Gå til innhold

Vitenskapen bekrefter kristendommen ?

Anbefalte innlegg

Ungene i barnehagen til sønnen min får tilbud om å bli med i kirken før jul.

Barnehagen opplyser om dette og ber oss melde fra dersom ungene skal være med på dette.
De legger vekt på at historien om Jesu fødsel og juleevangeliet vil bli formidlet til barna "på lik linje med andre eventyr".

Dette er helt i orden for min del. Jeg synes det er en god historie, og sammen med historien om Jesu død til påske har jeg ingen problemer med at dette legges frem for sønnen min på 4 år - som et eventyr, akkurat slik barnehagen kaller det.

Gode moralske verdier i mye av det bibelen sier, selv om jeg synes praksisen med spikring til kors er litt i overkant som historie for småbarn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

juleevangeliet vil bli formidlet til barna "på lik linje med andre eventyr".

Og dette tror du prestene vil gå med på, å formidle historien om helten sin som eventyr? Den biter jeg ikke på... Går du på kirken.no sine sider står det klart og tydelig der hva en "gudstjeneste" om jule evangeliet skal inneholde og jeg kan ikke helt se hvor eventyr biten kommer inn.... Jesus har ingenting med jul å gjøre, så enkelt... At jesus er jugd inn i jula har dessverre blitt en tradisjon...

De gode punktene i bibelen var der lenge FØR bibelen ble skrevet... Det er akkurat her problemet ligger, for kristne har intet monopol på god moral,  slik de gjerne vil innbilde oss at kommer fra bibelen, den gode moralen var der før de skrev bibelen. Og den er her uten at noen noensinne hadde hørt om bibelen.

Så hva i all verden skal unger høre om moral fra bibelen (og få overtro prakket på seg) når dette ikke trengs?

Er vel mye bedre å lære ungene HVORDAN de skal tenke og ikke HVA de skal tenke, er du ikke enig? Og det er jo nettopp i håp om å styre HVA ungene skal tenke kirken gir dem dette tilbudet... Hvorfor skulle de ellers fastholde på denne heller dårlige "tradisjonen"?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg ble da "utsatt" for samme julehistorie da jeg gikk i barnehage/barneskole, men trengte ikke å kunne stort mer enn å legge sammen en og en for å skjønne selv at dette var rene historiefortellinger og ikke faktiske gjengivelser.

Et lite utdrag fra en trøndermusikants "jul i barnehagen" illustrerer egentlig hva unger får med seg av dette (litt satirisk ment):

I forgårs fulgt æ barnebarne bort te barnehagen
Og der så va det juleleika akkurat den dagen
Ungan kravla rundt i sine regntøy med reklame
i sandkassen som dem ha døpt om te Den Sorte Dame
Kaptein på det skipet heita Kristus den Fæle
Han lura på Jesusbarnet bare for å stjæl det

Ref.
Jesusbarnet Arne Bjarne
Hopp i vann - kryp i sand
Arne Bjarne Jesusbarnet - hvis du kan

Æ spurt om dæm gleda sæ - te å møte Nissen
Da ble dæm flau og tverr og sa at nissen det va tissen
Så spurt æ ka slags julemat dæm håpa dæm fikk
Da sa fire pølse, og fæm sa sjokodrikk
Så spurt æ: Har dokk hørt om Jomfru Maria
Da ropt dæm all i kor: hu e på jobb i herre tia

I Barnehagen Bakvendland - der kan visst alt gå an
De vise menn fra Østfold hette Kasper, Jesper og Jonathan
- Men far te Jesusbarnet, veit di, kæm e han?
- Faren e en flyver i fra Engel-land

Jesusbarnet - det e visstnok først et pattedyr
Men snart så spring det rundt omkring en svært vidløftig fyr
- Og herpe alle eklingan og trøste all som deppe
- Og frelse oss fra salmevers og i fra nød og næppe
- Han bli en dag Konge og styre alle steds
- Sammens med Kong Harald og Kong Vinter og Kongress

Lenke til kommentar

Nei, at mennesket gikk ut av sin plass i naturen og skilte lag med Gud sitt indre, er velkjent RWS

Dessverre er det noen som innbilder seg dette ja, men kun de som VIL tro på gamle myter og løgner for å få TROEN til å passe... Vitenskap sier veldig ofte det motsatte av hva bibelen påstår...

Vi har aldri "gått ut av" naturen i det hele tatt, dette er bare tull. 

Det er vitenskapelig bevist at menneskene opprinelig var nakene og levde i pakt med naturen, RWS

Da de i sitt indre (i sitt hjerte) brøt med Gud, endte deres naturlige liv.

Lenke til kommentar

I pakt med naturen?
Mennesket har levd uvitende og under grusomme forhold, gjennom sykdom, infeksjoner, epidemier og naturkatastrofer. Tallene for barnedød har vært skyhøye, og gjennomsnittlig levealder på de som faktisk overlevde har vel vært mellom 20 og 30 år. Samtidig har mennesket jaktet ned og utryddet dyrearter verden over.

Er det denne gullalderen du er nostalgisk til?

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Og dette tror du prestene vil gå med på, å formidle historien om helten sin som eventyr? Den biter jeg ikke på... Går du på kirken.no sine sider står det klart og tydelig der hva en "gudstjeneste" om jule evangeliet skal inneholde og jeg kan ikke helt se hvor eventyr biten kommer inn.... Jesus har ingenting med jul å gjøre, så enkelt... At jesus er jugd inn i jula har dessverre blitt en tradisjon...

Så hva i all verden skal unger høre om moral fra bibelen (og få overtro prakket på seg) når dette ikke trengs?

Men uten kristen tradisjon blir jula en hedensk norrøn tradisjon. Hvorfor er det bedre for deg, om du mener at alle religioner bør gå i søppelbøtta?

Afterall:

Bibelen taler både om syndefall og senere syndeflod, og det er skrevet bøker om hva som kan ha vært annerledes før syndfloden. Blant annet kan man spekulere i om disse menneskene hadde alt gullet, olja og mineralene som vi finner idag, men at det ble sauset sammen under hav og fjell under syndfloden.

Aril Edvardsen har skrevet noen bøker om det temaet.

Lenke til kommentar

Afterall:

Bibelen taler både om syndefall og senere syndeflod, og det er skrevet bøker om hva som kan ha vært annerledes før syndfloden. Blant annet kan man spekulere i om disse menneskene hadde alt gullet, olja og mineralene som vi finner idag, men at det ble sauset sammen under hav og fjell under syndfloden.

Aril Edvardsen har skrevet noen bøker om det temaet.

Jeg trodde de fleste moderne kristne hadde lagt fra seg tanken om en global syndeflod. Teologer har hvertfall ikke noe problem med å anse fortellingen som en adapsjon av en Sumerisk fortelling, som knyttes til en lokal flod.

Er det du skriver her noe du tror på? At gullet, oljen og mineralene som vi finner i dag var i hendene på mennesker før, men så ble sauset sammen under syndefloden?

Finner du noen troverdige kilder på slikt?

Lenke til kommentar

Jeg trodde de fleste moderne kristne hadde lagt fra seg tanken om en global syndeflod.

Det er enkelte kristne i moderne tid som ønsker seg tilbake til den respekten for Guds ord som var før ca år 1890.

Skal jeg anse det som et ja til spørsmålet mitt?

Om en skal innta den posisjonen blir en samtidig nødt til å forkaste blant annet hele det geologiske fagfeltet. Som igjen fører til en særdeles antivitenskapelig verdensforståelse.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Om en skal innta den posisjonen blir en samtidig nødt til å forkaste blant annet hele det geologiske fagfeltet. Som igjen fører til en særdeles antivitenskapelig verdensforståelse.

Du anser det som utenkelig at noen kan sette Bibelen først?

Lenke til kommentar

Du anser det som utenkelig at noen kan sette Bibelen først?

Neida, ikke utenkelig. Men utrolig fundamentalistisk.

