastles Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Fikk kyssesyken i januar 2015. Følte at det aldri gikk helt vekk ettersom jeg slet med å puste og generelt var tett i halsen. Løsningen ble mandelfjerning som ble utført for snart 2 uker siden. Aldri følt meg og sovet bedre Lenke til kommentar
nerokid Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Min erfaring er at ta seg god tid før du starter at trene igjen. Når eg starta at jobbe igjen så kjørte eg på som før,men det var ikkje så lurt,så når dagen var slutt var eg helt ferdig. Så start forsiktig og ikkje stress mroppen for mye. Når det gjelder lege,så kjenner eg meg igjen med det du opplever med din . Trur ikkje det er en sykdom mange har studert. Min fastlege var ikkje sikker om det var kyssesjuke ,men etter at prøvene kom tilbake og en annen lege fra sjukehuset hadde fått sett på dem fikk eg det bekreftet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Takk for svar alle sammen! Føler meg noe bedre, men går sent altså. Halsen var skikkelig vond i påsken, men har blitt litt bedre. Føler meg fortsatt noe sliten. Måtte løpe i 45-60 sekund i dag for å rekke bussen. Småjogging. Nok til at jeg kjente det. Er det noen som vet noe om smittefare? I følge NHI kan man jo være smittsom i opptil 18 måneder! Jeg er singel og jakter litt, men har holdt meg unna nye partnere når jeg har vært syk. Når kan man begynne å rote litt rundt uten dårlig samvittighet? Føler det er litt weird å måtte informere om at man har kyssesyken hver gang man møter noen. Når du starter opp bør avtales med lege. Om din bruker google for å behandle deg bør du seriøst vurdere å bytte. Jeg mener å huske at det ikke var så lett å finne ut når jeg egentlig var frisk, men husker jeg måtte vente ca. 1.5 mnd før jeg fikk trene/drikke igjen og det var uproblematisk for min del siden jeg da hadde vært symptomfri en god stund. Jeg fikk streng beskjed om å begynne med veldig lett trening for å se hvordan kroppen reagerte, og så øke gradvis hvis det gikk bra. 1. legen jeg var hos sa jeg kunne trene etter en måned. "Vær litt forsiktig med alkohol en måneds tid." That's it. Dette var en vikarlege. Lege nummer to er fastlegen min. Jeg skjønte at han googlet fordi han sa rett ut at han sitter og leser på NHI. Føler det er slik de fleste fastleger er. Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Hjeeeeeeelp! Lurer på om jeg har fått et tilbakefall. Ventet en uke lenger enn jeg ville med å begynne å trene. Lørdag og søndag følte jeg meg i ganske så grei form og følte meg vel mer eller mindre helt frisk på mandagen. Så tok da min første treningsøkt. Gikk helt fint. Tok en ny treningsøkt på onsdagen. Også helt fin. På fredagen følte meg litt mer guffen på slutten av dagen, men tenkte kanskje det bare var som normalt. Litt guffen også på lørdag, men følte meg bra nok til å ta en liten tur på byen sammen med gode venner for første gang på 7-8 uker. Søndag våknet jeg dessverre og følte meg ikke i spesielt bra form. Heller ikke mandagen. Noe bedre i går, men fortsatt litt guffen. Kjenner meg litt varm på en måte. Litt diffus følelse. Og så har jeg fått tilbake vondt/irritert i halsen. Er det sannsynlig å tro at dette er et tilbakefall av kyssesyken eller noe annet jeg har fått? Er halssmerten vanlig å få tilbake? Droppet trening mandag/tirsdag, men lurte på en liten økt i dag. Men kanskje dumt? Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Det er ganske vanskelig for leger å vite nøyaktig hvordan en sykdom vil ramme en person, fordi det er så ulikt. Det blir litt som at alle som har studert internasjonal politikk skal vite nøyaktig hva som vil skje med IS om 5 år.Når det gjelder det du har fått nå, så kan det være en annen forkjølelse, kanskje noe som ble verre av at du dro på byen...? Da kan man ofte bli litt kald os.v. uten å merke det selv fordi man er så gira. Ble kanskje litt mye etter en lang hvileperiode.Men det kan også være tilbakefall. Anonymous poster hash: 84037...087 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. april 2016 Forfatter Del Skrevet 13. april 2016 Bestemte meg for å droppe trening i dag, mye fordi jeg har følt litt tendenser til smerte/ubehag i området hvor leveren er. Tenker kanskje jeg burde vært til legen og tatt noen blodprøver for sikkerhets skyld. Har jo ikke testet noe annet enn det jeg testet første gang jeg var der og fikk diagnosen. Da var leverprøvene normale, men det kan vel også være fordi jeg var i et tidlig stadium av forløpet? Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. april 2016 Forfatter Del Skrevet 16. april 2016 Bumper denne! Lett influensafølelse og vond/irritert hals/svelg. Er det nærliggende å tro at dette er tilbakefall av kyssesyken? Om jeg ikke er bedre innen mandags morgen tror jeg at jeg må en tur til legen igjen... Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2016 Kom meg gjennom en krevende eksamensperiode og begynte å trene igjen. Har føltes GREIT de fleste dager, men noen verre enn andre. Begynte rett på jobb etter skoleslutt. Type tung fysisk jobb. Føler meg ikke helt bra om dagen. Kan det være kyssesyken som fortsatt virker så lenge etterpå? Fikk vel diagnosen i slutten av januar/begynnelsen av februar... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har ikke mulighet til å ikke jobbe heller. Anonymous poster hash: 9fe0e...b7e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå