Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sentrallås virker ikke - Audi A3, årgang 2000

Anbefalte innlegg

Audi A3 2000-modell, fem dører. Sentrallåsen betjenes med nøkkel i fordørene eller bakluke, ingen fjernkontroll.

Normalt vil å låse opp en av fordørene føre til at alle dører (og bakluke hvis ikke den låsen står i en spesiell posisjon) samt tanklokk låses opp. Men nå låser ikke sentrallåsen opp eller igjen noe. Kun døra man bruker nøkkelen på låses eller låses opp, mens man hører en summelyd som går i kanskje 20 sekunder, som om sentrallåsen jobber og prøver, uten å lykkes. Samme manglende resultat uansett hvilken fordør jeg prøver, eller om jeg låser/låser opp bakluka.

Bilen har nytt og fulladet batteri, nylig byttet etter at det gamle hadde vært dyputladet, helt tomt. Sikringen til sentrallås er sjekket og hel.

Hvordan virker sentrallåsene på disse bilene? Siden jeg hører en (og bare en) summelyd, er det en motor som trekker i stag eller vaiere til alle låsene? Eller en pumpe som betjener låsene med trykkluft? (Det er i alle fall ikke magnetbrytere på hver lås som sier "KLONK!" som det gjorde på min første bil med sentrallås, en Citroën BX.) Er det noen man kan feilsøke og fikse noenlunde enkelt? Eller skal man bare plukke ut sentrallåssikringen og klare seg uten resten av bilens levetid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpa i bagasjerommet er nok defekt, den må i tilfelle byttes.

Tanklokket kan åpnes ved å dra i en slags snor på innsiden av bagasjerommet.

Det er luftdrevet sentrallås, og det er svært vanlig at pumpene ryker.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Takker. Jeg fant løkka til å åpne tanklokket med,, bak dekselet på høyre side. (Og på side 144 i instruksjonsboka.)

Men pumper som har for vane å ryke - tydeligvis ikke en del det går så mye av at de har den på Biltema, og neppe noe man kjøper brukt hos høgger, for da ryker snart den også. Altså leve uten sentrallås, eller bla opp flerfoldige tusenlapper hos Audi-forhandler?

Lenke til kommentar

Jeg sjekket opp prisen på den pumpa, prisen jeg måtte ut med hos merkeforhandler var ikke så ille (men jeg betaler ikke fullpris på greier hos Møller).

Jeg mener også å huske at den var mulig å få fra andre enn merkeforhandler og at prisen da ikke var så gæli.

Bilen ble solgt uten å bytte pumpa, orket ikke å styre med det og fikk en helt ok pris for kjerra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...