Samtidig er det forskjell på å sette bibelen først, og det å bringe inn en vill, kunnskapsløs hypotese fra en pinsepredikant som endevender alt vitenskapen vet om geologi.

Lenke til kommentar

Neida, ikke utenkelig. Men utrolig fundamentalistisk.

Samtidig er det forskjell på å sette bibelen først, og det å bringe inn en vill, kunnskapsløs hypotese fra en pinsepredikant som endevender alt vitenskapen vet om geologi.

Man må ikke være helt ukritisk til Edvardsens teorier, men hvis man tror på Bibelens fortelling om Syndefloden eller Den store floden, er det åpenbart at mye må ha endret seg etterpå. Det er snakk om at hele jorda var dekket av dypt hav (antagelig) som beveget seg rundt og rundt nokså uhindret. Og så var det en iskappe over nordre del av jordkloden i lang tid etterpå.

Lenke til kommentar

Det er snakk om at hele jorda var dekket av dypt hav (antagelig) som beveget seg rundt og rundt nokså uhindret.

Hvor kom alt vannet fra og hvor tok det veien når floden la seg?

Om det er snakk om hav så regner jeg med det er saltvann, hvor kom i så fall alt saltet fra, og hvor tok det veien etterpå?

Hvordan overlevde alle ferskvann artene når kloden var dekket av saltvann? 

Lenke til kommentar

Porcius Prestus: Hvordan er det mulig for 8 mennesker å samle inn eksemplar av alle verdens dyr fra hele verden, i tillegg til å samle mat til dem, og hvordan skal 8 mennesker klare å mate og stelle alle desse dyrene i over 40 dager?

Var det ikke en uke de brukte på innsamlingen av mat og dyr?

Endret av b-post
Lenke til kommentar

Men uten kristen tradisjon blir jula en hedensk norrøn tradisjon. Hvorfor er det bedre for deg, om du mener at alle religioner bør gå i søppelbøtta?

Jeg er ikke fan av noen religiøse fantasier eller tradisjoner, men ser jo klart og tydelig, nå i påsken foreksempel, at disse abrahamske religionene er dødskulter som dyrker døden som noe hellig der hedenske religioner heller dyrker livet.. Påsken er jo i kristen tradisjon et sorgens kapitel der jesus blir drept, samtidig som de kristne gleder seg over hans død... Gasse seg i død, tortur og elendighet liksom.. Og der kristendommen legger vekt på at man aldri blir god nok, man er alltid en synder og en drittsekk og når aldri opp og nåde deg om du ikke husker det liksom så legger hedenske tradisjoner vekt på fornyelse, livskraft og at man som et godt menneske i dette livet kan bli enda bedre...

Så hedenske tradisjoner er nok mye nærmere sekulære verdier (uten mumbo jumbo) enn den tortur/døden tenkingen til kristendom, der alt handler om å tørke av seg på bena for å stride inn i himmelriket på et heller hyklerisk vis. Er liksom ingenting ekte med krisendom nettopp fordi den hele tiden prøver å gjøre helt naturlige ting til noe skittent og skamfullt... også har du aspektet med å aldri være god nok, alltid tenke at man er en bedriten drittsekk som ikke har noen verdi om ikke diktatoren godkjenner den verdien...

Men aller helst ville jeg  byttet ut kristne og hedenske "helligdager" med vitenskapelige ting. Palmesøndag kunne vært Da Vincis dag, sankthans (som egentlig er sommerblotet i hedenske tradisjoner) kunne vært Darwins dag etc... Vi har avdøde og nålevende vitenskapsmenn som har gjort langt mer for mennesker enn det kristendommen noensinne har oppnådd og som jeg syntes vi mye heller bør ære enn liksom guder og fantasi historier i religiøs mytologi.... For at vi en dag i nær fremtid kommer til å bytte alle kristne dødskult riter med noe bedre sier seg selv, da kristendommen er døende både her i landet og europa forøvrig og allerede nå er det nesten ingen som faktisk feirer dødskult tradisjonene i kristendom...

Og jula kan vi beholde som en fest for at sola snur, da dette er noe alle kan være glade over og ikke bare et fåtall som tror på innbilte guder. Nå er jesus temmelig nedtonet i de fleste hjem (faktisk helt fraværende...), både jul og i påsken. Spør du noen på gata hvorfor vi  feirer jul og påske kan de nok svare at det har noe med kristendom å gjøre, men ikke nøyaktig hva som skjedde, da de fleste ikke bryr seg om mytene om jesus lenger, men feirer jul og påske slik de selv ønsker. Og hva er da vitsen med å blande inn mytene om jesus i slike fridager?

Selv feiret jeg Vernal Equinox i år på søndag 20 mars, da natten er like lang som dagen og det går mot lysere tider. Resten av påsken handlet om å gjøre ting sammen med familien og ingen tortur eller død i mitt hjem i påsken selvsagt, kun en hyllest til liv og lys.

Ikke at jeg ønsker å gi vitenskap noe religiøst preg, men det er på tide å hedre de som faktisk har gjort noe positivt for menneskeheten og la døds kulter dø ut... LA oss feire livet og leve livet istedenfor å tenke og ønske død og ødeleggelse...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, at mennesket gikk ut av sin plass i naturen og skilte lag med Gud sitt indre, er velkjent RWS

Dessverre er det noen som innbilder seg dette ja, men kun de som VIL tro på gamle myter og løgner for å få TROEN til å passe... Vitenskap sier veldig ofte det motsatte av hva bibelen påstår...

Det er vitenskapelig bevist at menneskene opprinelig var nakene og levde i pakt med naturen, RWS

I pakt med naturen?

Mennesket har levd uvitende og under grusomme forhold, gjennom sykdom, infeksjoner, epidemier og naturkatastrofer. Tallene for barnedød har vært skyhøye, og gjennomsnittlig levealder på de som faktisk overlevde har vel vært mellom 20 og 30 år. Samtidig har mennesket jaktet ned og utryddet dyrearter verden over.

Du må nok litt lengre tilbake i tid, til den tiden da menneskene var nakne. Det var da de levde i pakt med naturen.

Lenke til kommentar

I pakt med naturen?

Du må nok litt lengre tilbake i tid, til den tiden da menneskene var nakne. Det var da de levde i pakt med naturen.

Det var den tiden jeg var på, faktisk.

Men jeg setter gjerne pris på om du er konkret. Akkurat når var dette?

Jeg antar at dette er under eller etter utvandringen fra Afrika, kanskje rundtom når homo sapiens møtte homo neanderthalensis i Europa? Altså mellom 28 000 og 100 000 år siden?

Lenke til kommentar

Er det teknisk sett nakent å ha pels...? 

Og "opprinnelig" var vi encellede organismer. Før det var vi proteinkjeder.

Forresten: Er det noen som er med på Blot hos meg i desember? Vi kan ofre og grille en gris, for eksempel? Bring your own mjød!

Og husk alle de tradisjonelle hedenske juletradisjonene som ikke har noe med kristendommen å gjøre: Julegaver, juletre, tente lys og fargene rødt og grønt!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det var den tiden jeg var på, faktisk.

Men jeg setter gjerne pris på om du er konkret. Akkurat når var dette?

Jeg antar at dette er under eller etter utvandringen fra Afrika, kanskje rundtom når homo sapiens møtte homo neanderthalensis i Europa? Altså mellom 28 000 og 100 000 år siden?

Akkurat når mennesket gikk over fra å være nakne til å være ikled, er det ingen som vet, afterall

Lenke til kommentar

Porcius Prestus: Hvordan er det mulig for 8 mennesker å samle inn eksemplar av alle verdens dyr fra hele verden, i tillegg til å samle mat til dem, og hvordan skal 8 mennesker klare å mate og stelle alle desse dyrene i over 40 dager?

Var det ikke en uke de brukte på innsamlingen av mat og dyr?

Disse menneskene kan ha fått utrolig mye hjelp av Gud, f.eks. vil det bli tilsvarende absurd å spørre om et menneske lagde en vei gjennom sjøen slik at hele den egyptiske hæren fulgte etter israelittene og druknet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...