ironlung Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Har lyst til å spille The divsion, men dette utstyret er litt for dårlig. Jeg har ikke lyst til å kjøpe en maskin med det første, så lurte på om dere har noen ideer på hva jeg kan oppgradere for å få mest mulig ytelse for pengene. Jeg ønsker utstyr som er "mest for penga", evt. går under "billigst for å kunne kjøre The division". Jeg antar at det må kjøpes nytt utstyr om ikke så lenge uansett.. Jeg har ikke overklokket cpu, noe jeg selvfølgelig kan gjøre. Jeg antar at det er skjermkortet som er den absolutte flaskehalsen her. Dette har jeg pdd: Corsair XMS3 8 GB DDR3 1600MHz NVIDIA GeForce GTX 570 ASUS P8Z68-V LX S-1155 DDR3 Intel Core i5 2500K Quad Prosessor Corsair TX V2 650W PSU Fint hvis jeg kunne fått noen tilbakemeldinger på hva jeg kunne byttet ut (og med hvafornoe) for å kunne spille the division. Er interessert i enten Medium eller High.. Vet ikke om det er mulig uten å bytte ut hele sulamitten? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Hvilken kjøler har du på prosessoren? 2500k kan klokkes mye. Så kan du selge 570 kortet og kjøpe noe kraftigere, 770 er et godt kort du finner på bruktmarkedet, ellers kan du se om du har råd til et 970. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Gtx 970 på finn.no er jo et sted å starte. Kjøp en god kjøler til din CPU og overklokk så er du i full sving. Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Takker for kjappe svar. Jeg har kjøleren som fulgte med cpu. Hvor mye kan jeg overklokke med f.eks coolermaster sin til 200kr? Hva er 570 verdt? GTX 970 var litt dyrt synst jeg, vil 960 funke eller noe annet i ca. 2000-2500kr klassen? Hvis jeg overklokker må jeg bytte ut RAM med raskere brikker? Ønsker å kunne kjøre medium-high for billigst mulig penge Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Et 970 til 2500 http://www.finn.no/57104798 Hvis du overklokker trenger du ikke raskere RAM, vil anbefale CM hyper 212 Evo som minimum kjøler. Edit: ser at gx 570 ligger ute til 500kr på finn, men ikke forvent 500, for 300 får du kanskje solgt det. Endret 27. mars 2016 av lazyjacket Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) GTX 960 er halve ytelsen til ett GTX 970 kort, og per dags dato har GTX 960 begynt å henge godt etter i enkelte spill. I tillegg verdt å nevne at GTX 960 blir en minimal oppgradering opp mot det du har i dag, GTX 570. 2.5k for 970 er ikke dyrt, og vil råde deg til å spare opp til GTX 970. Å "oppgradere" til GTX 960 er en tøysete og unødvendig oppgradering, da kan du like godt spare deg bryet og pengene. Vent heller til du har råd til en skikkelig oppgradering, mange små og billig oppgradering blir bare dyrt i lengden. Endret 27. mars 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Ikke gå for noe 960, har du ikke råd til 970, gå for 770 eller noe. Kjøp en grei billig luftkjøler, hyper evo 212 er en klassiker, noctua har også en del billige gode. 2500k klokkes til 4,6-5Ghz alt etter hvor heldig du har vært i 'chiplotteriet' Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Du kan også vurdere et R9 380 som går for omtrent 1900 Kroner , dette skjermkortet yter faktisk noe bedre enn Nvidia sitt 960. Greit å huske dog at R9 380 trekker omtrent 80 Watt mer enn Nvidia sitt 960 , ytelseforskjellen mellom disse to er som regel i favør av 380 kortet , men varierer fra noen få fps til litt over 10+ fps. Personlig har jeg inntrykk av at AMD for tiden er langt mer stabilt på Windows 10 enn det Nvidia er , det nye brukergrensesnittet er også enkelt å bruke og ganske så oversiktlig på de nyeste driverne og generelt er det en grei opplevelse. Uansett litt hipp som happs her , får du tak i et bra AMD med grei kjøleløsning er det absolutt en grei investering ( den nye audio funksjonaliteten er også grei, men den blir lite omtalt). Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Lurer på hvor folk har det fra at nVidia er ustabilt på Windows 10? Selv har jeg ikke hatt ett eneste problem med skjermdrivere og Windows 10, og jeg har kjørt Win10 siden betale i fjord sommer. At nVidia er ustabilt med Windows 10 kaller jeg bs, kanskje på eldre skjermkort for alt jeg vet, men ikke med Maxwell der har det gått knirkefritt for min del siden første beta release. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Lurer på hvor folk har det fra at nVidia er ustabilt på Windows 10? Selv har jeg ikke hatt ett eneste problem med skjermdrivere og Windows 10, og jeg har kjørt Win10 siden betale i fjord sommer. At nVidia er ustabilt med Windows 10 kaller jeg bs, kanskje på eldre skjermkort for alt jeg vet, men ikke med Maxwell der har det gått knirkefritt for min del siden første beta release. Flere her på forumet og bekjente som har hatt problemer med enten installasjon , blåskjermer , manglende funksjonalitet eller andre ting , eksempelvis : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1715345 364.51 har vært problematisk for ganske mange brukere : https://www.reddit.com/r/nvidia/search?q=364.51&sort=new&restrict_sr=on&t=all Alt av skjermkort der fra 5xx til 980 ti... Endret 27. mars 2016 av Malvado Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Linken fra forumet her var en med GTX 280M (steinalderen) og en med 650 ti, så sier ikke en dritt om Maxwell og Windows 10. I fare for å virke pompøs, men setter det litt på spissen; de brukerne på reddit som klager er mest sannsynlig folk som har for lite vett til å fjerne drivere fra tidligere OS når de gikk over til Windows 10, og da er det ingen sjokk at man får blue-screen og andre program feil. Har selv kjørt GTX 780, GTX 970 og GTX 980 ti på Windows 10 og har enda til gode å støte på problemer med enten installasjon, blåskjerm eller andre funksjonsfeil. Har man installert clean install på Windows 10 og har et snev av kunnskap så vil du ikke møte på slike problemer med nVidia og Windows 10. Har sett flere tråder hvor folk har ment det samme om AMD, at det er problemer med Windows 10 og AMD, og der er nok feilen den samme som hos nVidia brukerne, nemlig mangel på kunnskap. Inkompetente brukere er veldig flinke på å klandre produsentene, men det er som oftest snakk om brukerfeil og lite vett. Så hvorvidt Windows 10 har gitt nVidia brukere problemer kan diskuteres. For noen sikkert, om man ikke vet hva man gjør så skal man heller ikke forvente at det skal gå knirkefritt. Men for min egendel så kan jeg si at jeg ikke har hatt ett eneste problem når det kommer til nVidia og Windows 10, tvert om så har jeg faktisk fått bedre ytelse i endel spill. Så man kan ikke konkludere med at nVidia er mindre stabilt med Windows 10, det blir feil. Det er forskjell på stabilitet og brukerfeil. Hadde det vært ustabilt så hadde jeg hatt problemer, noe jeg ikke har hatt med noen av nVidia skjermkortene jeg har kjørt på Windows 10 de siste 9 månedene. Endret 27. mars 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Null problemer her med GTX 970 og Windows 10 siden jeg oppgraderte til Windows 10 på dag 1. Endret 27. mars 2016 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Ettersom flere og flere har valgt Nvidia, så vil også flere og flere oppleve problemer med akkurat den produsenten. Men det kan egentlig vanskelig diskuteres hvorvidt Nvidias rykte for å ha bedre drivere enn AMD er det samme som før. Det er det altså ikke. Senest nå med 364.47 som lå ute i 3? dager før den ble trukket, og "hotfix" driveren 364.51 var på plass (Men nå uten ordentlig SLI støtte i nye spill). Vi ser også at folk kjøper seg skjermer med større oppløsning enn ett skjermkort klarer å drive. SLI og CFX blir mer utbredt, og med dem enda flere problemer. Mine 2stk. GTX980ti kombinert med Win10 og Nvidias driverteam har vært et lite mareritt. Selv med helt fersk windows installering og/eller DDU før oppdatering av driver. Jeg tør beskjedent utelukke "brukerfeil". Ellers til "ironlung": Her er en grei side hvor de har testet "The Division" i flere oppløsninger med flere skjermkort. Den kan gi en grei pekepinn på hva du trenger for å kjøre spillet greit. Personlig ville nok jeg gått for minst GTX970/R9 390 for 1080p "Medium". Men et greit overklokket GTX960 vil kanskje fungere til nød. Men da ville jeg nok kanskje heller spart en tusenlapp og funnet et R9 280X eller HD 7970 GHz edition på finn.no. Som du ser her vil det til og med gi bedre ytelse enn både GTX960 og 770. Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 Ok, takker for svar. Skal kjøpe en evo 212 kjøler samt et gtx 970. Har sett litt rundt her og de billigste jeg finner er da: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/nvidia/asus-geforce-gtx970-turbo-4gb/229421.11111/ https://www.dustinhome.no/product/5010878123/twin-turbo-oc https://www.dustinhome.no/product/5010887454/xlr8-oc http://cdon.no/elektronikk/gainward-nvidia-geforce-gtx-970-4gb-dvi-hdmi-2xdisplayport-game-included-the-division-p36463067 Ellers er det jo dette som jeg antar vil være det beste: https://www.dustinhome.no/product/5010801856/gaming-oc Hva foreslår dere? Altså, det er en ting at jeg ønsker å kjøpe en ny maskin (micro atx eller mini itx) på et tidspunkt. Hvis dette kortet er godt nok til å dra meg igjennom året og muligens ut i 2017 ved overklokking av cpu så er det jo bra. Hvis jeg har mulig til å ta videre GTX970 en stund før det blir oppgradert på micro atx builden så er det er pluss. Nå er det slik at når jeg begynner med slike oppgraderinger så baller det bare på seg ved at det blir å kjøpe litt bedre enn nødvendig (fordi det er jo nesten ikke vits i å kjøpe modellen under, ikke sant?), og før den delen er søppel, så er det jo noe annet som må oppgraderes, og da benyttes jo samme tankerekka som ovenfor; og så er du i en uendelig loop hvor du bruker "småbeløp" uten å egentlig få det helt store igjen for det. Derfor ønsker jeg ikke å kjøpe noe fantastisk dyrt, men da heller kjøpe et ok kort som kan byttes ut sammen med alt det andre etter en stund. I forbindelse med dette i går så kom jeg også over noen statistikker som viste at det var mye å få på å oppgradere ram i tillegg.. Men byttes det ut med raskere ddr3 ram og gtx 970 og kjøler så blir det jo fort 5000kr og da blir jo spørsmålet hvorfor ikke bare kjøpe alt nytt igjen.. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Helt klart denne, som er stille og kan klokkes https://www.dustinhome.no/product/5010801856/gaming-oc Ja, du får ut noe med raskere RAM, men hadde ikke brydd meg med raskere RAM nå. Ville heller sett effekten av nytt kort og OC på CPU. Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 30. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2016 Takker så mye for all hjelp. Har bestilt MSI Gaming-kortet nå i tillegg til CM 212 hyper samt to ekstra 120mm vifter.. Mulig jeg må opprette en ny tråd for å plage dere igjen angående overklokkinga. Hva mener dere forresten er en fornuftig hastighet å legge seg på når jeg skal overklokke cpuen? 4.4ghz? 4.3? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 30. mars 2016 Del Skrevet 30. mars 2016 Lett 4.2 og mer på det opsettet. Mer lar seg nok gjøre men du må selv bestemme hvor varmt det skal få gå. Det vanlige med overklokk er ofte å finne smertepunkt mtp varme, støy og stabilitet og så derifra tone ned til en finner det levelig i lengden Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 (endret) Ok, har overklokka den nå til 4,4ghz og den viser ca 68celcius i tillegg til opp mot 1.4volt. Er kun inn 20 minutter i prime95. Er dette for høye verdier? edit: i tillegg viste bios nå at jeg hadde ddr3 1333mhz ram, men ejg har 1600mhz, og bios viste også dette før jeg tok ut ram og puttet den tilbake. Når jeg var inni AI Tweakeren, så satte jeg den til 1600mhz... ?? edit2: må også sies at jeg har kabinettet helt åpent nå.. Endret 31. mars 2016 av ironlung Lenke til kommentar
ironlung Skrevet 31. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2016 Her er screenshot. Ser at det er VID som er 1.4v og CPU VCORE er 1.37v.. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 31. mars 2016 Del Skrevet 31. mars 2016 Prøv sakte men sikkert å juster volten ned, og sett RAM til 1600mhz rett i bios. Kjøringer på 10 min holder, per sjekk og når du har funnet en fin volt til cloken så kjører du testen lengre. AIDA 64 er fint å bruke, istedenfor prime95, du får info om temps og termal trottle osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå