Gå til innhold

Guds lærlinger - Ny dokumentar på NRK

Anbefalte innlegg

Det kan vere vanskeleg å halde fram å tru på helbreding når ingenting skjer. Eg trur på ein stor Jesus, og veit han har makt til å fjerne all sjukdom.

Ville det vært noen vits i å la deg bli syk om jesus/gud allikevel skulle helbrede deg? Hva ville vært vitsen med den lidelsen du eventuelt har hatt i dette året om han allikevel bare skulle helbredet deg? Er jesus/gud bare en tankeløs showoff?

Men det viktigaste er å alltid stole på Jesus, han har kontroll.

Klarer ikke å ta slike fantasier du her kommer med alvorlig... Blir liksom like dumt som å tro at enhjørninger har kontroll og at man må stole på dem.... For en fantastisk absurd ting religiøs overtro er, slutter aldri å forbløffe meg hva religiøse faktisk er villige til å tro på etter at de har vinket farvel til sin intellektuelle redlighet... Latterlig å stole på og tro på en person som med 99.98% sannsynlighet er oppdiktet, men lykke til  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig så farlig hvordan en person blir helbredet, så lenge han blir frisk ?

2.Tess 2:9-10: Når den løvløse kommer, har han sin kraft fra satan og han opptrer med stor makt ( alle slags mirakel ) og med under og falske tegn. Med all slags urett forfører han dem som går fortapt fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst.

Luk 9: 24-25: Den som vil berge sitt liv skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld han skal berge det. Hva gagner det et menneske som det vinner hele verden men mister seg selv og går til grunne.

Lenke til kommentar

Dersom man skal bruke slike tekster til å kontrollere andres liv så blir det farlig ja. Dersom man skal gi slike tekster noen form for autoritet så blir det farlig, når vi vet at bibelen er i konflikt med virkeligheten. Da blir spørsmålet om det vi vet er feil skal få bestemme.

Som Sam Harris sa, å tro på åpenbaring, at en bok er inspirert eller diktert av gud, det er ren gift. Åndelig gift, moralsk gift og politisk gift.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det egentlig så farlig hvordan en person blir helbredet, så lenge han blir frisk ?

Nei, placebo finner man overalt... Og folk har blitt friske helt uten innblanding av gud...

Så kommer spørsmålet, hvorfor helbreder gud? Ville det ikke vært smartere å latt være å gjøre personen han allikevel vet han kommer til å helbrede syk? Er gud da bare en showoff? En som må "vise" seg frem liksom?

Og hvorfor klarer han ikke da å helbrede med større sannsynlighets rate enn tilfeldigheter?

Hvis du tørr å stille deg disse spørsmålene da Hardstein? Det virker noen ganger som at enkelte kristne rett og slett er så hjernevaskede og redde at de ikke tørr å stille seg et eneste spørsmål som går i mot den "rette" læren...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, placebo finner man overalt... Og folk har blitt friske helt uten innblanding av gud...

Så kommer spørsmålet, hvorfor helbreder gud? Ville det ikke vært smartere å latt være å gjøre personen han allikevel vet han kommer til å helbrede syk? Er gud da bare en showoff? En som må "vise" seg frem liksom?

Og hvorfor klarer han ikke da å helbrede med større sannsynlighets rate enn tilfeldigheter?

Hvis du tørr å stille deg disse spørsmålene da Hardstein? Det virker noen ganger som at enkelte kristne rett og slett er så hjernevaskede og redde at de ikke tørr å stille seg et eneste spørsmål som går i mot den "rette" læren...

Heb 2: 3-4: Hvordan skal da vi slippe unna dersom vi ikke bryr oss om den frelse som er så mye større. Den ble først forkynt av Herren og siden stadfestet for oss av dem som hadde hørt ham. Også Gud har gitt den sitt vitnesbyrd gjennom tegn og under og mange slags kraftige gjerninger og ved å dele ut Den hellige Ånds gaver etter sin vilje. Dette var overbevisende vitnesbyrd om at den kristne menighet, som da var ny, virkelig var av Gud. Men ville det være nødvendig å bevise om og igjen når det først var godtgjort.

1.kor Er vel alle profeter har nådegaven å helbrede. Taler vel alle i tunger? kjærligheten faller aldri bort. De profetiske gaver skal opphøre, tungene skal tie, så blir de stående, disse tre, Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten. Når de mirakuløse gavene hadde tjent sin hensikt, skulle de opphøre. Men de uvurderlige egenskaper som er en frukt av Guds ånd, skulle fortsatt komme til uttrykk i sanne kristnes liv.

Lenke til kommentar

Hva slags svar skal det forestille?

La oss se litt nærmere da.. Hva slags gud tror du på? Er denne guden allmektig og allvitende, og skaper av alt i universet? Dersom dette er tilfellet, så er din gud per definisjon ansvarlig for alt som hender i universet, inkludert alt det negative (i våre øyne) som skjer.

Lenke til kommentar

Hva slags svar skal det forestille?

La oss se litt nærmere da.. Hva slags gud tror du på? Er denne guden allmektig og allvitende, og skaper av alt i universet? Dersom dette er tilfellet, så er din gud per definisjon ansvarlig for alt som hender i universet, inkludert alt det negative (i våre øyne) som skjer.

kjennetegnes de sanne kristne i dag ved evnen til å utføre mirakuløs helbredelse ?

Joh 13:35: Har dere kjærligheten til hverandre, da skal alle kunne se at dere er mine disipler. 

Det var dette Jesus sa: Hvis vi virkelig tror på ham, ser vi etter kjærlighet, ikke etter mirakuløs helbredelse, som et kjennetegn på sann kristendom.

Lenke til kommentar

En ganske dårlig "showoff" også etter min mening. Han har vel fortsatt tilgode å helbrede folk med amputasjoner. Merkelig det der. 

Lenke til kommentar

Hvis vi går videre på det at det negative er negativt "i våre øyne", og det finnes et grusomt helvete som vi må unngå, kan det være en nåde fra Gud og gi oss prøvelser som fører oss nærmere Ham. Se for eksempel på erfaringene fra Bibelen, der folkeslag glemte Gud når de hadde det bra, men husket Gud igjen når det ble dårlige tider.

Lenke til kommentar

Hvis vi går videre på det at det negative er negativt "i våre øyne", og det finnes et grusomt helvete som vi må unngå, kan det være en nåde fra Gud og gi oss prøvelser som fører oss nærmere Ham. Se for eksempel på erfaringene fra Bibelen, der folkeslag glemte Gud når de hadde det bra, men husket Gud igjen når det ble dårlige tider.

Her dukker du unna spørsmålet i sin helhet...

Er gud ansvarlig for alt eller er han ikke? Hva den guden syntes er nåde er irrelevant for spørsmålet...

Lenke til kommentar

Se for eksempel på erfaringene fra Bibelen, der folkeslag glemte Gud når de hadde det bra, men husket Gud igjen når det ble dårlige tider.

Ikke rare guden altså med andre ord... Her innrømmer du kun at gud er en tom trøst for de som ikke har noe håp, ikke at folk fktisk velger gud fordi han er virkelig og hjelpsom.... For hva skulle forskjllen være? Enkelte kristne er stinkende rike, men fremdeles like fostokket kristne av den grunn... Til tross for at de som kristne egentlig skulle gi det bort, slik jesus sa...

Lenke til kommentar

Falske messiaer og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for om mulig å føre vill selv de utvalgte. ( Matt 24:24 )

Vokt dere for de falske profeter. Mange skal si til meg ( Jesus ) på den dag: Herre Herre. Har vi ikke profetert ved ditt navn og drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ( Mirakler ) ved ditt navn. Men da skal jeg si dem rett ut. Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett. ( Matt 7: 15:23 )

Har dere kjærlighet til hverandre da skal alle kunne se at dere er mine disipler. ( Joh 13:35 ) Det var dette Jesus sa: Hvis vi virkelig tror på ham, ser vi etter kjærlighet, ikke etter mirakuløs helbredelse, som et kjennetegn på sann kristendom.

Lenke til kommentar

Hvordan er helbredelse og kjærlighet utelukkende i forhold til hverandre? Tvert om, dersom din gud faktisk eksisterer og har denne påstatte sterke kjærligheten for mennesker så synes jeg det er veldig rart om han ikke skulle helbredet folk. La meg spørre; vil ikke du se på en helbredelse fra din gud som en kjærlighetserklæring? I så fall, hvordan vet du om dette miraklet ble skjedd i "riktig navn"?

Vil gjerne ydmykt forby deg å bruke bibelvers. Jeg er interessert i dine egne refleksjoner rundt temaer, og jeg synes du burde klare å forsvare din tro bedre enn å rape ut fra en samling gamle tekster. Er din tro på gud nødvendigvis bundet til Bibelen? Eller ser du på din gud som noe som eksisterer uavhengig av denne boken skrevet av mennesker?

Lenke til kommentar

Det var dette Jesus sa: Hvis vi virkelig tror på ham, ser vi etter kjærlighet,

Hvilken kjærlighet? Så langt har kristne drept kristne over tullete tolkninger av de samme skriftene om denne jesus, er det den "kjærligheten" du påberoper?

Gud har aldri gjort annet enn å drepe mennesker, for hver en liten mundan forbytelse han bare har kunnet finne på og dette kalle du kjælighet og nåde?

For ingen kjærlighet har fulgt, eller vil følge, i fotsporene til de som tror på denne myten jesus, kun hykleriet du her så til de grader oppviser i din blinde tro på en diktator som ikke engang finnes...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

De som ble drept var vel ofte de som ville ha oversettelser av bibeltekster i sitt eie, uavhengig av den katolske kirken. En tid var det jo forbudt å ha oversatte bibeltekster, og ha konventer (møter) utenfor prestenes kontroll. Hans Nielsen Hauge satt visst lenge i fengsel fordi han kjempet for retten til å ha møter i private hjem og på bedehus.

I dag så jeg episode 3 av serien som vi tross alt skal diskutere her. Ei jente reiste hjem, i lange støvletter og med et kort-kort miniskjørt over. Faren kommenterte at det var noen veldige støvletter hun hadde fått seg, og hun kommenterte at Jada, hun måtte ha noe varmere enn sandaler med seg. Hun skjønte ikke at han kanskje kommenterte på at det var et noe uanstendig antrekk. (Slik jeg tolket det iallfall.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...