Korken Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Hei, Har en Kia Cee'd 2009 stasjonsvogn som har en ulyd fra motoren. Har hatt det en stund, men har begynt å bli litt mer lyd nå i det siste. Jeg fikk sjekket eksosanlegget hos et firma i slutten av fjoråret, og byttet da frontrør/flexirør som visstnok var knukket. Dette hjalp litt, men lyden kom tilbake. Lyden oppstår slik: Dersom jeg har bilen i f.eks 3 gir, og gasser til 50-60km/t og deretter slipper gassen, bråker motoren mer enn vanlig. Dersom jeg dytter inn clutchen så forsvinner lyden. Den er mest merkbar dersom jeg slipper gassen ved 2 og 3 gir, men altså så forsvinner den mer eller mindre helt når clutchen er inne eller om jeg tar bilen i fri. Da jeg fikk bilen sjekket tidligere skal de ha sjekket hele eksosanlegget, men det er jo fortsatt mulig at det er en lekkasje noe sted. Jeg vil tro at det at lyden forsvinner når en tar inn clutchen kan være vesentlig til å finne ut hva som er feil. Firmaet jeg var hos er mer eller mindre ett "eksosanlegg" firma, så de sjekket ikke noe annet. Byttet olje/filtre osvosv selv tidligere i fjor, etc. Jeg har prøvd å sjekke under panseret selv, men er vanskelig å se hvor lyden kommer fra alene. Man hører lyden på tomgang, for øvrig, men ikke like bra som i eksempelet nevnt over. jeg synes at det høres ut som om det kommer "bak" motoren, der hvor flexirøret er. Lenke til kommentar
Korken Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 Trykklager til clutchen? Etter litt googling så virker det som om det kan være problemet. Lett å bytte selv tror du? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Kjenner ikke til bilen så vet ikke Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. mars 2016 Del Skrevet 29. mars 2016 Standard prosedyre er vel demontering av girkasse. I noen tilfeller må kanskje hele motoren ut. Med det samme man er inni der er det ofte lurt å bytte clutch samtidig. Lenke til kommentar
Korken Skrevet 29. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2016 Standard prosedyre er vel demontering av girkasse. I noen tilfeller må kanskje hele motoren ut. Med det samme man er inni der er det ofte lurt å bytte clutch samtidig. Skjønner. Har fått noen priser fra diverse firmaer på rundt 7-8000 kroner. Kjedelig. Er litt småkeen på å prøve å bytte dette selv. Får kanskje tenke litt på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå