Gå til innhold

Bruke ice.net mer strøm?


Anbefalte innlegg

En selger hvor jeg skulle kjøpe ny mobil sa at jeg aldri måtte tenke på å ha ice.net abbn, fordi det tappet mobilen fortere for strøm. Han sa at ice abbn søkte og søkte på 3 forskjellige nett, noe som gjorde at batteriet blir fortere utladet.

 

Jeg vet jo at ice.net bruker telia sitt nett. Jeg sa at han snakket bare tull, så gikk jeg. Det er bare tull at ice bruker mer strømm enn andre mobiloperatører.

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han tuller. ICE har Telia-dekning.

 

Argumentet hans stemte om visse andre operatører for noen år siden.

Onecall vekslet mellom Telenor og Network Norway før de gikk over til Netcom-dekning.

ICE er bare Telia-dekning og ingen veksling som krever mer strøm og gir mindre stabilitet.

Jeg oppfatter Telia-dekningen som bedre enn Telenor-dekningen på de stedene jeg ofte oppholder meg.

ICE har også mer konkurransedyktige priser, og står høyt på lista over operatører jeg kunne tenke meg å bli kunde hos.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel dekning som avgjør hvor mye batteri man bruker. Sammen med 3G/4G utgjør dette muligens en betydelig mengde.

 

At Ice spesifikt gjør at telefonen bruker mer strøm er neppe sant, det er dekningen som avgjør dette. Det sies dog at nytt sim kan ha positiv effekt også. Hvordan dette henger sammen vet jeg ikke. Men jeg regner med det har noe med teknologien inni sim-kortet å gjøre eller tjenestene på kortet.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt som tidligere problemstillinger.

 

I den tiden network norway hadde egen infrastruktur så var det riktig nok sant at mange slet med at telefonene hoppet mellom Telenor og Network Norway pga. roaming avtalen.

 

Forskjellen mellom ICE og Network Norway er nok mer slik, ikke at jeg har fasiten:

 

ICE driver LTE nettet sitt som bruker 800 MHZ frekvensbåndet. Når/om folk har aktivert 4G på telefonene sine så har jeg en teori om at ICE prioriterer eget LTE/4G nett, men lar telefonene hoppe til telia's 2G og 3G nett når telefonene per i dag skal starte en telefonsamtale.

 

I strøk der ICE enda ikke har eget LTE/4G nett så vil telefonene roame i Telia's nett. Problemstillingen er da dette:

 

Vil telefonene hoppe mellom ICE og Telia's 4G nett om to basestasjoner står direkte i nærheten av hverandre, men gir varierende dekningsforhold til telefonen?

 

2G og 3G er per nå eller i fremtiden noen issue for ICE kunder, siden ICE aldri kommer til å drifte noe 2G eller 3G nett selv i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Krever det egentlig så mye strøm å bytte nett? Hva skjer når telefonen bytter nett? I mitt hode omfatter det bare et frekvensbytte og litt signalisering mellom mobilen og nettverket. Radiodelen er jo bygget for å bytte frekvens, så det er ikke noe spesielt i det.

 

Eller er det slik at mobilen normalt henger på nett A, og bruker ekstra strøm for å sjekke mot nett B, i tilfelle det er nødvendig med et nettbytte?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tall eller statistikk,  men jeg ser for meg at den stakkars radiochippen aldri får hvile hvis den er programmert til å veksle mellom to ca. like sterke nett hele tiden. Dette vil i så fall bruke mer strøm enn om den bare kobler seg til ett nett og blir der i dvale.

 

Det skal også gjøre dataoverføringen mindre pålitelig, som er upraktisk når man forsøker å surfe på nettet og telefonen er mer opptatt av å bytte nett kontinuerlig enn å laste VG i nettleseren.

 

Jeg har aldri hatt en operatør som veksler mellom to nett, men har lest at folk som har en slik operatør kan endre en innstilling i telefonens meny så den låses på Telenor, og aldri benytter Network Norway.

Telenor har jo dekning over alt, mens Network Norway "skummet fløten" og satte opp basestasjoner på de mest lønnssomme stedene og gav Telenor-dekning der eget nett ikke fantes.

Med unntak av de få som bor og oppholder seg rett ved en Network Norway-sender, langt unna Telenor-senderen, er det like greit å låse den til Telenor. Et familiemedlem gjorde det fordi senderen i nærheten var Network Norway. Funket utmerket, inntil Onecall byttet til Netcom. Det funket akkurat like bra, da senderen ble en Netcom-sender og all hans dekning kom fra Netcom i stedet for Telenor og NN.

 

Det er et år eller to siden nå, og flere av disse aktørene har byttet navn eller blitt oppkjøpt. Men jeg tror prinsippet er det samme.

 

 

Jeg tror ikke ICE på mobiltelefonen bruker ICE sitt eget nett?
De leverer bare Telia-dekning på samme måte som Telia-kunder får. Eller har de klart å kombinere med eget nett nå? Sist jeg sjekker var ICE sitt eget nett kun brukt i ICE sine egne routere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det noen ice-kunder (mobiltelefon altså, ikke bredbånd) som kan sjekke en sak? Gå inn på telefonmenyen, valg av nettverk, og se om dere manuelt kan velge ice-nettverket. (Noen ganger kommer det opp som 242-14, elns.)

 

Årsaken er at jeg ønsker å vite om det faktisk foregår noen veksling mellom nett. ICEs 450 nett kan ikke brukes av smarttelefoner, og 800 nettet er (tror jeg) foreløpig ikke landsdekkende. Derfor tror jeg at teorien veksling mellom nett er irrelevant.

Lenke til kommentar

Er det noen ice-kunder (mobiltelefon altså, ikke bredbånd) som kan sjekke en sak? Gå inn på telefonmenyen, valg av nettverk, og se om dere manuelt kan velge ice-nettverket. (Noen ganger kommer det opp som 242-14, elns.)

 

Årsaken er at jeg ønsker å vite om det faktisk foregår noen veksling mellom nett. ICEs 450 nett kan ikke brukes av smarttelefoner, og 800 nettet er (tror jeg) foreløpig ikke landsdekkende. Derfor tror jeg at teorien veksling mellom nett er irrelevant.

D8MSTty.png

 

ydXCw8f.png

 

Bor bed Fredrikstad Sentrum oppå den ene haugen dem har. Er sikkert derfor jeg også tar inn et par Svenske operatører..

Men i bunn og grunn tar jeg inn både Telia (Netcom) på alle tre nettene, og ICE sin LTE/4G. Hadde ingen problemer med at telefonen min hoppet mellom ice og netcom da jeg hadde abonnement hos ice før jul. Har en ice.no basestasjon rett nedi gata her.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at Ice ikke har aktivert mobiltelefoni i sitt eget nett. De bruker bare Telia sitt nett på mobilen. Men de ønsker å åpne for mobiltelefoner i løpet av året. Jeg tipper det blir i 2017.

 

Kan også verifisere dette.  Jeg dobbeltsjekket med en kontaktperson jeg har i ICE.  De bruker bare Telias nettverk for all mobiltelefoni, både tale og data.  De skal åpne sitt eget nett for mobiltelefoner men ikke før de har en velfungerende VoLTE løsning på plass, en løsning som også sørger for talekommunikasjon mot ikke VoLTE brukere (som fasttelefoner og mobiltelefoner koblet på 3G/2G nettverk hos andre operatører).  Planen var siste halvdel 2016 men tror nok det kan bli 2017 før de ruller det ut for alle.

 

Dette betyr også at ICE brukere ikke vil oppleve samme problem som tidligere OneCall/Tele2/NetworkNorway-kunder opplevde.  Disse hadde et SIM-kort med egen applikasjon som gjorde at det søkte etter sitt hjemmenettverk med jevne mellomrom (tror det var hvert 6. minutt) dersom det roamet mot Telenor/NetCom.   Dersom det fant sitt hjemmenettverk ville det forsøke å bytte fra Telenor/NetCom til NetworkNorway.  Dette kunne føre til hopping mellom operatørene.  

-> Telefon roamet mot Telenor/NetCom

-> SIM søkte etter NetworkNorway

-> SIM fant NetworkNorway

-> App på SIM gjorde at Telefon byttet fra Telenor/NetCom til NetworkNorway

-> Hvis signal fra NetworkNorway var svakere enn Telenor/NetCom kunne telefon bytte tilbake til Telenor/NetCom

-> Gå tilbake til start .....

 

Dette førte til at batteriet i en telefon ble tappet veldig fort.  Vi hadde en telefon hvor standby-tiden gikk ned fra 5 til 2 dager etter bytte til OneCall.  Låste vi telefonen til Telenor så gikk standby-tiden tilbake til 5 dager.  Dette løste seg selv når OneCall byttet til NetCom.

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...