Gå til innhold

Raid i linux (Ubuntu\kubuntu etc)

Anbefalte innlegg

wubi du sikter til? Tipper den sluttet å fungere fordi MS gjorde seg vanskelige. Det at ingen har implementert ext3/4,xfs,jfs eller andre opensource filsystem for stå for MS utviklere sin regning. Det har ihvertfall ingenting å gjøre med at kildekoden ikke er tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke? Er ikke linux basert på GPL\Open? Så da burde det være enkel å lage en installasjons plate?

542x423x17wubi.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj

Mener kubuntu har prøvd å dette, men ikke fått det til.

Den der er nytt for meg. Hva prøver den å gjøre. Installere Linux ved siden av Windows fra Windows uten å boot'e?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det teoretisk mulig å utvikle?

Paragon ExtFS for Windows

For å støtte software raid, for antar hvis man formatter SSD disken med det programmet vil alt raid bli borte.

Da jeg har flere Samsung 850 evo SSD disker i maskinen er det vanskelig under installasjon å være sikker på jeg velger riktig SSD ellers kan spill SSD disken og windows 10 SSD disken bli formattert det ville vært tragisk.

Eller er slike wubi programmer særlig vanskelig å lage for å kopiere alle nødvendig filer over på SSD disken for så å starte opp SSD disken.

For min erfaringer sier nyere hovedkort har mere trøbel for Linux en tidligere. Særlig Gigabyte\Asus, usikker på MSI.

For det er begrenset NTFS støtte fra Ubuntu\kubuntu under installeringen så får ikke sjekket hva innholdet er i SSD disken fra ubuntu\kubuntu live.

Så da risiker jeg å gjøre ting langt verre ved å installere ubuntu.

Da hovedkortet virker ustabilt med raid når den er overklokket, vet ikke sourth bridge trenger høyere volt ved raid?

SSD diskene burde ikke trenge mere strøm, men mere krevende for kontrolleren? Da jeg ofte får "Raid failure check sata disk 2" men funger bedre hvis jeg slår av raid, det fungerte kun 1-2 dager.

På tide å bytte ut i7 970 lga 1366 snart, men vet ikke hva man bør velge, mest hensiktmessig blir nok å oppgradere til asrock\asus lga 2011-3.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da jeg har flere Samsung 850 evo SSD disker i maskinen er det vanskelig under installasjon å være sikker på jeg velger riktig SSD

Koble fra de andre diskene, så har du kun ett alternativ. Når linux er installert kan du koble de på igjen. Trenger du at de er tilgjengelig fra linux kan det fikses i etterkant.
Lenke til kommentar

Men er det teoretisk mulig å utvikle?

Paragon ExtFS for Windows

For å støtte software raid, for antar hvis man formatter SSD disken med det programmet vil alt raid bli borte.

Da jeg har flere Samsung 850 evo SSD disker i maskinen er det vanskelig under installasjon å være sikker på jeg velger riktig SSD ellers kan spill SSD disken og windows 10 SSD disken bli formattert det ville vært tragisk.

Det blir i så fall snakk om én ekstra driver for software raid løsningen til Linux (md). Og selvfølgelig er det teoretisk mulig.

Eller er slike wubi programmer særlig vanskelig å lage for å kopiere alle nødvendig filer over på SSD disken for så å starte opp SSD disken.

For min erfaringer sier nyere hovedkort har mere trøbel for Linux en tidligere. Særlig Gigabyte\Asus, usikker på MSI.

For det er begrenset NTFS støtte fra Ubuntu\kubuntu under installeringen så får ikke sjekket hva innholdet er i SSD disken fra ubuntu\kubuntu live.

Så da risiker jeg å gjøre ting langt verre ved å installere ubuntu.

Ubuntu live cden har grei støtte for ntfs-3g driveren, så det skal ikke være noe problem å montere opp disken og sjekke innholdet. Så det du sier her stemmer ikke. 

Har egentlig ikke lagt merke til at auss/gigabyte har dårligere støtte enn andre, eneste jeg har lagt merke til er at "gaming" hovedkort har en tendens til å kjøre usupporterte nettverskort f.eks. Men nå undersøker jeg vanligvis komponenter jeg handler, så jeg har ikke vært borti usupportert hardware på mange år.

Da hovedkortet virker ustabilt med raid når den er overklokket, vet ikke sourth bridge trenger høyere volt ved raid?

SSD diskene burde ikke trenge mere strøm, men mere krevende for kontrolleren? Da jeg ofte får "Raid failure check sata disk 2" men funger bedre hvis jeg slår av raid, det fungerte kun 1-2 dager.

Så du overklokker maskinen, og forventer at den skal være stabil etterpå? Det virker som du går bevisst inn for å gjøre livet vanskelig... Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubuntu live cden har grei støtte for ntfs-3g driveren, så det skal ikke være noe problem å montere opp disken og sjekke innholdet. Så det du sier her stemmer ikke.

