Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[amatør] Hvilken type forsterker trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger råd fra noen som kan litt om forsterkere. Jeg kan ingenting om feltet, så det er mulig jeg utelater noen detaljer.

Jeg har et sett Dali-høyttalere jeg vil ta i bruk i kombinasjon med en LP-spiller. Høyttalerne er ganske store og har 4 plugger hver, to røde og to hvite. Hvilke funksjoner trenger jeg av en forsterker for å få koblet dette sammen? Må det være et ekstra sett med porter i forsterkeren, siden det er dobbelt så mange plugger i høyttalerne, eller bruker man en splitter eller lignende på kabelen fra forsterkeren til høyttalerne?

Eksempler på billige forsterkere som kan fungere mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et sett Dali-høyttalere jeg vil ta i bruk i kombinasjon med en LP-spiller. Høyttalerne er ganske store og har 4 plugger hver, to røde og to hvite. Hvilke funksjoner trenger jeg av en forsterker for å få koblet dette sammen? Må det være et ekstra sett med porter i forsterkeren, siden det er dobbelt så mange plugger i høyttalerne, eller bruker man en splitter eller lignende på kabelen fra forsterkeren til høyttalerne?

Du kan bruke en eller to ledninger/kabler til hver høyttaler. Å bruke to kabler kalles bi-wiring

Eksempler på billige forsterkere som kan fungere mottas med takk.

Alle forsterkere beregnet på lyd, vil fungere. Siden du skal bruke platespiller vil jeg ha kjøpt en forsterker med platespillerinngang.

F.eks denne: https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/denon-pma-520ae-integrert-forsterker/

Lenke til kommentar

En del forsterkere fra NAD har også mulighet for å få satt inn en platespiller-modul. 

Du trenger strengt tatt å bruk et par (en rød og en hvit) inngang på høyttalerne dine. Som nevnt over kalles det bi-wiring når du kobler til begge parene men det strides veldig om man faktisk hører noen særlig forskjell. Jeg hører ikke noe særlig forskjell på et av mine par som jeg har gjort det på. 

Lenke til kommentar

En del forsterkere fra NAD har også mulighet for å få satt inn en platespiller-modul.

Ja men de koster mer en det dobbelte av Denon-forsterkeren. Det er forresten synd man ikke lenger kan kjøpe en ny billig NAD med platespillerinngang.

Alternativt kan du kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...