nujuruzatmailziru Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Hei, har oppkjøring om ikke så alt for lenge og har noen spørsmål rundt noen ting jeg er litt usikker på. Jeg har en tendens til å skrive på en relativt uforståelig måte, derfor er det bare å spørre dersom det er noe dere ikke forstår. Har noen små spørsmål/temaer jeg er litt usikker på når det kommer til loven. Eksempelvis dersom man kjører på en veg som også har en sykkelvei ved siden av selve veien som illustrert på bildet nedenfor: Man skal jo alltids plassere seg i forhold til hvor man skal. I dette tilfellet dersom jeg skulle ta til høyre, da har man lov til å krysse denne linjen og legge seg helt inntil fortauskanten så lenge man tar blindsona og speil før man legger seg inn? Dersom denne linjen hadde vært heltrukket, hvordan blir det da med plassering? Bildet ovenfor er fra Lillestrøm, og naturligvis skal jeg ta oppkjøring på Lillestrøm Trafikkstasjon. I Alexander Kjellands gate (for dere som er kjent i Lillestrøm) så har jeg et par spørsmål. Kan ikke huske at jeg har sett noe foreskjørskilt der noe jeg syntes er rart. På bildet nedenfor foregår det veiarbeid siden det er litt gammelt - det er over nå. Her er et bilde: Har man virkelig høyreregelen her? Greit nok at det ikke er gateskilt, men lengre ned er det også noe lignende bare med gatenavn på veggen. Det er jo litt merkelig måte å ha det på, noen som kan bekrefte om det er høyreregelen nedover Alexander Kjellandsgate. Her er forøvrig kartet slik at dere kan sjekke hele gaten selv: https://www.google.no/maps/@59.9585298,11.0534454,3a,75y,269.61h,71.84t/am=t/data=!3m6!1e1!3m4!1sztZIwK-JuqOHXU6E49DZKg!2e0!7i13312!8i6656 Også over til motorvegen... Jeg har et spørsmål siden jeg har fått høre at påkjøringfeltet er det eneste stedet du lovlig kan kjøre over fartsgrensen - i følge lærern. Dersom man kjører på et påkjøringsfelt og det står absolutt ingenting angående fartsgrense så går jeg ut ifra at det er 80 som gjelder. Dersom trafikken på motorvegen går i typ 120 så må jo jeg opp i 120 for og få meg inn utenom å skape kaos. Bare et eksempel. Skal jeg da kjøre opp i 120 for å så sjekke skilt om fartsgrense? Det er jo flere steder det er 100/110 på motorvegen, men dette står ikke før du har kommet deg litt ut på motorvegen. Står ikke skilta ved påkjøringfeltet. Hvordan fungerer dette? Noe annet jeg lurer på er vikeplikt. Noen steder står det at man ikke har forkjørsrett, og da vil man naturligvis stoppe dersom for veger som stikker ut ved høyre. Dersom en bil kommer fra høyre, og det ikke står vikeplikt eller foreskjørsett og null oppmerking på vegen - hvordan skal da denne personen vite om at han faktisk har forkjørsrett? Må jo være forvirrende for begge parter dersom begge stopper? Og dersom noen har tatt oppkjøring i Lillestrøm området - er det noe man bør være ekstra oppmerksom på/vanskelige/uoversiktlige steder man børe være obs på? Takker for tips, og ja - jeg har allerede lest igjennom eldre tråder! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Kan prøve meg på det angående Lillestrøm, ettersom jeg selv har kjørt opp der. I rundkjøringen, så er det ingen grunn til at du skal ligge i sykkelfeltet, uansett hvor du skal. Bruk blinklys, speil, og det som hører til, og ta til høyre. Ettersom du kommer fra en tunnel/bro + en sving, og inn mot rundkjøringen, i tillegg til at det er litt trangt der, så er ikke plasseringen så alt for viktig. Tror trikset er å unngå å legge seg i sykkelfeltet. Angående Alexander Kjellandsgate, så ble høyreregelen fjernet for et par år siden (http://www.rb.no/lokale-nyheter/na-er-den-blitt-forkjorsvei/s/1-95-7704171). Du har nå forkjørsrett på hele dette strekket (mellom rundkjøringen ved Åråsen, og rundkjøringen ved parkeringsplassene til sentrum). Så her trenger du ikke å