Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP-laptop blir glovarm, viften går som en gal og maskinen slår seg av. Feilmld-bilder i post

Anbefalte innlegg

Hei

En venninne sin laptop begynte for en tid tilbake å bli ekstremt varm, og slo seg av. Mer eller mindre ubrukelig, hun måtte plassere den på noen kanter så den hadde luft rundt hele.

Dette skjedde (tilfeldigvis) etter jeg hadde tukla litt med laptopen hennes, gjorde ting jeg har gjort på andre laptoper før. Installerte AVG, deaktiverte programmer som started ved oppstart, avinstallerte bloatware (husker ikke helt hvilke programmer det var, men var 2 eller 3 programmer jeg googlet viktigheten av, før jeg slettet dem. HP-programmer.

Godt mulig jeg gjorde en og annen ting og, men var vel stort sett det, og dette er ting jeg har gjort på andre maskiner uten noe problem - Regner ikke med at viftekontroll skal gå bananas av å slette HP pro security eller hva det nå skal være.

La ved noen bilder av en feilmelding hun har fått.

To spm:

1: Noen som veit hva problemet kan være?

2. Noen som kan uttale seg med mer eller mindre utdannet gjetting om det var tilfeldig at dette skjedde kort tid etter jeg hadde tuklet litt med softwaren, eller om det sannsynligvis er jeg som har forårsaket dette problemet?

Takker for svar

post-155114-0-39639500-1458864075_thumb.jpg

post-155114-0-65080200-1458864083_thumb.jpg

post-155114-0-01170000-1458864091_thumb.jpg

post-155114-0-87162700-1458864096_thumb.jpg

post-155114-0-32784500-1458864104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får prøve på det. Noen formening om det er tilfeldig at det skjedde etter jeg slettet bloatware og denslags?

Jeg hadde hentet ut filer og reformatert skiten. Helst med ferskt OS, uten HP sin bloatware. Og drit i AVG, behold Microsoft MSE + Antibytes malwarebytes.

Lenke til kommentar

Det er bara bortkastet tid å reinstallere Windows pga et åpenbart hw problem.

Det vil ikke rette opp problemet.

Fiks kjølingen på den først og fremst.

Rens for støv og tilstoppninger først og sjekk at den har seneste bios oppdatering.

Demontere og re-apply kjølepasta vil være neste steg kanskje også bytte av vifte enheten.

Lenke til kommentar

Feilmeldingene du postet kommer av at maskinen ikke ble avsluttet korrekt (som når maskinen krasjer), og er ikke direkte relatert til problemet.

Dersom det skyldes din "tukling" med software, så burde problemet vært merkbart straks etter restart. Du kan feilsøke litt slik:

- Gå inn på Hendelseslisten og sjekk feil under System.

- Gå inn på oppgavebehandling (velg Vis fra alle brukere, om muligheten er der) og sjekk om mye CPU brukes, og evt. hvilke program.

- Gå inn på Enhetsbehandling og sjekk om det mangler drivere.

- HP Pro Security er ikke nødvendig.

- Gå til hp.com og last ned oppdatering til Windows for din maskin. Hvis du gir meg HP-modell og hvilken Windows den kjører, så kan jeg vise deg hva du trenger.

- Du slettet bloatware, men la inn et nytt: AVG :)

Lenke til kommentar

Rens for støv og tilstoppninger først og sjekk at den har seneste bios oppdatering.

Demontere og re-apply kjølepasta vil være neste steg kanskje også bytte av vifte enheten.

Nei det er ikke noe 'åpenbart hw problem'. Det beste å gjøre når en starter slik feilsøking er å ta unna det enkleste først, som i denne situasjonen er å sjekke software før en begynner å tukle med kjølingen på en laptop. Så lenge noe ikke er helt tydelig ødelagt vil ikke kjølepasta eller noe slikt ha tørket ut over natten.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken HP maskin det er snakk om men HP har ofte gjort det tungvindt å rengjøre viften på laptoppene sine.

På HP DV5 f.eks er viften det aller siste man kommer til. Må plukke ut alt annet i maskinen først. Ligger vel tillogmed en sang ute på youtube om hvor vanskelig det er å rengjøre viften på den maskinen.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke noe 'åpenbart hw problem'. Det beste å gjøre når en starter slik feilsøking er å ta unna det enkleste først, som i denne situasjonen er å sjekke software før en begynner å tukle med kjølingen på en laptop. Så lenge noe ikke er helt tydelig ødelagt vil ikke kjølepasta eller noe slikt ha tørket ut over natten.

Jo. Det er temmelig åpenbart om det skjer utenfor operativsystemet.

Og at det blir varmt og slår seg av på en laptop er temmelig tydelig symptom.

Ingen reinstallering av Windows endrer på det.

Jeg har heller ikke bedt trådstarter å tukle med dette selv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...