Hvordan kan du være sikker? Driverproblemer?

Eller skal alle hovedkort støttes?

Da jeg selv har lenge hatt en del problemet med dette.

Så du overklokker maskinen, og forventer at den skal være stabil etterpå? Det virker som du går bevisst inn for å gjøre livet vanskelig...

Det finnes jo folk som overklokker, og ikke har noe problemer.

Men ja det varier ut fra hovedkortet også.

Da cpu\hovedkort er generielt blitt dyrere på grunn av dollar kursen.

Ellers håper jeg å skaffe nyere maskin f.eks i7-6950X og over 32 GB ram.

Men tviler det blir særlig enklere å sette opp linux med slike workstation lingdene ytelse.

Det sies Ubuntu\Opensuse har kommet lengst på UEFI boot.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-users/2015-July/281547.html

Ut i fra denne bør man styre unna alt med Sata express.

Det utelukker de fleste nye hovedkort.

Hvis man ser på:

https://help.ubuntu.com/community/RecommendedHardware

Så er listen der utdatert, lga 775.

Så hvis du har peiling så ville det vært fint om noen kan oppdatere den.

Gjerne nevne noen sokkel 2011-3\LGA 1151\1150 hovedkort som kan være aktuelle.

Gjerne med raid\ eller PCI-E SSD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du være sikker? Driverproblemer?

Eller skal alle hovedkort støttes?

Da jeg selv har lenge hatt en del problemet med dette.

Du sa...

For det er begrenset NTFS støtte fra Ubuntu\kubuntu under installeringen

Som er feil, ubuntu sin ntfs støtte er upåklagelig. At du nå drar inn at hardwaren din ikke er støttet er jo ett helt annet problem enn ntfs støtten i ubuntu.

Gjerne nevne noen sokkel 2011-3

Chipset C612 er ihvertfall støttet. Flust av hovedkort der ute med det chipsettet.
Lenke til kommentar
Chipset C612 er ihvertfall støttet. Flust av hovedkort der ute med det chipsettet.

Der fant jeg ASUS Z10PE-D8 WS, Intel C612

Så det er et workstation kort, skulle gjerne kjøpt det, men funger dårlig til cpuer uten QPI.

Xeon cpu er for dyre uten å kjøpe brukt.

Hvordan finner man drivere til asus 1366 sabertooth x58, asus 1366 p6x58d-e?

Intel® ICH10R controller :

6 x SATA 3Gb/s port(s), blue

Support Raid 0, 1, 5, 10

Marvell® PCIe 9128 controller : *1

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray

JMicron® JMB362 controller :

1 x Power eSATA 3Gb/s port(s), green

1 x eSATA 3Gb/s port(s), red

tror jeg de fleste lga 1366 bruker.

http://manpages.ubuntu.com/manpages/wily/man4/ahci.4freebsd.html

Baserer ubuntu seg på FreeBSD sine sata driver?

Er det slik jeg skal gjøre for å få informasjon om drivere\maskinvare id?

dmesg | grep SATA[    3.190743] ahci 0000:00:1f.2: AHCI 0001.0300 32 slots 6 ports 6 Gbps 0x5 impl SATA mode[    3.199450] ata1: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xd3617000 port 0xd3617100 irq 43[    3.199455] ata3: SATA max UDMA/133 abar m2048@0xd3617000 port 0xd3617200 irq 43[    3.518365] ata1: SATA link up 3.0 Gbps (SStatus 123 SControl 300)[    3.857921] ata3: SATA link up 1.5 Gbps (SStatus 113 SControl 300)

Som eksempel, så burde utviklerne vite hva drivere som behøves?

Lenke til kommentar

Linux og FreeBSD har ofte heilt forskjellige drivere. Utvikling av drivere blir som regel sponset av produsenten og gitt vekk til Linux/FreeBSD maintainere. Intel, Marvell og JMicron støtter som regel AHCI standarden og fungerer ganske smertefritt med "standard AHCI driver"

Oversikt over kontrollere som støttes av AHCI i Linux finner du her:

https://github.com/torvalds/linux/blob/master/drivers/ata/ahci.c

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg tips som det kan lønne seg å følge: Prøv å sett opp en standard Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu eller whatever *buntu. Se om du får den opp å gå med NTFS-3G (Som gennerelt bør fungere) også bruker du det. Så venter du med å blande inn Raid. Jeg tror ikke du skal ta deg vann over hodet. Ut i fra det du skriver, så kan det virke som at du kanskje har litt peiling, men greia er at du sliter med å i det hele tatt sette opp Linux. Du klarer jo ikke og hverken få lese eller skrivetilgang til NTFS partisjoner en gang, så jeg tror du må få i gang det grunnleggende først før du tar steget videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...