ironlung Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Gidder du å ta en titt på bildet og si om de verdiene er OK for 4.4ghz? Så lenge jeg klarer å spille the division og muligens overwatch så er det greit for meg med 4.4ghz. Ikke behov for raskere hvis det ikke gir meg noe spesielt ekstra.. vil bare ikke at den skal ta kvelden før jeg får fingen ut og kjøpe ny pc.. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Temps ser greie ut, men test med lukket kabinett osv. Prøv å dra ned volten bittelitt om mulig. Alt under 75 grader er fint. 4,4 er en helt kurrant klokk. Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) lå på ca 70-75c med lokket igjen. Satte ned til 4.3ghz og valgte "optimal" i ai tweakeren til Asus. Da gikk temp ned til 70c men vcore gikk opp til 1.4v Har nå satt den til 4.3 ghz og "Normal" mode med 0.005v inkrement under cpu. Da ser den ut somom den legger seg på 69-74c i prime95 og 1.35v.. Hva er "safe volt"? Og er det mulig å få den ned uten å sette ned frekvens? Endret 31. mars 2016 av ironlung Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Du setter ned volt til du får feil i prime95 , så lenge du ikke får noen feil der kan du fortsette med å sette den ned. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) 74c hørtes veldig mye ut, selv for den chippen. Du bør nok sette ned volten så du ikke skader chippen over tid. Kan hende frekvensen må litt ned, men det avhenger av hvor heldig du har vært med chippen. Jeg når 4.3Ghz lett nesten uten å stille noe som helst på volten, så godt mulig det holder å kun stille ned volten. Men når du stresstester med Prime95 ikke kun ta 5-15 min, det er et for kort tidsrom for å avgjøre om overklokken er stabil. Husk også å monitorer temperaturen, den bør ikke overstige 72c med 2500k, gjør den det så betyr det at du presser prosessoren over hva den er lagd for å tåle, som kan føre til skade. Å skade prosessoren for noe få fps ekstra er ikke verdt det, da er det bedre og kjøre safe Endret 31. mars 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 Den lå mer stabilt på ca 70c etter denne posten i går. Hvordan setter jeg ned volten på cpu? Er det kun å sette inkrementer i størrelseorden 0.005 med minustegn i forkant? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Den lå mer stabilt på ca 70c etter denne posten i går. Hvordan setter jeg ned volten på cpu? Er det kun å sette inkrementer i størrelseorden 0.005 med minustegn i forkant? Usikker på det faktisk da det varierer fra bios og hovedkort. Om du kan sette hele verdien for Vcore manuelt så jekker den du ned fra feks 1.38 til 1.37 eller 1.375 ( bare et eksempel). Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Ja, det er nok forskjellig fra hovedkort til hovedkort. På hovedkortet jeg har stiller man bare manuelt på vcore til den verdien man ønsker, eller så kan jeg sette den på auto slik at den stiller seg inn etter klokkefrekvensen. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Det beste er vel om man først finner ut hva laveste vCore kan være med ønsket OC (manual). Deretter prøver man å justere vCore via (offset-mode) slik at HK justerer volten etter behov. Dvs lav vCore ved liten belastning, men under 100% last pusher denne til max ønsket vCore du har funnet ut er stabil. Vil tro at 1,3-1,33 er et fint sted å ligge for 4,4 GHZ Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 1. april 2016 Forfatter Del Skrevet 1. april 2016 holder på å teste nå, og med mitt hovedkort så ser jeg ingen muligheter i bios/ai tweaker for å justere vcore. Ser kun en mulighet med å sette cpu volt, og denne fungerer med å sette verdier i 0.005 inkrementer med enten positivt eller negativt fortegn. Har satt til 4300 mhz frekvens og -0.010 i cpu volt. Dette gir meg ca 1.34v i vcore samt ca.62-70c på de forskjellige cores som max verdi mens jeg kjører prime95 (iallefall så langt). edit: Det er en test i prime95 som får cores til å spike opp til 74c, etter dette så går den ned igjen til 66c og befinner seg et sted mellom 62-70c igjen. Se bilde for hvordan ai tweakeren min ser ut her: http://www.overclockers.ru/images/lab/2012/05/19/1/32_big.jpg Jeg setter altså cpu offset mode til negativ/minus og setter inn 0.010. Når jeg setter den lavere ned, altså til 0.015 så får jeg blå skjerm. Jeg antar derfor at dette uansett er smertepunktet mitt hvis jeg ønsker å bli værende på 4.3ghz. Vcore ligger relativt stabilt en plass mellom 1.330 og 1.340volt. Max verdi i hwmonitor sier 1.352. Bør jeg fortsette å senke frekvens for å få vcore lavere, eller bør det være OK? Uansett takk for all hjelpen så langt Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 1. april 2016 Del Skrevet 1. april 2016 Virker greit nok det da. Du får uansett så og si aldri 100 usage av CPU under spillins, så temps vil være lavere under gaming og ellers. Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 2. april 2016 Forfatter Del Skrevet 2. april 2016 har nå satt til 4.2ghz med -0.015 i cpu volt. Intel burn test: vcore max 1,336v (1,3 - 1,328v for det meste) core temp max 74c max Prime95: vcore max 1.336v (1,320-1,328v for det meste) core temps 73c max (62-68c for det meste) Spille the division gir meg max 65c core temp og 1.328v vcore. tror vi stopper og der og sier oss fornøyd. Igjen, tusen takk for all den strålende hjelpen 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. april 2016 Del Skrevet 2. april 2016 Høres ut som helt greie hastigheter , om noe trenger du en bedre kjøleløsning... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå