siDDis Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Er det ein god ide? også har eg eit anna spørsmål, ein fyr eg kjenner programmerte eit spel i javascript med bare 200 linjer(klassiske 2 tankser som skyter over fjellvegger for å treffe kvarandre) Er det mulig å lage like 'avansert spel' med bare 200 linjer i java? Er liksom lei av å lage kjedelege registreringsprogrammer. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Du vet at Java og javascript er 2 helt vidt forskjellige ting? Hvis du vil lage en hjemmeside i java, så er det bare å sette i gang med servlets og full pakke. Jeg mener at dersom du ikke skal ha en side med masse tjenester og stort press så er det bortkastet med ren Java. Det beste er å bruke en blanding. Bruke litt JSP med taglibs og slik er ganske morsomt, men tidkrevende å sette seg inn i hvis du ikke har gjort det før. Kan ikke så mye om spillprogrammering i java, men du kan jo kjøpe deg en bok som handler om nettopp det. Kan vanskelig tenke med at du kan lage et fett spill i Java med bare 200 linjer. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 også har eg eit anna spørsmål, ein fyr eg kjenner programmerte eit spel i javascript med bare 200 linjer(klassiske 2 tankser som skyter over fjellvegger for å treffe kvarandre) Er det mulig å lage like 'avansert spel' med bare 200 linjer i java? Det burde burde gå greit å lage et tilsvarende spill med 200 linjer Java. Men det kommer jo an på hvor mye funksjonalitet du legger inn (og ikke minst hvor mye du presser inn på hver linje ) Jeg har faktisk et slikt spill jeg driver og mekker på av og til, men jeg har ikke tellt linjene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 er ikke jsp ren java som ligger på nettet bare? eller er det noen forskjeller mellom Java og jsp som jeg ikk evet om? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 (endret) JSP er bare en java tilnærming til web-innhold der det ligger et ferdig rammeverk for ting som sesjonskontroll, henting og setting av attributter og parametre fra http meldingen ovs..., jsp dokumentet oversettes av kompilatoren til java før det kompileres til bytecode, så i runtime er det ikke noe forskjell fra bytecode fra en jsp og vanlige javaklasser, det kjører like bra (og ikke minst like fort, i motsetning til cgi/php/perl og de andre scriptspråkene man kan bruke). På kildekodenivå ser det totalt forskjellig ut, det er tilpasset presentasjon og ikke noe annet, vanøigvis bruker man bare standard taglibs til å hente ut attributter man har satt med en servlet via vanlige java klasser eller EJBer. Endret 24. november 2003 av MailMan13 Lenke til kommentar
Neo Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 er ikke jsp ren java som ligger på nettet bare? eller er det noen forskjeller mellom Java og jsp som jeg ikk evet om? Sånt rent teknisk sett så er del vel slik, men i praksis legger man ikke merke til dette. Har laget en del jsp-sider og en jsp-side ser i bunn og grunn ut helt lik ut som en html-side bortsett fra noen merkverdige markører/tagger. Disse ser ofte f.eks slik ut: <sql:query var="tabell" dataSource="jdbc/navnpaabase" scope="request"> select * from Trallala where id = ? <sql:param value="${param.gittnr}"/> </sql:query> Her blir det utført et sql-kall mot en base vha jsp-markører som kommer fra et taglib-bibliotek. Serveren "parser" en jsp-fil, så alt går igjennom en kompilator, både html-koden og jsp-koden og lager en servlet. Så en jsp-fil består både av "vanlig" html-kode + disse taggene. Man kan forøvrig lage en servlet direkte vha kun java-kode. Da må man kalle opp de respektive class-filene i browseren. Ble det litt mer forstårlig eller bare værre? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2003 Del Skrevet 24. november 2003 neida.....ser ikke helt gresk ut iallefall ) har endel vektall med Hava fra endel år siden (fra før tiden det var vanlig med jsp). har blitt ganske rusten i Java og haregentlig bare lurt litt på forskjellen mellom 'vanlig' Java og jsp..... Lenke til kommentar
hogamaster Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 <sql:query var="tabell" dataSource="jdbc/navnpaabase" scope="request"> select * from Trallala where id = ? <sql:param value="${param.gittnr}"/> </sql:query> disse taggene du ser her kalles XML.. altså, ikke no java kode i presentasjonen og da trenger man heller ikke no html kode i java koden/bønnen/taglibben eller hva det nå måtte være. Det fine er at man kan ha så klare skiller mellom javakode og html som kun er for presentasjon.. feks i scriptspråkene asp og php kan det fort bli veldig stygt med html og php om hverandre.. php er ut, java EE er inn. JSP er også ut nå!! sjekk på www.apache.org under jakarta og finn no som kalles velocity. Er en template engine som er et alternativ til jsp og et mye bedre alternativ også.. jsp er så trangt og kontrolløst at det ofte kan gå med mye tid til å luse ut sidene.. quote: jsp bad, velocity good! men for å svare på forskjellen mellom jsp og java så kan man si at jsp er et dokument som blir parset til en Servlet og så blir kompilert. Dette for at en jsp designer som oftest er en webdesigner og webdesignere er som regel homser som ikke kan programmere. Bare pynte på ting her og der. Så forskjellen på vanlig jsp og java er null. Jsp = Servlet som er "vanlig" java og vanlig java, vel, det er "vanlig" java. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå