Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Smalt avløp dusjkabinett

Anbefalte innlegg

Kapasiteten på avløpet fra dusjkabinettet mitt er for dårlig, og har alltid vært det. (Det er utenfor reklamasjonstid, og er nok en design-defekt.)

I tillegg til at maks kapasitet er dårlig, blir det raskt halvtett. Jeg spyler da hardt direkte ned i sluket, og det åpner seg igjen. Jeg trodde dette hadde noe å gjøre med en hårfanger, som jeg nettopp fjernet, men det hjalp ikke. Nå blir det sikkert enda fortere halvtett...

Det setter seg altså sannsynligvis fast noe (hår) inni den klumpen dere kan se på bildet. Det blir også stående vann i den klumpen. Utrolig dårlig design. Men, for å gjenta meg selv, kapasitet uten hår er også alt for dårlig.

Vedlagt er bilder fra innsiden og undersiden.

Er det mulig å bytte den klumpen i en bedre?

post-96352-0-59598700-1458849124_thumb.jpg

post-96352-0-11660300-1458849130_thumb.jpg

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta opp og rens både slange/ sluk fra dusjhjørne og "hoved"- sluket. Slet selv med en liknende halv-løsning før jeg renoverte badet.

Det som fungerte best for min del var en renseslange for rør som fulgte med høytrykkspyleren. Det skal dog sies at hovedproblemet mitt var støpejernssuk og gamle avløpsrør.

Lenke til kommentar

For tredje gang: det er ikke mangel på rensing som er problemet. Dusjkabinettet hadde dette problemet fra første dag. (Og før jeg satte inn kabinettet renset jeg sluket og dusjet rett på gulvet uten avløpsproblemer.) Når man kikker ned i sluket i kabinettet er det åpenbart at hullet ut er alt for lite. Jeg trenger en ny del.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Takk for svar. Ca 6 cm i diameter, tror jeg. Jeg tenker at det er mer sjanse for suksess ved å borre et hull i bunnen av den enn å kappe av hele bunnen. Jeg kan borre av ovenfra.

Men jeg vet ikke hvordan jeg fester et rør i hullet.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

6 cm innvendig? Hva med utvendig? Problemet er nok røret fra klumpen til gulvsluket, det har sikkert bare 2,5-3 cm innvendig diameter.

Redigert: Hvis utvendig diameter er under 7,5 cm ville jeg prøvd med to stk. 87° bend og et rørstrekk, alt i 75 mm størrelse. F.eks. fra Biltema:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Avlopsboy-2000023051/

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Avlopsror-og-rordeler/Avlopsror-2000023050/

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Klumpen under er 6 cm utvendig. Hullet man ser innvendig når man ser rett ned er 4 cm.

Røret var vanskelig å få målt, men jeg målte drøyt 3 cm utvendig. Tror du røret er problemet? Jeg trodde det var overgangen mellom klumpen og røret som var problemet.

Lenke til kommentar

Vil tro at enten røret til gulvsluk eller overgang klump/vannlås til rør er flaskehalsen, siden det er der man har minst diameter. Du kan prøve det Bond foreslår så ser du raskt om dette stemmer.

Har du forresten et lokk over vannlås og hårfjerneren til vanlig, eller får du problemet selv uten det?

Lenke til kommentar

Med det lokket over hårfjerneren er det helt "umulig" å dusje, så det har jeg tatt bort for lenge siden. Jeg tror jeg har det et sted.

Jeg skal prøve litt sånn det er nå (uten hårfjerneren) for å se hvordan det fungerer. Så får jeg evt. prøve å skru løs slangen. Det er ikke så lett, for hele dusjkabinettet må løftes. Og der man ligger for å enklest komme til står det et toalett.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kanskje litt sent svar og vet ikke om du har fått fikset røret, men om enden av røret ligger ned i sluket ( under vannet i vannlåsen i sluke) vil vannet renne sent ut pga av at det ikke kommer luft inn i røret samtidig som det renner vann. Alle avløp trenger luft for at vann skal renne ut. du har nok 32 mm rør som er standard avløpdimensjon på dusjkabinett og er mer en nok stor nok dimensjon.  

Lenke til kommentar

Takk for forslaget. Vil det ikke komme inn luft via dusjgulvet uansett? Jeg tror ikke det var årsaken.

Problemet er ikke dimensjonen på slangen, men den klumpen som du ser. Den skal hindre at øredobber o.l. som faller i dusjen går rett i sluket. Den har jeg nå tatt ut og sett på den, og det er åpenlyst et designproblem med den i forhold til dimensjon.

Jeg har tatt av alt under kabinettet og dusjer rett på gulvet for øyeblikket. Det fungerer fint. Jeg kan til og med legge på et sånt krombelagt plastlokk inne i dusjen, så jeg ikke ser gulvet. (Dette lokket har vært umulig å dusje med før.)

Neste plan er Jula.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Kanskje litt sent svar og vet ikke om du har fått fikset røret, men om enden av røret ligger ned i sluket ( under vannet i vannlåsen i sluke) vil vannet renne sent ut pga av at det ikke kommer luft inn i røret samtidig som det renner vann. Alle avløp trenger luft for at vann skal renne ut. du har nok 32 mm rør som er standard avløpdimensjon på dusjkabinett og er mer en nok stor nok dimensjon.  

Beklager å hente opp en så gammel post, men jeg har nettop hatt dette problemet, og kommentaren din viste seg å være løsningen! I desperasjon for å prøve å fikse "dårlig avløp", prøvde jeg å dytte slangen lenger ned i sluket i gulvet, noe som da resulterte i at avløpet bare vart dårligere. Ved å løfte det lenger opp, så vart det mye bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...