Gå til innhold

Regnskapets time: Marerittet fra Korea


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er så merkelig i slike saker er at når prosjektørene ser enden på prosjektet sitt så er de så fornøgde så fornøgde så, bestandig. "Det meste har jo egentlig gått etter planen", sier Rystad. Vel, javel, da så. Det burde jo være kroken på døren det for alle fremtidige kontrakter for slikt pakk og løgnaslag.

 

I slike foraer betyr vel dette at normalen er løgn og korrupsjon fra A til Å, og helt sikkert det som verre er.

Gangsyn har de iallefall ikke om det er suksess de ser og ikke dårlig arbeid. Men så er det da også sitt eget arbeid de skal vurdere.

 

Jeg anser bransjen litt som jeg ser på IOC. Og det burde vel si sitt.

 

Det er våre middler de forvalter, ikke en kapital som tilhører en bedrift. Men våre verdier. Da kan vi ikke tillate shitbags i topplederstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utrolig at mine sjefer i det minste ikke sjekker utsagn om dårlig konstruksjon og bad design . Det fikk jeg erfare da jeg arbeidet ved en bedrift i Sandefjord .Jeg meldte fra om dårlig design av røropplegg under dekk ,antagelig unge uerfarne designere som var satt på en jobb de ikke kunne . Det som skjedde i etterkant var selvfølgelig at jeg fikk sparken på prosjektet. Jeg har lang erfaring i design og har aldri i noen prosjekt sett større kråkereir enn på Goliat Herr Wulf er full av luft , han vet overhode hva denne plattformen består av ei heller design ,skulle likt å sett din CV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg kan ikke huske sist jeg var enig med Bellona Hauge i noe, men her skjedde det jammen. ENI er og blir en mafialignende anstalt med totalt mangel på respekt for menneskeliv. Videre så ler Sør-Koreanerne hele veien til banken over oss naive idioter som kaster penger etter dem. Jeg ville forøvrig ikke satt kun en grense på 10%, jeg ville også satt en grense i rene kroner og øre, og så skulle en holdt seg til den verdien som var lavest. Så slipper vi kunstig høye prosjekteringskostander.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske sist jeg var enig med Bellona Hauge i noe, men her skjedde det jammen. ENI er og blir en mafialignende anstalt med totalt mangel på respekt for menneskeliv. Videre så ler Sør-Koreanerne hele veien til banken over oss naive idioter som kaster penger etter dem. Jeg ville forøvrig ikke satt kun en grense på 10%, jeg ville også satt en grense i rene kroner og øre, og så skulle en holdt seg til den verdien som var lavest. Så slipper vi kunstig høye prosjekteringskostander.

Mulig ENI var uheldig ved å velge det billigste anbudet.Dødsfall og slikt er vanlige ved utenlandske verft og ikke alle dødsfall blir meldt inn hvis de slipper. Et liv der nede kan kompenseres med dollar til familien.
Når det gjelder overskridelser så burde det nok vært satt en grense på 10%, da hadde nok flere rene byggejobber gått til Norge da utbyggerne ikke kunne sende overskridelsene, regninga til meg (staten).
En annen ting er at staten skulle satt regler som tilsier at alt som skal brukes i Norge ifm oljeutvinning, fiske og transport skal bygges her, et noe simplifisert regnestykke tilsier at 50% av alle kostnader går rett inn i statskassa igjen, muligens mere.
Hadde vi visst sunn fornuft når det gjelder lønnsstigning og fiskale avgifter så hadde nok alt dette vært bygd i Norge uansett, men dessverre så har samfunnet sydd pute under ræva på oss i lang tid. Kunne vi gjort en lønnsstopp i ca 5 år med mindre mva og mindre tullavgifter som kompensasjon så hadde vi fått en reel arbeidsledighet på 0% om 5 år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var å jobbet på en annen rigg i Korea når Goliat var under bygging der. At det har blitt byttet kilometer med kabler kommer ikke som et sjokk for meg. De har ikke den kompetansen som vi har her i Norden. At enkelte er redde for å jobbe ombord på Goliat har jeg full forståelse for. Båter kan Korea bygge, men drilling og olje relaterte utstyr har dem ikke noe særling kompetanse på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 "Det er billig fordi det kommer regninger etterpå, fordi det blir forsinkelser og fordi kvaliteten ikke er slik den skal være."

 

Merkelig at man aldri kan lære, dette har gjentatt seg gang på gang.

Det begynte med Balderskipet eller der et sted?!

Det burde være mulig å lage en erfaringsdatabase, så kunne man finne en faktor å multiplisere med for å komme fram til rette "pris"?

Det ville bli mer rettferdig.

Har inntrykk av at det sitter en del dumme økonomer som ....ja huff...

Lenke til kommentar

 "Det er billig fordi det kommer regninger etterpå, fordi det blir forsinkelser og fordi kvaliteten ikke er slik den skal være."

 

Merkelig at man aldri kan lære, dette har gjentatt seg gang på gang.

 

Har inntrykk av at det sitter en del dumme økonomer som ....ja huff...

de er ikke dum, de er smart. det er staten (oss) som er dum.

 

Jeg ville ikke tillatt å bygge noe der nede når regninga blir tatt av norske skattebetalere.

 

grovt eksempel:

NY plattform bygd i Norge 20 milliarder ferdig installert. 10 milliarder går rett tilbake i statskassa ifa skatter og avgifter. Reel sum blir da 10 milliarder.

 

NY plattform bygd i Korea anbud er 10 milliarder bygd der nede, så kommer overskridelser 10 milliarder, 2 milliarder i reparasjon og hook-up, tapt produksjonstid og tapt ansikt ? milliarder. Noe vil selvsagt gå tilbake i statskassa pga utstyrsleverandører, si 2 milliarder. Reel sum blir nok rundt 20 milliarder ferdig innstallert, noen mnd, år etterpå.

Så har vi lekkasjene på det som merkelig nok holdt tett ved leak test / commisioning. en evig forbannelse med dritt levert fra utlandet. Skaper noe sysselsetting men lite ift bygging i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...