Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Visuelle artifakter, forskyvninger og blinking - ASUS UX305

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge hatt problemer med skjermbildet på min bærbare pc - en ASUS ux305fa (hardware identisk som pcen i denne testen: http://www.tek.no/artikler/test-asus-zenbook-ux305/167263 ) som kjører Windows 10.

Problemet beskrives best ved å vise denne videoen, som er tatt opp av min egen pc:

Problemet er spesielt tydelig i starten av videoen, men resten av videoen viser en mer eller mindre konstant blinking med noen sekunders mellomrom. Som dere ser blir deler av bildet, ofte i linjer på en til et par pixler i høyden eller bredden forskjøvet horisontalt eller vertikalt. Dette har ofte sammenheng med blinkingen - først blinker det så oppstår problemet som er beskrevet ovenfor eller en ren forskyvning av bildet, også dette enten vertikalt eller horisontalt, før bildet går tilbake til normalen igjen. Det kan virke som problemet oppstår først etter pcen har stått på en stund, men det ser ikke ut til å skylles overoppheting da HWMonitor viser like i overkant av 40 grader. Når problemet først har startet hjelper det ikke å starte pcen på nytt, og problemet kan også oppstå selv før Windows har startet skikkelig. Hyppigheten av selve blinkingen og de tilhørende forskyningene eller opprivningene i bildet er sterkt varierende. Noen ganger er det flere minutter mellom problemene og forskyvningene er mindre, mens andre ganger er det bare sekunder mellom hver nye "forvrengning", og da er de gjerne mer forskjøvet eller opprevet enn om det er lengre mellom problemene.

Det jeg gjerne skulle visst er hva som forårsaker dette problemet og om noen kjenner igjen problemet fra videoen. Med tanke på at problemet enkelte ganger oppstår selv før Windows starter regner jeg med alt programvarerelatert kan utelukkes, men er usikker på når skjermdrivere og sånt starter og dermed om de kan være årsaken. Har forsøkt to ulike drivere uten at dette har hjulpet.

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette virker som hw relatert i selve panel / skjermkort /kommumikasjon

Sannssynligvis panel link som ikke holder sync (komminikasjons kanalen mellom panel og gpu).

Får du dette svakt også ved å navigere i bios så vet du det med sikkerhet.

Enhets drivere lastes mens windows holder på med sin oppstart (noen ganger er init status på services/drivere lagret i fastboot fil *)

Er laptoppen mistet , har lokket fått noe støt eller press kan det være kabler i klem , dårlig kontakt m.m.

* Har du ikke utelukket re initiering av drivere og services så gjør dette først.

Hold venstre shift knapp inne mens du trykker shutdown. Neste boot vil re initiere samtlige services og enhets drivere.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar! Har selv vært inne på teorien om løs/dårlig kontakt, da det var dette problemet minnet meg mest om, men kan ikke helt få det til å stemme med at problemet først oppstår etter at pcen har stått på en stund. Da burde vel problemet enten vært mer eller mindre konstant, eller kanskje kun ved en spesiell vinkling på skjermen? Laptoppen er ikke utsatt for noen spesielle støt eller press mot lokket og er ikke mistet eller på annen måte direkte skadet slik. Den har egentlig vært lite i bruk da jeg foretrekker å bruke den stasjonære så lenge jeg har mulighet til det. Laptoppen har derimot vært med på flere reiser - både buss og fly, men da har den vært godt innpakket i egen veske som igjen har vært plassert midt i kofferten innpakket i klær på alle kanter. Kan derimot ikke se bort fra at risting fra disse reisene kan ha løsnet en kabel om den satt dårlig til å begynne med, men som sagt, ville ikke problemet da vært mer eller mindre konstant?

Skal nå re-initiere drivere og services, for så å gå til bios så fort problemet oppstår igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...