Gå til innhold

Bøker med H.P Lovecraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lovecraft skrev hovedsaklig korte historier - det meste for publisering i ulike blader, så det eneste bokforslaget må være å kjøpe en av samlingene av hans historier som er utgitt. Du finner mange av dem f.eks på amazon.com.

 

Mye/alt av det han skrev er nå 'public domain' så det går også an å finne det meste gratis (og lovlig) på nettet om en vil - det er en del kontroverser rundt rettighetene til verkene hans, men på f.eks http://www.dagonbytes.com/thelibrary/lovecraft/index.html kan en finne en god del av hans historier.

 

Lovecraft var en fantastisk forfatter og det ligger en hel skattekiste med vidunderlige historier og venter på de som vil lese ham, så her har noen og enhver noe å glede seg til :)

Lenke til kommentar

Det er som Zork skriver: En haug med korte historier, selv om de aller fleste befinner seg i samme verden. Enten kan man finne disse enkelthistoriene eller finne samlinger. Det finnes noen på norsk, men om de er å få tak i vet jeg ikke. Fant noen på biblioteket der jeg bodde før for mange år siden. Størst sjanse er det å lese det på engelsk, feks "Necronomicon: The best weird tales og HP Lovecraft" (2008)...

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med historiene hans? Hvilke bøker anbefales det å kjøpe i tilfelle?

Det meste om historiene er nok sagt allerede, så jeg kan heller ta en liten liste over historier jeg anbefaler deg å lese. Han har skrevet mange historier, så det er kan nok være bra å ha et sted å begynne. :)

 

Call of Cthulhu

Shadow over Innsmouth

Herbert West, Reanimator

At the mountains of Madness (det nærmeste han kom å skrive en bok)

Colour out of space

The thing on the doorstep

The Dunwich horror

Imprisoned by the pharaos

Pickman's model

The music of Erich Zann

Dagon

 

Dette er bare en brøkdel av historiene han skrev, men som sagt er det jo et sted å begynne. "Problemet" med Lovecraft er at de fleste historiene hans er svært trege, med lite action og lange beskrivelser. Dette kan være slitsomt for mange, kanskje spesielt yngre lesere som trenger action nesten fra start. For eksempel er Colour out of space en av de beste jeg har lest av ham, og en av de beste skrekkhistoriene jeg har lest noensinne. Men det skjer strengt tatt fint lite i den historien. Hele skrekkelementet er mer frykten for det ukjente, og hvordan dette påvirker folkene der. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...