AnonymDiskusjon Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 God kveld! Jeg regner med at dette er riktig kategori for mitt spørsmål. Jeg og en kompis driver et aksjeselskap. Det er registrert i mva-registeret. Vi har derfor mulighet til å få tilbake mva på produkter vi kjøper som skal benyttes i jobbsammenheng. Jeg har lyst å kjøpe meg et nytt nettbrett. Jeg tenker litt på Microsoft Surface Pro, da den også skal erstatte min gamle laptop. Nettbrettet skal selvfølgelig brukes i jobbsammenheng, men også en god del til privat bruk. (Surfing på nett, se filmer, spille spill, osv) Så mitt spørsmål er: Er det i hele tatt lov å bruke nettbrettet til privat bruk? En venn av meg påstår at det ikke er lov, med mindre nettbrettet brukes mer enn 50% i jobbsammenheng. Han jeg driver selskapet med (som forøvrig tar seg av alt det økonomiske) påstår at det er lov å bruke nettbrettet til privat bruk. Jeg vet at det er ganske strenge regler på dette når det kommer til firmabil. Men hvordan er det med andre gjenstander, som nettbrett? Setter pris på alle svar! Anonymous poster hash: d0d42...b42 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Snur spørsmålet ditt på hodet: Hvem i alle dager kan vite at du tar med deg nettbrettet hjem og bruker det privat? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Skattemessig sett er spørsmålet om nettbrettet er et driftsmiddel for selskapet eller om det er et privat innkjøp selskapet gjør for deg. Dette er vurderinger av om selskapet har behov for nettbrettet i sin virksomhet, og hva som er det hovedsakelige formålet ved anskaffelsen. Dersom nettbrettet blir brukt til virksomhetsformål mer enn halvparten av tiden vil det alltid være et fradragsberettiget driftsmiddel for selskapet, og dersom du har et reelt tjenestlig behov for nettbrettet vil det ikke utløse noen skattemessig fordelsbeskatning for deg. Er nettbrettet innkjøpt for private formål, eller du ikke har tjenestlig behov for nettbrett, vil du bli fordelsbeskattet som om firmaet hadde utbetalt nettbrettets verdi i kontanter til deg. Merverdiavgiftsmessig er problemstillingen mer komplisert. Etter merverdiavgiftsloven § 8-2 har selskapet ikke rett til fradrag for den andelen av merverdiavgiften som faller på bruk som ikke er relevant for den merverdiavgiftspliktige virksomheten, dvs. privat bruk. Bruker du nettbrettet privat 40 % av tiden vil du derfor bare få fradrag for 60 % av den betalte merverdiavgiften. Hvis privat bruk er under 5 % kan man fradra alt. Selskapet vet - dvs. har plikt til å vite om - at du tar med deg nettbrettet hjem og bruker det privat, og selskapet vil kunne bli bedt om å oppgi slike opplysninger ved kontroll fra Skatteetaten. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Selskapet vet - dvs. har plikt til å vite om - at du tar med deg nettbrettet hjem og bruker det privat, og selskapet vil kunne bli bedt om å oppgi slike opplysninger ved kontroll fra Skatteetaten. Men vil dette kunne skje i praksis? Klarer ikke å se for meg en fysisk kontroll på dette nivået... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Ja. Det skjer ikke som en fysisk kontroll, det skjer som en avgiftskontroll der kemneren eller skattekontoret ber om en redegjørelse for hvorvidt de ansatte har tilgang til selskapets driftsmidler privat. 2 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Ja. Det skjer ikke som en fysisk kontroll, det skjer som en avgiftskontroll der kemneren eller skattekontoret ber om en redegjørelse for hvorvidt de ansatte har tilgang til selskapets driftsmidler privat. Mao; klokkene ringer når ett firma med to ansatte har kjøpt 4 nettbrett og 5 pc på to år...? Er vi der at skattekontoret fysisk kan kontrollere hvor driftsmidlene befinner seg? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Nei, for det vet ikke skatteetaten, de har ikke tilgang til detaljert regnskap. Men de ser på avvik fra det "normale". Sommeren 2011 flyttet jeg fra hjemmekontor til leid kontor i kontorfellesskap. Det medførte betydelig avvik i fra tidligere år. Så i 2012 fikk jeg brev hvor man ba om kopi av alle bilag på relevante kontoer. Så dersom firmaet f.eks ikke driver med virksomhet relatert til IT og har utgifter over det som må forventes - ja da ringer kanskje klokkene. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. april 2016 Forfatter Del Skrevet 7. april 2016 Tusen takk for gode svar, og beklager at jeg var litt sein med å svare. Dette er vurderinger av om selskapet har behov for nettbrettet i sin virksomhet, og hva som er det hovedsakelige formålet ved anskaffelsen. Dersom nettbrettet blir brukt til virksomhetsformål mer enn halvparten av tiden vil det alltid være et fradragsberettiget driftsmiddel for selskapet, og dersom du har et reelt tjenestlig behov for nettbrettet vil det ikke utløse noen skattemessig fordelsbeskatning for deg. Vår største inntektskilde er en nettbutikk vi driver. Her er jeg inne daglig for å sjekke ordre, oppdatere produkter, samt oppdagere programvare, osv. Når dette er gjort, er jeg i teorien ferdig på jobb, med mindre jeg mottar henvendelser/mail som må svares. Vi driver også en god del med sesongbetont arbeid, noe det ikke er mye av per dags dato. På rolige dager kan det derfor hende at jeg bare jobber en halvtime/time, men at jeg jobber oppimot 10 timer på veldig hektiske dager. Må jeg da - hvis jeg skal følge lovene til punkt å prikke - legge fra meg nettbrettet etter at jeg er ferdig, for å ikke ta det opp igjen før jeg skal gjøre mer arbeid? Kan skatteetaten i det hele tatt finne ut hvor mye jeg bruker nettbrettet til arbeid, og hvor mye jeg bruker det til personlig bruk? Anonymous poster hash: d0d42...b42 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Må jeg da - hvis jeg skal følge lovene til punkt å prikke - legge fra meg nettbrettet etter at jeg er ferdig, for å ikke ta det opp igjen før jeg skal gjøre mer arbeid? Kan skatteetaten i det hele tatt finne ut hvor mye jeg bruker nettbrettet til arbeid, og hvor mye jeg bruker det til personlig bruk? I praksis vil det være umulig å vite hvor/når nettbrettet er brukt. Da må i tilfelle alt du gjør logges og legges fram som bevis, og så vide fullmakter tror jeg ikke skateetaten har... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Slik jeg bedømmer det vil nettbrettet være innkjøpt hovedsakelig til tjenestlig formål, selv om ditt tjenestlige behov varierer fra dag til dag. Det vil da ikke bli snakk om fordelsbeskatning av deg personlig, og selskapet vil få fullt fradrag ved ligningen. Merverdiavgiftsmessig vil man fortsatt måtte beregne en fordelingsnøkkel for privat bruk. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. april 2016 Del Skrevet 8. april 2016 Du er på "vakt" i tilfelle noen trenger support =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå