Gå til innhold

Snart kan du spasere forbi treigingene i sikkerhetskontrollen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Gardermoen har alltid slitt med for få toalett, og den tradisjonen ser det jammen ut som om en viderefører. "Imponert". ellers benytter jeg anledningen atter en gang til å gratulere med å velge det minst fleksible og fremtidsrettede alternativet som var skissert da en besluttet utvidelsen. Her vil det ikke ta lang tid før alt er overbefolket igjen.

Til sist, når vi har disse plagsomme sikkerhetskontrollene, hvorfor i alle dager sitter mennesker å ser på bildene? Det der kan garantert en datamaskin gjøre raskere og sikrere.

Lenke til kommentar

Det verste med Gardermoen for meg er at de ikke tidligere har vært i stand til å videresende baggasje til andre norske byer for fortolling. Det er den største synden, som gjør at jeg "aldri" igjen ønsker å benytte Gardermoen om jeg kan få slippe.

Temaet har vel vært tatt opp før, men jeg som reiser lite vet ikke hva som er ståa der nå. Uansett så har jeg over noen få år nå sørget for å book'e billetter utenom Gardermoen så langt jeg bare makter selv. Det etter at jeg fikk helt fnatt av den treigheten som rådet for få år siden med å måtte hente ut baggasje, for så å sjekke den inn igjen for videre avgang. Ellers så skapte det gamle systemet også en del frustrasjon for en del utlendinger som ikke visste at de måtte hente baggasjen sin ut i Oslo allerede, når de skulle komme på besøk til andre deler av landet.

Turistfiendtlig, ineffektivt og ikke minst foraktskapende til styre og stell i dette skakkjørte landet!

I disse tider håper jeg inderlig at det satses enda mer på sikkerhet i flyplassene.

Støttes! Men, da må det komme mer geniale løsninger. Hele den væske-saken som skjedde for en årrekke siden, har jo bare skapt delvis misnøye. Enkelte nasjoner er ikke like ivrige på å følge USA sitt pålagte regelverk også videre om den saken, så det finnes skjevheter i sikkerheten som kan misbrukes etc.
Endret av G
Lenke til kommentar

Gardermoen har alltid slitt med for få toalett, og den tradisjonen ser det jammen ut som om en viderefører. "Imponert". ellers benytter jeg anledningen atter en gang til å gratulere med å velge det minst fleksible og fremtidsrettede alternativet som var skissert da en besluttet utvidelsen. Her vil det ikke ta lang tid før alt er overbefolket igjen.

Til sist, når vi har disse plagsomme sikkerhetskontrollene, hvorfor i alle dager sitter mennesker å ser på bildene? Det der kan garantert en datamaskin gjøre raskere og sikrere.

Jeg har pr. dags dato aldri opplevd å stå lenge i toalettkø - og jeg er ofte på GM. 

Super tips til dere som sliter med å dra frem laksen foran andre: gate B (tidligere 19) har mange toaletter som ofte står helt tomme. Har jeg en time til overs bruker jeg alltid å spasere frem og tilbake til enden av denne gaten, og her er det både stillere og mer behagelig å lufte slangen. 

Det verste med Gardermoen for meg er at de ikke tidligere har vært i stand til å videresende baggasje til andre norske byer for fortolling. Det er den største synden, som gjør at jeg "aldri" igjen ønsker å benytte Gardermoen om jeg kan få slippe.

Temaet har vel vært tatt opp før, men jeg som reiser lite vet ikke hva som er ståa der nå. Uansett så har jeg over noen få år nå sørget for å book'e billetter utenom Gardermoen så langt jeg bare makter selv. Det etter at jeg fikk helt fnatt av den treigheten som rådet for få år siden med å måtte hente ut baggasje, for så å sjekke den inn igjen for videre avgang. Ellers så skapte det gamle systemet også en del frustrasjon for en del utlendinger som ikke visste at de måtte hente baggasjen sin ut i Oslo allerede, når de skulle komme på besøk til andre deler av landet.

Turistfiendtlig, ineffektivt og ikke minst foraktskapende til styre og stell i dette skakkjørte landet!

I disse tider håper jeg inderlig at det satses enda mer på sikkerhet i flyplassene.