tenke på vikeplikt. Husk at det er 40-sone her og noen gangfelt. Det kjørelæreren din sier er jo noe merkelig. Sensor vil nok ikke bli fornøyd om du legger deg ut på motorveien i 120 km/t, når grensen er 100 eller 110. Du akselerer opp til passende fart, blinker tidlig, og legger deg inn. Vanlig etikette på motorvei er å legge seg fra høyre til venstre felt, for å slippe inn biler som kommer fra påkjøringsfelt, så de får lagt seg fint inn. Så det å komme seg ut bør ikke være noe problem. Om det er motorvei kan du vel nesten uansett ta 100 km/t som utgangspunkt. Ellers vil jeg si Lillestrøm er et fint sted å kjøre opp. Får du en litt fin tid på dagen er det liten trafikk også. Men du må huske på at oppkjøring gjerne går et stykke utenfor Lillestrøm. Stovner er et typisk sted blant annet. Endret 27. mars 2016 av Vertical^ 1 Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Kan prøve meg på det angående Lillestrøm, ettersom jeg selv har kjørt opp der. I rundkjøringen, så er det ingen grunn til at du skal ligge i sykkelfeltet, uansett hvor du skal. Bruk blinklys, speil, og det som hører til, og ta til høyre. Ettersom du kommer fra en tunnel/bro + en sving, og inn mot rundkjøringen, i tillegg til at det er litt trangt der, så er ikke plasseringen så alt for viktig. Tror trikset er å unngå å legge seg i sykkelfeltet. Angående Alexander Kjellandsgate, så ble høyreregelen fjernet for et par år siden (http://www.rb.no/lokale-nyheter/na-er-den-blitt-forkjorsvei/s/1-95-7704171). Du har nå forkjørsrett på hele dette strekket (mellom rundkjøringen ved Åråsen, og rundkjøringen ved parkeringsplassene til sentrum). Så her trenger du ikke å tenke på vikeplikt. Husk at det er 40-sone her og noen gangfelt. Det kjørelæreren din sier er jo noe merkelig. Sensor vil nok ikke bli fornøyd om du legger deg ut på motorveien i 120 km/t, når grensen er 100 eller 110. Du akselerer opp til passende fart, blinker tidlig, og legger deg inn. Vanlig etikette på motorvei er å legge seg fra høyre til venstre felt, for å slippe inn biler som kommer fra påkjøringsfelt, så de får lagt seg fint inn. Så det å komme seg ut bør ikke være noe problem. Om det er motorvei kan du vel nesten uansett ta 100 km/t som utgangspunkt. Ellers vil jeg si Lillestrøm er et fint sted å kjøre opp. Får du en litt fin tid på dagen er det liten trafikk også. Men du må huske på at oppkjøring gjerne går et stykke utenfor Lillestrøm. Stovner er et typisk sted blant annet. Tusen takk for svar! Og takk gud er det forkjørsvei ved alexander! Angående rundkjøringen så er ikke dette rundkjøringen ved tunnelen. Fortsatt litt usikker på plassering ved sykkelvei i rundkjøring. Noen andre som vet helt sikkert? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Vet hvilken rundkjøring det er. Ser LSK-veggen til høyre der Kommer du opp mot rundkjøringen slik bildet viser, så kjører du først under ei bru, og en venstresving. Ganske trangt her, så tror ikke plassering betyr så mye. Bare vær flink med blinklyset. Står du i sykkelfeltet lager du jo kaos om det først kommer en syklist. Endret 27. mars 2016 av Vertical^ Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Vet hvilken rundkjøring det er. Ser LSK-veggen til høyre der Kommer du opp mot rundkjøringen slik bildet viser, så kjører du først under ei bru, og en venstresving. Ganske trangt her, så tror ikke plassering betyr så mye. Bare vær flink med blinklyset. Står du i sykkelfeltet lager du jo kaos om det først kommer en syklist. Skal ikke også sykkelister vike da? :o Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Du skal ikke ligge i sykkelfeltet, det er forbeholdt syklister, tro det eller ei. Det kan nok lønne seg å ta noen kjøretimer rundt på motorveier, samt veier med høyreregel og sykkelfelt, siden du virker litt usikker på hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Vet hvilken rundkjøring det er. Ser LSK-veggen til høyre der Kommer du opp mot rundkjøringen slik bildet viser, så kjører du først under ei bru, og en venstresving. Ganske trangt her, så tror ikke plassering betyr så mye. Bare vær flink med blinklyset. Står du i sykkelfeltet lager du jo kaos om det først kommer en syklist. Kommer han mot rundkjøringen fra den retningen bildet er tatt fra kommer han Solheimsgata fra Nittedalsgata. Tar han til venstre i rundkjøringen kommer han inn under den aktuelle brua, og kjører han rett frem havner han ved Lillestrøm stasjon. Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Vet hvilken rundkjøring det er. Ser LSK-veggen til høyre der Kommer du opp mot rundkjøringen slik bildet viser, så kjører du først under ei bru, og en venstresving. Ganske trangt her, så tror ikke plassering betyr så mye. Bare vær flink med blinklyset. Står du i sykkelfeltet lager du jo kaos om det først kommer en syklist. Kommer han mot rundkjøringen fra den retningen bildet er tatt fra kommer han Solheimsgata fra Nittedalsgata. Tar han til venstre i rundkjøringen kommer han inn under den aktuelle brua, og kjører han rett frem havner han ved Lillestrøm stasjon. Jepp. Og sykkelveien har en stripla linje, og dersom jeg skal til høyre skal man plassere seg til høyre. Vil det si inntill den stripla sykkelinja (som blir borte når du kommer nærmere rundkjøringen som vist på bildet) eller fortauskanten? Du skal ikke ligge i sykkelfeltet, det er forbeholdt syklister, tro det eller ei. Det kan nok lønne seg å ta noen kjøretimer rundt på motorveier, samt veier med høyreregel og sykkelfelt, siden du virker litt usikker på hvordan det fungerer. Er bare sykkelvei som er litt uklart når man kommer inn mot rundkjøringer og plassering. Linjen blir etterhvert borte som vist på bildet over. Høyreregelen er jeg sikker på, bare at noen steder er det litt merkelig å ha høyreregel - men den ble som nevnt over fjernet pga. den var merkelig og ubrukelig. Motorveier har jeg bare hørt at man tilpasser seg farten til de som allerede er på motorvegen og det høres litt merkelig med tanke på fartsgrense osv. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Noe annet jeg lurer på er vikeplikt. Noen steder står det at man ikke har forkjørsrett, og da vil man naturligvis stoppe dersom for veger som stikker ut ved høyre. Dersom en bil kommer fra høyre, og det ikke står vikeplikt eller foreskjørsett og null oppmerking på vegen - hvordan skal da denne personen vite om at han faktisk har forkjørsrett? Må jo være forvirrende for begge parter dersom begge stopper? Du skal - som sjåfør - alltid vite om du er på en forkjørsvei eller ikke. Dessuten vil de som kommer fra høyre alltid ha et vikepliktskilt når de skal inn på en førkjørsvei. Vanligvis vil du også greie å se at en kryssende vei er merket med vikepliktskilt! Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Noe annet jeg lurer på er vikeplikt. Noen steder står det at man ikke har forkjørsrett, og da vil man naturligvis stoppe dersom for veger som stikker ut ved høyre. Dersom en bil kommer fra høyre, og det ikke står vikeplikt eller foreskjørsett og null oppmerking på vegen - hvordan skal da denne personen vite om at han faktisk har forkjørsrett? Må jo være forvirrende for begge parter dersom begge stopper? Du skal - som sjåfør - alltid vite om du er på en forkjørsvei eller ikke. Dessuten vil de som kommer fra høyre alltid ha et vikepliktskilt når de skal inn på en førkjørsvei. Vanligvis vil du også greie å se at en kryssende vei er merket med vikepliktskilt! Jepp. Var bare jeg som rota meg bort på Google Maps i Lillestrøm angående Alexanders gata der det i 2005 var høyreregel men som nå er fjernet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Jepp. Og sykkelveien har en