Gå til innhold

Får man respekt av dyre klær?


Anbefalte innlegg

 

 

Poenget er at kalkun-nakke, krokete rygg og andre defekter er negative førsteinntrykk, sier ikke at man skal avskrive de med en gang men ingen noensinne har fått mer respekt fordi de stammet og hadde krokete rygg og kalkunnakke. Nå er det du som går vekk ifra orginaltemaet igjen.

 

 

På samme måte som muskler presset opp i trynet kan gi negativt første inntrykk. Altså, vi blir aldri enig om dette og det er en grunn til det, folk er forskjellige og det er ikke noe fasit svar på dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Spørs hvem sin respekt du vil tjene. Hadde jeg sett deg med bare skikkelig dyre klær så hadde jeg heller hatt fordommer om at du er en tom og overfladisk person som er dårlig med penger.

Tenkt på at noen kanskje har råd til det?

At du hadde hatt fordommer mot f.eks meg er helt ok for min del, sier noe om deg så da er det kanskje like greit :)

 

Det er vel kanskje det fordommer er, og i realiteten så utarter det slik som Malvado beskriver det med at førsteinntrykket blir rart, men oppførselen avgjør mine tanker om deg. Det kan hende du liker det aktuelle klesplagget, og synes at det var verdt pengene, og det er der jeg har et slingringsmonn. 

Nå er det hele nokså avhengig av situasjonen. Jeg har selv noen klesplagg som flasher "motemerker", men jeg er fortsatt ikke et vandrende reklameskilt der klærne er mer verdt enn lommeboka. Hvis statussymbolene til klær du har på deg er viktig, så har du egentlig ikke min respekt uansett. Hvorvidt du faktisk har råd til disse statussymbolene er egentlig irrelevant for min del.

Lenke til kommentar

 

På samme måte som muskler presset opp i trynet kan gi negativt første inntrykk. Altså, vi blir aldri enig om dette og det er en grunn til det, folk er forskjellige og det er ikke noe fasit svar på dette. 

 

Så lenge man ikke har på seg extra slim-fit blir det vanskelig og presse muskler opp i trynet på folk, med en gang man tar på seg en genser/skjorte med noenlunde normal passform er man over i "hmm... er det bra genetikk eller trening"-territorie og det står jeg på at er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje det fordommer er, og i realiteten så utarter det slik som Malvado beskriver det med at førsteinntrykket blir rart, men oppførselen avgjør mine tanker om deg. Det kan hende du liker det aktuelle klesplagget, og synes at det var verdt pengene, og det er der jeg har et slingringsmonn. 

Nå er det hele nokså avhengig av situasjonen. Jeg har selv noen klesplagg som flasher "motemerker", men jeg er fortsatt ikke et vandrende reklameskilt der klærne er mer verdt enn lommeboka. Hvis statussymbolene til klær du har på deg er viktig, så har du egentlig ikke min respekt uansett. Hvorvidt du faktisk har råd til disse statussymbolene er egentlig irrelevant for min del.

Jeg er heller ikke noe vandrene reklameskilt, kjøper knapt klær med synlig navn eller logo. Kan faktisk bare komme på jakker som har synlig navn og logo...

Kjøper klær jeg føler meg bra i, både mtp. utseende og kvalitet, ikke status men tviler på at dette gjør noe forskjell ettersom du ikke ser det på klærne.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noe vandrene reklameskilt, kjøper knapt klær med synlig navn eller logo. Kan faktisk bare komme på jakker som har synlig navn og logo...

 

Var mer i den gata jeg tenkte. Hvis jeg bemerker meg at du går i dyre klær, så er det mest sannsynlig fordi du har merkevarene klistret over hele deg. Hvis det er diskret så hadde jeg aldri kunnet brydd meg, siden ingenting forteller meg at du går i dyre klær, og spørsmålene i tråden blir totalt moot.

 

Kanskje det ikke var så opplagt som jeg trodde at jeg snakket om de som har D&G, Louis Vuitton, whatever, kleiset over plagg, bare slik at de skal gi en effekt om at du er rik, eller synes at 40k var verdt en veske.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Du nekter jo å innse at ikke alle tenker likt som deg, så vi får la det ligge. Lykke til med musklene, de kommer nok til å ta deg langt i livet  :w00t:

 

Alt som man ikke blir tvunget til å gjøre, som er vanskelig og krever disiplin over lang tid vil somregel ha en positiv effekt på andre deler av livet, om så det er dytting og draing av støypegods, langdistanseløping eller kompetetiv sjakk for den saks skyld.

 

Du får ha lykke til med forhåpentligvis så lite som mulig muskulær atrofi og beinskjørhet videre i livet.

Lenke til kommentar

 

 

Du nekter jo å innse at ikke alle tenker likt som deg, så vi får la det ligge. Lykke til med musklene, de kommer nok til å ta deg langt i livet :w00t:

 

Alt som man ikke blir tvunget til å gjøre, som er vanskelig og krever disiplin over lang tid vil somregel ha en positiv effekt på andre deler av livet, om så det er dytting og draing av støypegods, langdistanseløping eller kompetetiv sjakk for den saks skyld.

 

Du får ha lykke til med forhåpentligvis så lite som mulig muskulær atrofi og beinskjørhet videre i livet.

Lol, du har ingen aning om livet mitt og hva det går til.

Lenke til kommentar

Kanskje, kanskje ikke. Kommer an på øyet som ser. Noen folk er ekstremt overfladiske og materialistiske, andre kunne ikke brydd seg mindre. De dyreste klærne som produseres er ofte fri for både logoer og utfordrende design. Ingen problem å kle seg fra topp til tå med f.eks Vicuna fra Loro Piana (som forøvrig kan koste rundt 200k-300k for Jakke, skjorte/genser, bukse, hue, sko). Men slikt er heller ikke ment for hvermansen.

 

Men det er ingen hemmelighet at veldig mange kjøper statussymbol for å imponere andre.

Lenke til kommentar

Respekt er vell eit lite dekkande ord?

 

Eg respekterer nok ikkje pent kledde mennesker meir enn andre, men det kan nok være at eg tillegger velkledde mennesker andre positive verdiar.

Det vil nok også variere litt alt etter kva setting det er snakk om.

 

Men respekt er ikkje ein av dei eigenskapane som eg tillegger personar i dyre klær.

Lenke til kommentar

Sikkert noen andre som har nevnt det, men kjære TS: Passformen og hvordan du bygger sammen et outfit er langt viktigere enn hvilken logo som er på innsiden av plagget du bruker. Jeg er sikker på at flertallet driter i hva du går i, men du danner selvsagt et godt inntrykk når du presterer å kle deg i noe som passer sammen. 

 

 

Jo dyrere klær de kler seg i, jo mindre respekt får de; i mine øyne i alle fall. 

 

Du bekrefter ihvertfall hva TS ønsker å diskutere. Merket på klærne avgjør hvor høyt/lite man respekterer et annet individ. Jeg håper og antar du er i mindretall. 

Lenke til kommentar

Får man mer respekt om man kler seg i dyre klesmerker?

Får man like mye respekt om man kler seg i billigmerker?

Er de noen som egentlig bryr seg om hva andre har på seg???

Kan man få dame om man kler seg i klær fra Cubus?

Er folk som kler seg i dyre klær arrogante?

Vi er da vel alle mennesker uansett hvilke klær vi bruker.

 

Kan bare svare for min egen del (og for så vidt familiens, siden jeg vet meningen er identiske hos både ektefelle, sønn og datter):

 

Dersom jeg ser klær som forteller om kvalitet - godt tøy og god søm - og som virkelig SITTER i forhold til kroppen de dekker betyr det på sett og vis respekt, eller snarere at jeg får tillit til personen antrukket slik. (For ikke å bli misforstått skal legge til: Jeg kan godt få samme tillit til en person med lågere grad av tøy- og sømkvalitet også. Dersom en blodfersk juniorselger på 19-20 år møter opp hos hos oss - enten det nå er sin egen arbeidskraft eller sin arbeidsgivers produkter han skal skal selge - er det absolutt ingen betingelse for tillit at vedkommende stiller i dress med tøy- og sømkvalitet som sier 1000 USD+. Jeg forventer likevel han er så stolt av det han har å tilby +har såpass respekt for oss som firma og meg som person at han stiller med em del bedre kvalitet enn f eks bukser med tøy og søm så miserabel at de med all tydelighet forteller at dersom vedkommende betalte mer enn 10 USD har vedkommende betalt overpris. Når denne selgeren ikke lengre er blodfersk ung juniorselger på 19-20 år, men 15 år eldre veletablert seniorselger blir kvalitetskravene for tillit også høgere.)

 

I det øyeblikket jeg ser minste spor av en merkelapp, etikett eller merkenavn som ikke helt åpenbart er blitt synlig ved et reint arbeidsuhell er tanken min "javel ja, du er altså en person SÅ usikker på deg sjøl og det du står for at du trenger merkelapper og statussymboler til å fortelle hvor tykk lommebok du har og du er i tillegg så naiv at du tror dette gir deg respekt". En slik person får jeg øyeblikkelig forakt for, ikke spor av respekt.

 

Det er ingen tvil om at klær skaper folk. Dårlig tøy (tekstil) kombinert med dårligere håndverk kan gjøre sjøl den stauteste person lett miserabel, mens godt tøy kombinert med godt håndverk innen klipp og søm kan i heilt forbausende stor grad kamuflere defekter og framheve en person på aller beste måte. Ingen merkelapp har imidlertid klart det siste kunststykket ennå, de forteller BARE om personens usikkerhet mht eget antrekk, personens behov for statussymboler og evt om langt mer penger enn forstand hos personen.

 

Skreddere som leverer håndverk i toppklasse setter aldri noen etikett synlig på det de leverer, de setter en heilt diskret liten etikett på et usynlig sted, så kjøperen skal kunne finne tilbake til deres navn, adresse og telefonnummer ved neste korsvei. Dette er IKKE tilfeldig, de stoler nemlig 100 % at håndverket deres forteller om kvaliteten - gjerne så grundig at folk som ser arbeidet spør den som har tøyet på hvor slikt godt arbeid kan komme fra. Den fabrikk og den person som har behov for fremheve et merkenavn i stedet for å la håndverkent tale for seg sjøl fortjener BARE forakt og forteller i tillegg så det skriker som sin egen usikkerhet og manglende innsikt i tøy og søm.

 

Så kort sagt: Respekt (eller helst tillit, som ikke er heilt det samme) er hos meg resultat av klær som er dyre fordi tøy/søm er førsteklasses håndverk og som i tillegg har passform som framhever personens beste sider reint visuelt, mens de kamuflerer de mindre gode sidene. Klær som framhever merkelapp gir forakt - solid og grundig. Er ikke antrekket av en slik kvalitet at eieren brutalt kan klippe bort og fjerne ethvert synlig spor av "merke" i 100 % tillit til at klærne likevel forteller alt som trenger fortelles om sin kvalitet - og også GJØR dette og fjerner slike synlige "reklameplakater" - er den eieren en person som forteller at vedkommende har for (alt)mye penger kombinert med (alt)for lite hjerne (og i tillegg erfaringsmessig oftest altfor mye fokus på egen betydning for verden. Hvorfor i all verden skal en slik person ha respekt og ikke forakt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...