Støttes! Men, da må det komme mer geniale løsninger. Hele den væske-saken som skjedde for en årrekke siden, har jo bare skapt delvis misnøye. Enkelte nasjoner er ikke like ivrige på å følge USA sitt pålagte regelverk også videre om den saken, så det finnes skjevheter i sikkerheten som kan misbrukes etc.

Jeg er svært enig i hva du sier, men ønsker samtidig å bringe deg gode nyheter: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/connecting-norway

Lenke til kommentar

Jeg er svært enig i hva du sier, men ønsker samtidig å bringe deg gode nyheter: https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/connecting-norway

Takker for tipset. Ser jo at det er velment. Men, inntil ordningen er skikkelig implementert for alle avganger så tenker jeg at jeg avstår i det lengste. Såpass vil jeg ihvertfall være med å bidra til et lavere passasjertall gjennom OSL, og til å oppdra norske politikere til å være mer gjennomtenkte når de først prosjekterer noe så omfattende som en hovedflyplass, eller hva det nå enn måtte være for noe de skal bygge.

Hvorfor skal jeg egentlig behøve å lese den avreisedestinasjonslisten og måtte forholde meg til den, når jeg kan benytte utenlandske transitflyplasser. Nevner i fleng:

Copenhagen, de tre store i UK (Heathrow, Stansted og Gatwick), Schiphol, Frankfurt (kjip flyplass da), Keflavik International, og listen kan sikkert utvides betydelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Å ja! Å IKKE reise hjem via Gardermoen er et must når en kommer fra utlandet. Det har jeg gjort én gang, aldri igjen. Da min forrige arbeidsgiver klagde på billettprisen for hjemreisen og foreslo det billigere Gardermoen så spurte jeg om sjefen sjøl valgte å fly hjem via Gardermoen og om vedkommende følte at litt billigere billett den veien var verdt det. Jeg fikk reise hjem via København.

Når det kommer til dass så er jeg klar over Gate 19 og er vel en av de som er oppriktig glad for å få avgang fra Gate 19. Der er det jo mulig å puste! Ellers har jeg en oase til som mer eller mindre ingen andre benytter, men pokker om jeg forteller om den til noen. Det stedet vil jeg ha i fred så lenge som mulig

Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til måten Gardermoen blir utbygd på. Greit nok med design og toalettkapasitet.

Når man må fjerne oppstillingsplasser for å bygge nye pirer så maler man seg etter mitt syn inn i et hjørne.

Gardermoen har gjort dette med Gate 19 og de gjør det også med den nye piren.

Dette blir som mange andre flyplasser systemer som fordrer lange gangavstander.

Til motsetning så kan man se på Harsfield Jackson flyplassen i Atlanta som et godt bilde på hvordan det kan gjøres.

På Gardermoen så burde en ny terminal vært bygd på den andre siden. Med annen tilkomst og med en god automatisk peoplemoover i undergrunnen.

På den måten hadde man kunnet oppnådd et redundant system, Hvor halvparten kunne driftes selv om den andre halvparten kunne pusses opp.

Lurer også litt på dette systemet med gater hvor flyene må dyttes ut.

Burde være mulig å få til noe som betjente alle dørene på flyet.

Store fly tar ofte opp mot timen å fylle, mens de skal kunne evakueres på 90 sekunder.

Det må være mye å hente i å få kortet ned på og avstigningstiden.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne i tillegg hatt et system der man sikkerhetsklarerer personen og ikke kroppen. Frequent flyers med vanntett og sikkerhetsklarert bakgrunn burde kanskje slippe å gå gjennom "tilfeldige" kroppsvisteringer og vise frem tannkremtuben flere ganger for dagen, slik at resursene kunne vært brukt på moduskandidater og andre tiltak.

Lenke til kommentar

Gardermoen har alltid slitt med for få toalett,

Det var ikke meningen at folk skulle ha ventetid på Gardermoen. Alt skulle flyte og gå av seg selv, uten kø, uten ventetid.

Og hva skal man da bruke toaletter til...?

Derfor ble det heller ikke satt ut benker folk kunne sitte på når de ventet på togene.

Dette fikk jeg også bekreftet av folk på Gardermoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...