stripla linje, og dersom jeg skal til høyre skal man plassere seg til høyre. Vil det si inntill den stripla sykkelinja (som blir borte når du kommer nærmere rundkjøringen som vist på bildet) eller fortauskanten? Så lenge det er et felt beregnet for andre trafikanter enn den gruppen du selv tilhører skal du ikke over i dette feltet uansett. Det være seg kollektivfelt, trikketrase, sykkelfelt eller gangfelt. Stiplet linje er det for at trafikanter som har lov til å bruke dette feltet også skal kunne bytte til feltet ved siden av (det du skal holde deg i når du kjører bil i dette tilfellet) Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Kan prøve meg på det angående Lillestrøm, ettersom jeg selv har kjørt opp der. I rundkjøringen, så er det ingen grunn til at du skal ligge i sykkelfeltet, uansett hvor du skal. Bruk blinklys, speil, og det som hører til, og ta til høyre. Ettersom du kommer fra en tunnel/bro + en sving, og inn mot rundkjøringen, i tillegg til at det er litt trangt der, så er ikke plasseringen så alt for viktig. Tror trikset er å unngå å legge seg i sykkelfeltet. Angående Alexander Kjellandsgate, så ble høyreregelen fjernet for et par år siden (http://www.rb.no/lokale-nyheter/na-er-den-blitt-forkjorsvei/s/1-95-7704171). Du har nå forkjørsrett på hele dette strekket (mellom rundkjøringen ved Åråsen, og rundkjøringen ved parkeringsplassene til sentrum). Så her trenger du ikke å tenke på vikeplikt. Husk at det er 40-sone her og noen gangfelt. Det kjørelæreren din sier er jo noe merkelig. Sensor vil nok ikke bli fornøyd om du legger deg ut på motorveien i 120 km/t, når grensen er 100 eller 110. Du akselerer opp til passende fart, blinker tidlig, og legger deg inn. Vanlig etikette på motorvei er å legge seg fra høyre til venstre felt, for å slippe inn biler som kommer fra påkjøringsfelt, så de får lagt seg fint inn. Så det å komme seg ut bør ikke være noe problem. Om det er motorvei kan du vel nesten uansett ta 100 km/t som utgangspunkt. Ellers vil jeg si Lillestrøm er et fint sted å kjøre opp. Får du en litt fin tid på dagen er det liten trafikk også. Men du må huske på at oppkjøring gjerne går et stykke utenfor Lillestrøm. Stovner er et typisk sted blant annet. På de aller fleste motorveier er det fletting i enden av akselerasjonsfelt dermed skal det IKKE blinkes med mindre du ønsker å krysse den stiplede linja før enden på akselerasjonsfeltet. Strengt talt vil bruk av blinklys i denne situasjonen bety at du ønsker å legge deg helt ut i ytterste felt, en manøver jeg forøvrig vil strengt fraråde å gjøre på oppkjøring. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 (endret) Hei, har oppkjøring om ikke så alt for lenge og har noen spørsmål rundt noen ting jeg er litt usikker på. Jeg har en tendens til å skrive på en relativt uforståelig måte, derfor er det bare å spørre dersom det er noe dere ikke forstår. Har noen små spørsmål/temaer jeg er litt usikker på når det kommer til loven. Eksempelvis dersom man kjører på en veg som også har en sykkelvei ved siden av selve veien som illustrert på bildet nedenfor: Man skal jo alltids plassere seg i forhold til hvor man skal. I dette tilfellet dersom jeg skulle ta til høyre, da har man lov til å krysse denne linjen og legge seg helt inntil fortauskanten så lenge man tar blindsona og speil før man legger seg inn? Dersom denne linjen hadde vært heltrukket, hvordan blir det da med plassering? Bildet ovenfor er fra Lillestrøm, og naturligvis skal jeg ta oppkjøring på Lillestrøm Trafikkstasjon. I Alexander Kjellands gate (for dere som er kjent i Lillestrøm) så har jeg et par spørsmål. Kan ikke huske at jeg har sett noe foreskjørskilt der noe jeg syntes er rart. På bildet nedenfor foregår det veiarbeid siden det er litt gammelt - det er over nå. Her er et bilde: Har man virkelig høyreregelen