Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Om du hadde hatt disse personlighetstrekkene

WubWub

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sluttet å poste innlegg om det.

Du har en trang til å forsøke å overbevise oss om at du har en personlighetsforstyrrelse, med eksempler fra ditt liv og/eller personlighetstrekk som du mener du har. Men når vi sier det du ønsker vi skal si, så skjeller du oss ut.

Det er beste fall et sykt behov for oppmerksomhet, i verste fall et tegn på din sykdom, hva nå den måtte være.

uff nå ble jeg lei meg, gråter litt. men tusen takk for ærlig tilbakemeldig uansett hvor brutal den er.

Lenke til kommentar

Om du hadde kjent deg veldig igjen i personlighetstrekkene her og de beskrev deg relativt godt, hva hadde du gjort? :

Blitt politiker?

Eller amerikansk president? Det sies at alle amerikanske presidenter har hatt disse trekkene med svært  få unntak (f.eks Jimmy Carter).

Til tross for at alle presidenter har har dyssosiale trekk så betyr ikke det nødvendigvis at de er dyssosiale - det betyr bare at amerikanere flest foretrekker disse trekkene.

Kanskje ikke så rart når vi når ser at en fullblods narsissist er i ferd med å vinne det neste president valget.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort et ærlig forsøk på mindfullness og spirituell selvrealisering helt på egen hånd, for min egen del - og prøvd så langt det lar seg gjøre å gå den veien uten å la det bli nok en arena der jeg skriker etter oppmerksomhet og annerkjennelse.

Det du beskriver er nok et av de værre utgangspunktene, men legger man ned innsats - så er det jo faktisk mulig å komme noen vei, om man legger ned en real innsats over litt tid. (Har selv litt andre utfordrende personalitetstrekk, og ser at det hjelper å gå den harde veien og forsøke å se innover.)

Anonymous poster hash: 074d7...a88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort et ærlig forsøk på mindfullness og spirituell selvrealisering helt på egen hånd, for min egen del - og prøvd så langt det lar seg gjøre å gå den veien uten å la det bli nok en arena der jeg skriker etter oppmerksomhet og annerkjennelse.

Det du beskriver er nok et av de værre utgangspunktene, men legger man ned innsats - så er det jo faktisk mulig å komme noen vei, om man legger ned en real innsats over litt tid. (Har selv litt andre utfordrende personalitetstrekk, og ser at det hjelper å gå den harde veien og forsøke å se innover.)

Anonymous poster hash: 074d7...a88

Jeg har vært på noen mindfullsness kurs tidligere men jeg forstår ikke konseptet. Nå må jeg legge til at jeg er klar over at forsknings studier viser til at mindfullness har påvist bedring av velvære og psykisk lidelse jevnt over hele fjøla.

Men jeg har ikke skjønt hvorfor. Har vært på totalt 10 mindfullness kurs så gadd jeg ikke mer, hvordan skal det hjelpe meg å ligge på en matte å "kjenne etter inni meg" mens noen prater? Hva er det jeg skal kjenne etter og hva er det jeg skal tenke på?

Jeg lå vel der egentlig bare som et spørsmålstegn. 1 time med intens kjedsomhet er 1 time jeg kunne brukt på noe annet mer produktivt. 

Fikk også noen cd'er med musikk og lyder som visstnok skal senke stress nivået å føre til at man blir mer avslappet. Det er litt off-topic men jeg spør når det er noe jeg lurer på

Lenke til kommentar

Da hadde jeg prøvd å innse at de fleste av de trekkene er mer eller mindre iboende alle mennesker, og at det finnes intet perfekt menneske som ikke har noe galt eller rart ved seg. Alle mennesker er i bunn egoistiske, det handler om instinkt for overlevelse, og at alle er ansvarlige for seg selv. Det finnes mange mennesker som ikke uttrykker mange av disse trekkene utad, men som kjenner på de og undertrykker de for å fremstå som en bedre person. (Er ikke det egoistisk?). Idealet om det perfekte menneske er en illusjon, og en måte å få folk til å følge samfunnets normer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har en personlighet; visse måter å tenke, føle og handle på som er typisk for personen. Dette kan deles opp ulike trekk. 

Når trekkene skaper store og vedvarende vansker for personen eller omgivelsene, kan vi snakke om personlighetsforstyrrelse. 
Sånn sett har vi alle alt i oss, som du er inne på, Pliscin.

Det er når noen trekk blir for dominerende og ikke blir avbalansert mot andre trekk eller hensyn, at vi har personlighetsforstyrrelse.

Det er uenighet i fagmiljøet om hvorvidt dette er sykdom i egentlig forstand eller uttrykk for en skeivutvikling. Det er i alle fall liten grunn til å tro at det er sykdom i hjernen slik som f eks alvorlig depresjon, schizofreni osv.

Noen hevder at PF-diagnoser fungerer som mekanismer for å skille ut og holde på plass brysomme mennesker. Det kan nok ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Om du hadde kjent deg veldig igjen i personlighetstrekkene her og de beskrev deg relativt godt, hva hadde du gjort? :

344e4bl.jpg

http://psychopath.channel4.com/quizzes.html

Har du tatt denne testen? den har jeg tatt. Gjett hva jeg ble? Tror du jeg ble en psykopat :D ?  Wub Wub, nå kan du lure. 

Jeg kan gi et svar på den her : jeg fikk svar om at jeg er en empatisk person. :) 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

3. Acts different in public than in private.

Er dette punktet liksom negativt? Det er noe ALLE gjør. Noen i større grad enn andre selvfølgelig.

Neida. En personlighetstest trekker ikke nødvendigvis frem negative trekk og baserer score på det. Det er like gjerne generelle atferdsmønstre og gjerne positive egenskaper. Hvordan du så scorer på forskjellige kategorier av trekk sier noe om hvilken personlighet du har, som igjen sier noe om hva du vil foretrekke, hva du vil mene og si om situasjoner, mennesketyper osv.

Lenke til kommentar

344e4bl.jpg

Har du tatt denne testen? den har jeg tatt. Gjett hva jeg ble? Tror du jeg ble en psykopat :D ?  Wub Wub, nå kan du lure. 

En quiz på 5 minutter er så useriøst at det ikke er verdt min tid. Skal du ta en ekte test må du dra til en psykolog som både har kjøpt inn opptil flere seriøse tester og har utdanning til å tolke svarene/resultatet. Disse testene kan ta opptil flere timer med over 500 spørsmål hos noen av de store testene. 

Hva du er eller ikke er tar jeg ikke stilling til for det angår ikke meg så det skal jeg ikke spekulere i.

Kort oppsummert : De fleste personlighets quiz'er og iq tester du finner på nett har så lite troverdighet at jeg ikke ville brukt de til å tørke meg i ræva med engang.

Lenke til kommentar

344e4bl.jpg

En quiz på 5 minutter er så useriøst at det ikke er verdt min tid. Skal du ta en ekte test må du dra til en psykolog som både har kjøpt inn opptil flere seriøse tester og har utdanning til å tolke svarene/resultatet. Disse testene kan ta opptil flere timer med over 500 spørsmål hos noen av de store testene. 

Hva du er eller ikke er tar jeg ikke stilling til for det angår ikke meg så det skal jeg ikke spekulere i.

Kort oppsummert : De fleste personlighets quiz'er og iq tester du finner på nett har så lite troverdighet at jeg ikke ville brukt de til å tørke meg i ræva med engang.

Ja men jeg bekymrer meg ikke. hadde vært overrasket om jeg var en psykopat faktisk, for jeg er så full i følelser, og jeg kan grine og blir så rørt på andres vegne, og har medfølelse for andre, at hadde jeg vært en psykopat wub wub, så hadde det vært helt utrolig, for jeg er for lite kynisk! ;)

Dersom jeg går til legen for å spørre om å sjekke det ut: så vil han se med store øyne på meg, og si: PSYKOPAT DU? DU som er så FØLSOM! Not! , Jeg er sikker på at legen vil begynne da å lure på om jeg har angst istedet, angst for å være noe jeg ikke er!. Ja jeg er ganske sikker selv på at jeg ikke er psykopat. Men dersom noen ville ha en test på det , så hadde jeg kunne latt meg teste ;) . Ikke værre enn som så ;) Men jeg føler veldig med andre, er og det gjør ikke en psykopat. Er kun litt dramatisk i følelseslivet mitt dersom noen sårer meg dypt. Men det har ingenting med psykopat å gjøre. 

Og wub wub: vi har alle våre feil. Ingen er perfekte, og alle har noe vi kan forbedre. Og vi må slutte å dømme hveandre , eller dømme oss selv :) 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

Hadde du vært psykopat hadde du vært den første til å vite det og den siste til å bry deg om det. ;)

Det er ingen automatikk i dette. Ei heller finnes det en klinisk diagnose som heter "psykopat". 

Hva angår selvrefleksjon så tenker jeg at IQ spiller en stor rolle - men ved de fleste tilfeller vil den dyssosiale ikke se eget sykdomsbilde.

Lenke til kommentar

Neh?

Skjønner at sarkasme ikke går helt hjem i Helse-delen av forumet. 

Linken din mellom iq og selvrefleksjon må du forklare nærmere. Psykopater som her var snakket om, kan godt være meget intelligente, men selvrefleksjonen er svært smal og så preget av spesielle faktorer at den knapt kan kalles relevant.

Er du interessert i temaet, kan du lese Sjarmør og tyrann, av Alf A. Dal. Den var pensum i mange år (og mulig er det ennå) på bl.a psykologstudiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Neh?

Skjønner at sarkasme ikke går helt hjem i Helse-delen av forumet. 

Linken din mellom iq og selvrefleksjon må du forklare nærmere. Psykopater som her var snakket om, kan godt være meget intelligente, men selvrefleksjonen er svært smal og så preget av spesielle faktorer at den knapt kan kalles relevant.

Er du interessert i temaet, kan du lese Sjarmør og tyrann, av Alf A. Dal. Den var pensum i mange år (og mulig er det ennå) på bl.a psykologstudiet.

Sarkasme er ikke lett å tolke skriftlig med mindre du gjør det tydelig. Utsagnet ditt lignet mer på en fakta opplysning enn sarkasme. Du forutser med det innspillet også at vilt fremmede lesere skal vite noe om kunnskapsnivået ditt å komme frem til at du tøyser, det er dog ikke helt slik folk fungerer. Det er få om noen i verden som er synske tankelesere - jeg er tilogmed tilbøyelig til å bombastisk hevde at mennesker med slike egenskaper ikke eksisterer.

Det er ikke så mye å forklare annet enn at det finnes mennesker med dyssosial PF som er klar over tilstanden sin, disse er ofte i det øvre kognitive sjiktet. Det er ikke mange av de men de finnes. 

Men jevnt over fjøla mener de fleste dyssosiale at de er perfekte og det er omverden det er noe galt med. Ellers så takker jeg deg for tipset men jeg har ikke noe behov for å følge det opp. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...