Gå til innhold

HD-trøbbel: WinXP gjenkjenner ikke partisjonen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et veldig irriterende problem her:

Har nettopp satt sammen den nye shuttle pc'en min. Harddisken jeg bruker er en relativt ny Seagate 120gb jeg hadde som d: (ikke systemdisk) i min gamle maskin. På den gamle maskinen brukte jeg Windows XP, så harddisken var formatert med NTFS (i én stor partisjon). Alt ser ut til å fungere fint hardware-messig, men problemet dukker opp når jeg prøver å legge inn Windows XP;

Når jeg velger partisjonen WinXP skal legges inn på (er kun én partisjon der) får jeg beskjeden "Windows XP gjenkjenner ikke partisjonen"!

Harddisken er forresten eneste enhet på IDE0, og satt som master. Da jeg prøvde å kjøre Partition Magic 8.0 startet programmet, men alle verktøyene var utilgjengelige (grået ut).

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette uten å slette partisjonen min?? Jeg har 100gb med data jeg ikke vil slette der..

Takk for eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endte med at jeg tok backup over på en annen disk og partisjonerte disken på nytt. Holder på med formateringen nå. Hva er forresten forskjellen på hurtig og vanlig formatering, forruten farten?

Her er et lite bilde som ville gitt han som skriver advarselene om statisk elektrisitet søvnproblemer... Til venstre er diskholderen jeg lånte fra en annen pc (bruker den disken til backup), i midten er disken jeg skal bruke i shuttelen og til høyre er diskholder til den gamle pc'en min (dette er mens jeg tar backup):

shuttle.jpg

Lenke til kommentar
Hvorfor i %"&%"& lagde WinXP en dynamisk partisjon?!

Windows skiller mellom basiske og dynamiske disker. Det har ingenting med partisjoner å gjøre. Disken er basisk helt TIL DU SELV gjør den om til dynamisk. Dette er ikke noe windows gjør automatisk.

Du kan også flytte en dynamisk disk over til et annet system, men da må du importere den selv i Disk Management (gå på Actions menyen, velg Rescan disks. Marker den som er merket "Foreign" og velg deretter Import disk.

Alt dette står godt forklart under "Help and support" i XP.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Windows skiller mellom basiske og dynamiske disker. Det har ingenting med partisjoner å gjøre. Disken er basisk helt TIL DU SELV gjør den om til dynamisk. Dette er ikke noe windows gjør automatisk.

Du kan også flytte en dynamisk disk over til et annet system, men da må du importere den selv i Disk Management (gå på Actions menyen, velg Rescan disks. Marker den som er merket "Foreign" og velg deretter Import disk.

En gang til... hva er meningen med det :ide:

Lenke til kommentar

skjønner problemet ditt .. har mista 80gb med data som jeg kunne ha redda hvis jeg hadde vist det jeg veit nå..

det er ett program som heter GETDATABACK som får fram data på disken selv om partisjon er borte. koble den disken til en pc med operativ windows og så la den søke.. så kan du velge ut hva du vil redde .......

har også redda data på minnekort til digitale kameraer.

det finner dataene så lenge du itte har skrevet over med andre filer på disken...

getdataback finner du på

http://www.runtime.org/

try it

ps: getdataback skriver ikke over disken slik som lost'n found gjør.

den lager kun ett kart som du kan plukke ifra...

:cool:

Lenke til kommentar

Windows har tydeligvis gjort dette automatisk hos meg, fordi den er kun partisjonert én gang - da den ble installert første gang..

Er jo litt vanskelig å importere disken når man trenger Windows til dette, og problemet er at jeg ikke får installert det.

Lenke til kommentar

Meningen med dynamiske disker, er at dersom du skal sette opp i et software RAID, må disken først gjøres om til dynamiske. Dynamiske disker kan ikke bare flyttes rett over i et annet system. Da må de "importeres" i det nye systemet, ellers kjenner ikke windows igjen disken.

Dette skrev jeg siden trådstarter mente disken var dynamisk.

Lenke til kommentar
Windows har tydeligvis gjort dette automatisk hos meg, fordi den er kun partisjonert én gang - da den ble installert første gang..

Er jo litt vanskelig å importere disken når man trenger Windows til dette, og problemet er at jeg ikke får installert det.

Jeg vet ikke om noen måter Windows kan gjøre om diskene til dynamiske på automatisk (kan selvsagt være måter jeg ikke vet om). Du kan IKKE installere Windows på en allerede dynamisk disk. Da må du først konvertere den tilbake til basic i den maskinen hvor den sto.

Anbefaler at du søker litt i Help funksjonen til Windows for mer informasjon.

Lenke til kommentar
skjønner problemet ditt .. har mista 80gb med data som jeg kunne ha redda hvis jeg hadde vist det jeg veit nå..

det er ett program som heter GETDATABACK som får fram data på disken selv om partisjon er borte. koble den disken til en pc med operativ windows og så la den søke.. så kan du velge ut hva du vil redde .......

har også redda data på minnekort til digitale kameraer.

det finner dataene så lenge du itte har skrevet over med andre filer på disken...

getdataback finner du på

http://www.runtime.org/

try it

ps: getdataback skriver ikke over disken slik som lost'n found gjør.

den lager kun ett kart som du kan plukke ifra...

:cool:

takk å pris for at jeg har Getdataback! Xp rota det til gang på gang her.. av en eller annen grunn forsvant D:\ (250gb) stadig.. å det endte med formatering :shrug:

Lenke til kommentar

Meningen med dynamiske disker, er at dersom du skal sette opp i et software RAID, må disken først gjøres om til dynamiske. Dynamiske disker kan ikke bare flyttes rett over i et annet system. Da må de "importeres" i det nye systemet, ellers kjenner ikke windows igjen disken.

Dette skrev jeg siden trådstarter mente disken var dynamisk.

Så dette gjelder bare RAID oppsett ?

Ok ! nå jeg med....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...