her? Greit nok at det ikke er gateskilt, men lengre ned er det også noe lignende bare med gatenavn på veggen. Det er jo litt merkelig måte å ha det på, noen som kan bekrefte om det er høyreregelen nedover Alexander Kjellandsgate. Her er forøvrig kartet slik at dere kan sjekke hele gaten selv: https://www.google.no/maps/@59.9585298,11.0534454,3a,75y,269.61h,71.84t/am=t/data=!3m6!1e1!3m4!1sztZIwK-JuqOHXU6E49DZKg!2e0!7i13312!8i6656 Også over til motorvegen... Jeg har et spørsmål siden jeg har fått høre at påkjøringfeltet er det eneste stedet du lovlig kan kjøre over fartsgrensen - i følge lærern. Dersom man kjører på et påkjøringsfelt og det står absolutt ingenting angående fartsgrense så går jeg ut ifra at det er 80 som gjelder. Dersom trafikken på motorvegen går i typ 120 så må jo jeg opp i 120 for og få meg inn utenom å skape kaos. Bare et eksempel. Skal jeg da kjøre opp i 120 for å så sjekke skilt om fartsgrense? Det er jo flere steder det er 100/110 på motorvegen, men dette står ikke før du har kommet deg litt ut på motorvegen. Står ikke skilta ved påkjøringfeltet. Hvordan fungerer dette? Noe annet jeg lurer på er vikeplikt. Noen steder står det at man ikke har forkjørsrett, og da vil man naturligvis stoppe dersom for veger som stikker ut ved høyre. Dersom en bil kommer fra høyre, og det ikke står vikeplikt eller foreskjørsett og null oppmerking på vegen - hvordan skal da denne personen vite om at han faktisk har forkjørsrett? Må jo være forvirrende for begge parter dersom begge stopper? Og dersom noen har tatt oppkjøring i Lillestrøm området - er det noe man bør være ekstra oppmerksom på/vanskelige/uoversiktlige steder man børe være obs på? Takker for tips, og ja - jeg har allerede lest igjennom eldre tråder! Det stemmer at trafikken på motorveien har en tendens til å flyte litt over fartsgrensa. Men i praksis vil det holde å ha en fart på 80-90 km/t i enden av akselerasjonsfeltet i og med at det som oftest ligger en del lastebiler i nettopp denne farten i høyre felt. Og dersom det skulle komme noe raskere en det legger du deg bare inn bak dem. Det kan uansett være lurt å hold et relativt lavt gir slik at du raskt har muligheten til å tilpasse farten. Trafikken i høyrefeltet går sjeldent noe fortere enn 100 km/t, som regel saktere, med mindre det er lite trafikk, men da er det heller ikke noe problem å komme seg inn og andre vil ofte hjelpe deg ved å legge seg ut til venstre. Eksempelet ditt med at trafikken i høyrefila flyter i 120 vil nok muligens forekomme over korte strekninger der det er fartsgrense på 110 km/t, men på disse motorveien er akselerasjonsfeltet så langt at du har god tid til å tilpasse de resten av trafikken, både med tanke på å legge seg inn bak eller å akselerere ytterligere for å legge seg inn foran. Jeg tviler sterkt på at du kommer opp i en slik situasjon der det er nødvendig å holde 120 i enden av akselerasjonsfeltet på oppkjøring. Endret 28. mars 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
Nøkkelknippe Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 (endret) 1: Som flere har skrevet: du skal ikke ligge i sykkelfeltet, hverken inn mot rundkjøringer eller noe annet sted. Eneste unntak er når du krysser sykkelfeltet for å svinge av veien. Når du krysser sykkelfeltet, er det viktig å bruke blinklys riktig, og å sjekke speil og blindsone. Bruk av blinklys, speil og blindsone gjelder også når du skal inn i rundkjøringen du har lagt ved bilde av, da syklister kan komme fortere enn du aner opp på høyresiden din. 2: Ser at noen skriver at det nå er forkjørsvei her. Men hvis du noen gang må kjøre langs en tilsvarende vei som ikke er forkjørsvei, er det viktig å være klar over vikeplikt for alle offentlige veier med veiskilt veier tilgjengelig for allmenn ferdsel fra høyre (høyreregelen). Hvis du er usikker på om en vei fra høyre er vei eller innkjørsel, så er det alltids bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite 4: Om du ikke har forkjørsrett, så må du som du selv skriver vike for trafikanter som kommer fra høyre (høyreregelen igjen). Om to biler kommer samtidig til et kryss uten forkjørsvei eller vikepliktsskilt, vil alltid trafikanten som ikke får trafikk mot seg på sin høyre side kjøre først. Det vil si at alle som må vike for noen til høyre venter helt til den på sin høyre side har kjørt. For øvrig: På de aller fleste motorveier er det fletting i enden av akselerasjonsfelt dermed skal det IKKE blinkes med mindre du ønsker å krysse den stiplede linja før enden på akselerasjonsfeltet. Strengt talt vil bruk av blinklys i denne situasjonen bety at du ønsker å legge deg helt ut i ytterste felt, en manøver jeg forøvrig vil strengt fraråde å gjøre på oppkjøring. Helt uenig. Bruk av blinklys i akselerasjonsfelt med fletting indikerer ikke nødvendigvis at man har til hensikt å krysse høyre felt og legge seg helt over i venstre felt. Blinklys brukes for å gi signal til andre trafikanter om hvor man skal. Når man gir gass i et akselerasjonsfelt ønsker man å komme seg fra akselerasjonsfelt fra høyre fil, og blinklys til venstre gjør andre trafikanter oppmerksom på dette. De aller fleste vil forstå blinklys i denne situasjonen som om man vil flytte seg til høyre fil, og ikke helt til venstre fil. Den mest hensiktsmessige måten å benytte blinklys i akselerasjonsfelt ut mot motorvei med to feil, er å blinke til venstre i god tid. Så tidlig som mulig, uten at det kan misforstås. Aller helst så lenge før at blinklyset står på gjennom svingen ned mot akselerasjonsfeltet, slik at trafikanter på motorveien kan se to blinklys på din venstre side. På den måten gjør du dem oppmerksom på at du kommer fra akselerasjonsfelt og vil flytte deg til motorveiens høyre felt Endret 28. mars 2016 av Nøkkelknippe 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 1: Som flere har skrevet: du skal ikke ligge i sykkelfeltet, hverken inn mot rundkjøringer eller noe annet sted. Eneste unntak er når du krysser sykkelfeltet for å svinge av veien. Når du krysser sykkelfeltet, er det viktig å bruke blinklys riktig, og å sjekke speil og blindsone. Bruk av blinklys, speil og blindsone gjelder også når du skal inn i rundkjøringen du har lagt ved bilde av, da syklister kan komme fortere enn du aner opp på høyresiden din. 2: Ser at noen skriver at det nå er forkjørsvei her. Men hvis du noen gang må kjøre langs en tilsvarende vei som ikke er forkjørsvei, er det viktig å være klar over vikeplikt for alle offentlige veier med veiskilt veier tilgjengelig for allmenn ferdsel fra høyre (høyreregelen). Hvis du er usikker på om en vei fra høyre er vei eller innkjørsel, så er det alltids bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite 4: Om du ikke har forkjørsrett, så må du som du selv skriver vike for trafikanter som kommer fra høyre (høyreregelen igjen). Om to biler kommer samtidig til et kryss uten forkjørsvei eller vikepliktsskilt, vil alltid trafikanten som ikke får trafikk mot seg på sin høyre side kjøre først. Det vil si at alle som må vike for noen til høyre venter helt til den på sin høyre side har kjørt. For øvrig: På de aller fleste motorveier er det fletting i enden av akselerasjonsfelt dermed skal det IKKE blinkes med mindre du ønsker å krysse den stiplede linja før enden på akselerasjonsfeltet. Strengt talt vil bruk av blinklys i denne situasjonen bety at du ønsker å legge deg helt ut i ytterste felt, en manøver jeg forøvrig vil strengt fraråde å gjøre på oppkjøring. Helt uenig. Bruk av blinklys i akselerasjonsfelt med fletting indikerer ikke nødvendigvis at man har til hensikt å krysse høyre felt og legge seg helt over i venstre felt. Blinklys brukes for å gi signal til andre trafikanter om hvor man skal. Når man gir gass i et akselerasjonsfelt ønsker man å komme seg fra akselerasjonsfelt fra høyre fil, og blinklys til venstre gjør andre trafikanter oppmerksom på dette. De aller fleste vil forstå blinklys i denne situasjonen som om man vil flytte seg til høyre fil, og ikke helt til venstre fil. Den mest hensiktsmessige måten å benytte blinklys i akselerasjonsfelt ut mot motorvei med to feil, er å blinke til venstre i god tid. Så tidlig som mulig, uten at det kan misforstås. Aller helst så lenge før at blinklyset står på gjennom svingen ned mot akselerasjonsfeltet, slik at trafikanter på motorveien kan se to blinklys på din venstre side. På den måten gjør du dem oppmerksom på at du kommer fra akselerasjonsfelt og vil flytte deg til motorveiens høyre felt Jeg er helt uenig med deg igjen. Blinklys signaliserer feltbytte og skal ikke benyttes I flettefelt (kun hvis man skifter før fletting). Når man er I flettefelt så er det helt unødvendig og misvisende å bruke blinklys, det er jo helt innlysende at man har til hensikt å entre motorveien...bilistene I aksellerasjonsfeltet har jo ikke så mange andre valg Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Eksempelvis dersom man kjører på en veg som også har en sykkelvei ved siden av selve veien som illustrert på bildet nedenfor: En presisering: Dette er et sykkelfelt, ikke en sykkelvei. Dette er to helt forskjellige ting og har forskjellige regler. Noe annet jeg lurer på er vikeplikt. Noen steder står det at man ikke har forkjørsrett, og da vil man naturligvis stoppe dersom for veger som stikker ut ved høyre. Dersom en bil kommer fra høyre, og det ikke står vikeplikt eller foreskjørsett og null oppmerking på vegen - hvordan skal da denne personen vite om at han faktisk har forkjørsrett? Må jo være forvirrende for begge parter dersom begge stopper? Det enkle svaret er her at det er ingen ting som heter forkjørsrett. Det er naturligvis hensiktsmessig for de som kjører på en forkjørsvei (Som altså bare er en klassifikasjon av en vei, og ikke noe som gir trafikantene noen spesielle retter) å vite at kryssende veier er skiltet med vikeplikt, derfor er da også dette skiltet (Skulle det mangle er det en feil med skiltingen). Er det ikke skiltet noe ang. vikeplikt er det naturlig nok trafikkreglene som gjelder. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Eksempelvis dersom man kjører på en veg som også har en sykkelvei ved siden av selve veien som illustrert på bildet nedenfor: Man skal jo alltids plassere seg i forhold til hvor man skal. I dette tilfellet dersom jeg skulle ta til høyre, da har man lov til å krysse denne linjen og legge seg helt inntil fortauskanten så lenge man tar blindsona og speil før man legger seg inn? Dersom denne linjen hadde vært heltrukket, hvordan blir det da med plassering? Det er forbudt for andre kjøretøy å kjøre i, stoppe i eller parkere i et sykkelfelt, også foran et kryss som på bildet. Den stiplede linjen betyr bare at syklister som vil kjøre forbi andre syklister kan krysse linjen ved forbikjøring. Skal du til høyre kan du legge deg inntil linjen mot sykkelfeltet, men ikke oppå eller over denne linjen. I kryss der sykkelfeltet går gjennom krysset (er markert tvers over krysset) har andre kjøretøy vikeplikt for syklistene i sykkelfeltet (vikeplikt ved feltskifte/vikeplikt ved kryssing av annet kjørefelt, f.eks kollektivfelt). Og ved alle inn- og utkjøringer til/fra bensinstasjoner, butikkparkeringer, portrom, private innkjøringer eller tilsvarende har andre kjøretøy alltid vikeplikt for fotgjengere og syklister på kryssende fortau/gang- og sykkelvei/sykkelfelt. Bommer du på noe av dette på oppkjøringen må du garantert belage deg på en ny oppkjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå