karekbo Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Jeg har oppgradert en gammel PC med nytt hovedkort MSI B85M-E45 og Intel i3 prosessor (mitt første selvbyggerprosjekt). Alt har gått greit, inklusiv installering av Windows Vista. Jeg går ut fra at jeg får oppgradere til Win 10, hvis jeg kommer på nett. Det er problemet. Når jeg legger inn hovedkort-disken for å installere driverne og klikker "install" skjer det ingen ting, det kommer heller intet varsel Er hovedkortet ikke kompatibelt med Windows Vista? Som alternativ satte jeg inn et dedikert kablet nettverkskort. Da var problemet at det på medfølgende CD ikke finnes noen .exe-fil, bare en rekke systemfiler, også for Windows vista. Hvordan kommer jeg videre? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Du kan ikke oppgradere ifra Vista til W10, det går bare med W7/8 og drivere finner du enten på nett(bruke annen maskin, laste ned, overføre og legge inn), eller så finner du de på CDen som fulgte med i hovedkort eksen, da kan du bare legge inn nettverksdriveren også laste ned resten som du trenger ifra nettet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Er hovedkortet ikke kompatibelt med Windows Vista? OS-support for Vista er ikke opsjon for HK. Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Takk for svar. Jeg har skjønt at Win Vista ikke er kompatibel med mitt HK, så nå har jeg kjøpt en windows 10 nøkkel og lastet ned ISO filen og brent den på plate. Men hvordan får jeg installert den på en Win Vista PC? Når jeg velger "hente program fra nettet for å åpne filen kommer jeg til et sted der det ikke finnes noe program. Ikke finner jeg noe nyttig hjelp på nettet heller Hva skal gjøre? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Det forutsettes at du oppgradere Vista med en upgrade til Windows 7 lisens etterpå. Men da har du jo en Windows 7 kode og kan installere Windows 10 direkte fra media og angi den key under w10 installasjonen. Til spm: Du må installere chipset drivere først (tenk på disse som drivere for selve PCI bussen) , deretter USB drivere om disse ikke er inkludert. Deretter kan du installere drivere for enheter som er koplet til PCI bussen og USB hubs. På MSI web :https://www.msi.com/Motherboard/support/B85M-E45.html laster du ned for ditt spesifikk lan driver for ditt hovedkort (bruk en annen PC med nett tilgang) = Onboard LAN drivers Realtek PCI-E Ethernet drivers. Hvis du har Vista 64bit vil drivere for win7 64bit virke i 99%. Så installerer du en og en driver individuelt. Spm2: Driver uten exe fil installeres via device manager. se: http://www.addictivetips.com/windows-tips/how-to-install-hardware-or-device-drivers-manually-in-windows-vista/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Har du brent Windows 10 ISO til DVD så skal du "boote" PCen fra denne. Gå inn i bios og sett opp at DVD-ROM skal være 1st boot device. Når Windows 10 dvd booter er det bare å følge anvisningene. Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Jeg takker for svar, men må nok innrømme at jeg ikke skjønner. 1) Jeg kan vel ikke oppgradere til win 7 fra min win vista nøkkel? 2) Problemet er at driverne til mitt hovedkort ikke er kompatible med win vista, heller ikke på https://www.msi.com/...t/B85M-E45.html er det en opsjon for drivere for win vista 3) Jeg har endret bios (UEFI) til å boote fra DVD. Den snurrer og går, starter ikke, det gjør derimot win vista. 4) jeg har lest at win vista ikke kan kjøre ISO filer, man må laste ned virtuell DVDstasjon "virtual clone drive", f ex. Det har jeg gjort, men den lar seg ikke installere , så jeg er like langt http://www.microsoft.com/en-us/download/details/.aspx?id=38780 skulle også kunne kjøre ISO filer i win vista. Her var imidlertid installasjonen så komplisert i 10 punkter at jeg ga opp. Jeg har nok kastet bort kr 1200 for win 10 som ikke kan installeres på min win vista maskin Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Du har tilfeldigvis ikke brent ISO-fila på en plate som en fil? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Du sier "min Vista maskin" , og føre dette at du ikke har tilgang til internett for du mangler drivere. I mitt hode er da dette en PC (hovedkort) uten operativsystem som du nylig har prøvd å reinstallere Vista på ? 1) Hvilken Windows 10 versjon har du kjøpt kode for 2) På en fungerende PC med Windows og Internett gå hit : https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10ISO 3) Lag ett medie som passer til nøkkelen du har kjøpt (ikke velg KN/N versjoner) , creation media for installation on other PC, velg 64/32 bit og versjon (home/pro) Når nedlastingen er ferdig kan du brenne ISO fra dette programmet for å få en bootable DVD. Eller du velger å lage en USB pen. Dette mediet du da har laget virker. Det høres ikke ut som denne pcen er fungerende i det daglige. Når du har kjøpt en Windows 10 nøkkel har du ikke bruk for hverken Vista eller Windows 7.Du installerer Windows 10 direkte og formatere disken på samme gang og skriver inn din kjøpe Windows 10 kode i installasjons dialogen . Det er en drøss av guider med bilder av "clean install Windows 10" og "how to create media with media creation tool" inklusive her på diskusjon skrevet av forumbruker Mykhen. Det du må få gjort rett er oppsettet i din BIOS og konferer hovedkortets PDF brukermanual. Men stort sett er alt dette fungerende med "load optimized defaults" for nye hovedkort , bortsett fra at du må tvinge hovedkortet til å boote fra ditt DVD eller USB medium (gjerne en taste kombinasjon eller F tast for engangs overstyring) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 4) jeg har lest at win vista ikke kan kjøre ISO filer, man må laste ned virtuell DVDstasjon "virtual clone drive", f ex. Det har jeg gjort, men den lar seg ikke installere , så jeg er like langt http://www.microsoft.com/en-us/download/details/.aspx?id=38780 skulle også kunne kjøre ISO filer i win vista. Her var imidlertid installasjonen så komplisert i 10 punkter at jeg ga opp. Pakk ut innholdet av iso-filen med 7zip til en dedikert mappe og kjør setup(.exe) derfra. Du trenger ikke lage nytt media. Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Takk for tålmodigheten. Jeg har en annen PC med win 10, og til den har jeg laget en rednings-DVD. Den DVDen startet på win vista maskinen umiddelbart. Det betyr vel at det er noe galt med den jeg laget etter nedlastingen av mitt nye win 10 kjøp i dag. Nå er imidlertid problemet følgende: win vista er 32 bit, win 10 DVDen er 64 bit. Når jeg klikker "Kjør SetupError.exe" får jeg melding "D:\ er ikke et gyldig Win32 program" og prosessen avsluttes. Så Win 10 64 bit på DVDen kan altså ikke installeres over win vista 32 bit versjonen? Plan: jeg tar ut harddisken, formaterer den i en annen maskin og installerer win 10 64 bit fra den nevnte DVDen Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Nå er imidlertid problemet følgende: win vista er 32 bit, win 10 DVDen er 64 bit. Løsning : Ikke kjør DVD'en innenfra Windows Vista , boot PCen fra Windows 10 DVD'en Lenke til kommentar
karekbo Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 Endelig! Nå gikk det bra. Men jeg skjønner ikke hva som var galt med den nedlastingen av win 10 jeg gjorde i dag. Nå installerer jeg fra den rednings-DVDen jeg laget i august i fjor da jeg kjøpte min nyeste PC. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå