Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater med samme SSID?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en repeater for lenge siden. Det er en "Asus rp-n53 repeater". Det som er litt tungvindt er at jeg selv må velge hvilken nett f.eks mobilen skal koble seg opptil. 

Jeg leste engang for lenge siden at noen repeatere hadde en slags funksjon som gjorde at den hadde samme SSID og at man ikke trengte å velge om man skal være på ruteren eller repeaterens nett (altså at det går sømløst). Vet noen hva det heter?

Men er det mulig at man bare kan velge samme nettverksnavn på begge to slik at man får den samme funksjonen? eller blir det da 2 like nett-navn, men man må velge den som har best signal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du vil ha heter client-steering der aksesspunktene (repeatere er også et aksesspunkt) bestemmer hvor klientene skal være tilkoblet. Dette fordi klientene tar utelukkende dårlige valg når du roamer (beveger deg fra sone til sone). Det er desverre ikke så mange konsument-produkter som støtter dette. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan prøve å sette samme SSID på extender og på router (wifi-ap), og ser hvordan det funker hos deg. Har prøvd dette selv, og det funker fint for mange dingser, men ikke alle.

Lenke til kommentar

Fordelen med forskjellig SSID = at da ser du lettere hvilken AP du er tilkoblet. Uansett så vil klienten koble seg til det som har sterkest signal først og fremst, den vil fortsette å være der til den disconnecter og deretter vil den reconnecte til de sterkeste.

Client-steering som nevnt over kommer nok mer og mer til konsument produkter, men ikke så mange produkter per dags dato.

På hytta så har vi 4 hytter i en klynge, det er familen som har alle, men tanter, onkler etc. Midterste hytta har en ASUS router med ASUS repeatere rundt omkring til de andre hyttene slik at vi sprer ut bedre dekning, fungerer ikke helt optimalt pga tykke vegger og slikt, så jeg vurderer å strekke kabel mellom hyttene nå til sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...