Oly Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 På min PC har jeg en SSD disk på 500gb som hoveddisk (med Windows 10 og det aller mest nødvendige) og en big-ass Seagate 7200 rpm 6tb mekanisk disk med alt av spill, videofiler osv (d:). Helt siden jeg fikk den nye harddisken på 6tb, har jeg hatt et problem med at spill i jevne omganger fryser seg i 1-2 sekunder, men virker som før rett etterpå. Dette skjer en god del ganger hver time. Jeg har nå prøvd i et par dager med å finne ut av hva jeg kan gjøre for å fikse dette, og hva som gjør at dette problemet oppstår. Jeg har lastet ned SeaTools for feilsøking av harddisk, kjørt HD Tune Pro trial for å søke etter sektorfeil, kjørt chkdsk /f /r via kommandolinje, kjørt SpyBot Search & Destroy, defragmentert harddisken, brukt Malwarebytes Anti-Malware programvaren og tatt en grundig sjekk av PCen med Windows Defender. Jeg fant littegrann spyware og slikt på PCen, men til nå ingen sektorfeil eller noe slik. Jeg har til og med byttet mellom SATA-kablene fra blu-ray drev på PCen til 6tb disk. Jeg har forandret på Power Plan til High Performance i tillegg, men til ingen nytte. Det som skjer når PCen fryser/lagger, er at diskaktiviteten hopper opp til 100% på d: i task manager og jeg får samtidig en average response time på litt over 1000 ms. I Resource Monitor er det det spillet som kjører på d: som popper opp når diskaktivitetet hopper til 100%, for å så gå ned til normalen igjen. Er det noen av dere som har opplevd det samme, og har noen råd? Jeg er ikke lenger sikker på om det er harddisken som er problemet, i og med at ingen feilsøkingsmetoder finner sektorfeil på den. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 (endret) På min PC har jeg en SSD disk på 500gb som hoveddisk (med Windows 10 og det aller mest nødvendige) og en big-ass Seagate 7200 rpm 6tb mekanisk disk med alt av spill, videofiler osv (d:). Jeg har forandret på Power Plan til High Performance i tillegg, men til ingen nytte. Hvorfor i h...... har du ikke spilla dine på din SSD...? En vanlig harddisk som din Seagate 6TB disk, burde brukes kun til lagring av dokumenter, bilder, film osv osv. Har du ikke nok plass, så kjøp en SSD til eller en større SSD Du kan ikke bare sette powerplan til High Performance, du må klikke deg inn på : Change plan settings - Change advanced power settings - Hard disk - Turn off hard disk after = never. Da skal den aldri skru seg av, og du skal ikke få noe lagg. Men igjen, legg spilla dine på en SSD for guds skyld Endret 25. mars 2016 av Betroz Lenke til kommentar
Oly Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Har nå kommet frem til at dette må være en feil med harddisken. Jeg koblet problemdisken til en av mine tre andre PCer, og det viste seg at akkurat det samme problemet oppsto på den andre PCen når jeg kjørte spill fra denne disken. Spillet "hikket" i 1-2 sekunder med jevne mellomrom, så dette ser ut til å bli en garantisak. Jeg kjørte akkurat det samme spillet fra en 2tb Seagate disk på den andre PCen i tillegg, og her var ikke problemene til stede. Problemdisken er en 6tb Seagate Desktop 7200rpm disk, og i følge spesifikasjoner skal denne være hakket kjappere enn 2tb Seagate 7200rpm disken i den andre PCen (220/180 mbps på 6tb disken mot 210/156 mbps på 2tb disken). Ellers ser spesifikasjonene på de to diskene like ut. Det ser derimot ut til at denne variable lesehastigheten på disken ikke fanges opp av feilsøkingsprogramvarer, men godt mulig dette vil vises i en benchmark-test av harddiskene. Endret 27. mars 2016 av Oly Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. mars 2016 Del Skrevet 27. mars 2016 Har du brukt den samme kabelen når du testet disken? Av og til kan det være kabelen som er problemet, bytt den for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2016 (endret) Nei, forskjellig kabel. Jeg har til og med tatt å koblet til en av de andre PCene sin 2tb harddisk i min hovedPC, med samme kabel. Var ingen problemer å finne da når det gjaldt ytelse. Har også byttet mellom SATA-kabelen til blu-ray brenner og 6tb disken. Ingen forskjell. Endret 27. mars 2016 av Oly Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 (endret) Lite trolig at det er feil. Brukere sier de trenger å disable apm på den for å komme ut av den 1.5 sek low power park pausene. Bruk f.eks Crystaldiskinfo. Bytte den til en ny en vil ikke endre på det. Endret 28. mars 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Uansett burde man ha spilla på en SSD mener da jeg Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Hadde en WD blue disk på en laptop tidligere (før SSD sin tid!!). Denne parkerte lesehodet jevnlig og gav lignende symptomer som her. Løste det med et program som i DOS endret på firmware så lesehodet gjorde det langt sjeldnere. Og nei. Trenger ikke ha ALLE spill på SSD. Kun de som jevnlig laster data. MOBA spill, CS og andre spill trenger ikke dette. Har faktisk et par spill på NAS uten at det skaper problemer. Men det er spill som laster det meste under oppstart, og ikke særlig mer etter dette. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Og nei. Trenger ikke ha ALLE spill på SSD. Kun de som jevnlig laster data. MOBA spill, CS og andre spill trenger ikke dette. Har faktisk et par spill på NAS uten at det skaper problemer. Men det er spill som laster det meste under oppstart, og ikke særlig mer etter dette. Jeg skrev ikke at man MÅ. Personlig liker jeg å ha en mest mulig smooth opplevelse, og har da alle spill på SSD (dog er det ikke mange). Klart at har man ikke råd til mer enn 1 SSD på 256GB, og har 1TB med spill, så skjønner jeg at man må prioritere hvilke spill man har på SSD'n og ikke. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 28. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2016 Lite trolig at det er feil. Brukere sier de trenger å disable apm på den for å komme ut av den 1.5 sek low power park pausene. Bruk f.eks Crystaldiskinfo. Bytte den til en ny en vil ikke endre på det. Se her du; dette virket Jeg gjorde akkurat som du skreiv her, og nå sluttet harddisken å fryse seg. Nå er den minst like rask som de andre harddiskene mine. Jeg lurer på hva produsenten tenkte med, når de la inn apm-modusen (advanced power management) som standard her og harddisken skrudde seg av og på hele tiden. Jeg har googlet og styrt på i flere dager nå, men det ser ut som at det å disable apm gjorde susen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. mars 2016 Del Skrevet 28. mars 2016 Bra det Bare husk at apm disable med utility som Crustaldiskinfo må gjøres etter hver powercycle (restart av PC etc) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå