Flanger Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Hei, Jeg har et prosjekt på skolen om elektro. Jeg lurer på om det er noen elektroingeniører her som har tid (lyst) til å bli intervjuet en gang. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Jeg er. Hva går dette ut på da..? Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 For eksempel hvilken utdanning som er smartest (Almenn eller elektro). Hva en elektroingeniør arbeider med. Jeg vet det er ganske mye forskjellig, men grunnleggende. Er dette et kjekt yrke? Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 allmenn er iallefall ikke lurt var det ikke en sånn undersøkelse som viste at elektrikere/folk med praksis hadde ganske høyere snitt enn de som kom fra allmenn sjekk tror det var noe på nelfo.no om det der Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 var det ikke en sånn undersøkelse som viste at elektrikere/folk med praksis hadde ganske høyere snitt enn de som kom fra allmenn sjekk tror det var noe på nelfo.no om det der Takk for opplysningen! Men hva mener du med snitt? Lønn? Karakterer? Det er altså verd å gå de to ekstra årene ved å gå elektro? Jeg tenker: Elektro: GK, VK1, Lærling i bedrift (2 år, eller er det 2 og et halvt?), et år almenn påbygg og tre år på høyskole = 8 år Almenn: GK, VK1, VK2 og tre år på høyskole = 6 år. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 For eksempel hvilken utdanning som er smartest (Almenn eller elektro). Hva en elektroingeniør arbeider med. Jeg vet det er ganske mye forskjellig, men grunnleggende.Er dette et kjekt yrke? Jeg tok vgs elektro, teknisk fagskole og så ing. Jeg var sterk i elektro da jeg begynte på ing. men hadde ikke like mye realfag som de som tok allmenn, så der hadde de en fordel på akkurat det feltet. Men en arbeidsgiver ser positivt på at man har tatt teknisk fagskole. Kan få forskjellige jobber.. stort sett går det i konsulentvirksomhet som medfører dimmensjonering/beregning av elektriske system, men også overvåking og drift av system ( f.eks fordelingsnettet, høyspent ). Noen eksempler: Beregning av elektriske installasjoner til privathus og industri Beregning av motor og transformator installasjoner Beregning av overføringsnett Tegne skjema til installasjoner.. Ganske interessant synes jeg. Men uansett hvor gode karakterer man har så er det ganske vanskelig å få jobb for tiden. De fleste arbeidsgivere vil ha folk med bred erfaring osv.. Så nå jobber jeg faktisk som motorsykkelmekaniker (som er en av mine større interesser) mens jeg venter på noe som er relevant for min utdannelse.. Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Er det altså nesten umulig å få seg jobb med en gang etter utdannelsen? Hvordan tror du det blir med elektroingeniører om 6-8 år, tror du det er mer trang etter elektroingeniører da? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Ja det er nesten umulig........................ dessverre. Men tar du fagbrev + ing. utdannelse så står du iallfall bedre stilt, da du kan begynne på "bunnen" i elektro firma. Er ikke alle som ansetter overkvalifiserte folk heller, da de vet de stikker av etter en stund.. Hva framtiden bringer vet jeg ikke, men ser ikke så lyst ut for øyeblikket. Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Tror du at master-grad kan hjelpe på? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Beklager å bryte inn i tråden, men ville bare si at jeg synes det er fint at dere tar det i en tråd i stedet for pm, for dette er ting jeg også gjerne vil vite. Så... Ikke gå over til pm nå Lenke til kommentar
Flanger Skrevet 20. november 2003 Forfatter Del Skrevet 20. november 2003 Takker for at du/dere tok dere tid til å svare. Lykke til videre! Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 husk at du har fagbrev etter å ha gått yrkesretta da... det har du ikke etter 3 år på almen... dessuten skaffer du deg mye mer grunnleggende kunnskap på yrkesretta... pluss at med et fagbrev innen for eksempel serviceelektronikk så har man større sjangse for å få seg jobb... er ikke 100% stø på dette med skolesystemet da... (myyye rot med det) går selv på VK1 elektronikk... synes det er helt greit. Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Tror du at master-grad kan hjelpe på? Forhåpentligvis så får jeg mastergrad i digitaldesign til sommeren 2004. Og jeg er sterkt bekymret for jobbutsiktene. Det er surt å ha studert ved universitet i 5 år, og ikke få jobb... :grine: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå