Gå til innhold

Så sikre er elbilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så elbilene eGolf, eUp og MB B Electric er aldri blitt kollisjonstestet?

Åpner man panseret på disse så er jeg rimelig sikker på at disse ikke er like bensin/diesel-utgavene som er blitt testet.

Dermed ville jeg trodd at kollisjonstestene ikke nødvendigvis ville vært helt like hvis de ble testet, da vektfordeling og drivverkplassering er forskjellig.

Endret av Frobe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så elbilene eGolf, eUp og MB B Electric er aldri blitt kollisjonstestet?

Åpner man panseret på disse så er jeg rimelig sikker på at disse ikke er like bensin/diesel-utgavene som er blitt testet.

Dermed ville jeg trodd at kollisjonstestene ikke nødvendigvis ville vært helt like hvis de ble testet, da vektfordeling og drivverkplassering er forskjellig.

 

Absolutt! Ikke bare vektfordeling, men vekt/masseforskjell overhode. Om en elbil veier 200 kg mer enn sin søsterfossilmodell er det betydelig større treghet og bevegelsesmengde, noe kollisjonssonene må ta hensyn til. Å anta at eUp, eGolf osv presterer likt som sine fossilsøsken er nok ikke nødvendigvis riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og til gjengjeld er ikke 200 av de kiloene plassert rett fremfor føreren, sånn at man må sørge for at en stor motor ikke kommer inn i coupeen. BIlene er produsert på samme platform, så jeg er temmelig sikker på at de er dimensjonert og bygget likt, der man har tatt høyde for BEGGE tilfellene når man konstruerte bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og til gjengjeld er ikke 200 av de kiloene plassert rett fremfor føreren, sånn at man må sørge for at en stor motor ikke kommer inn i coupeen. BIlene er produsert på samme platform, så jeg er temmelig sikker på at de er dimensjonert og bygget likt, der man har tatt høyde for BEGGE tilfellene når man konstruerte bilen.

Men vet, det gjør en ikke før en faktisk har testet.

Lenke til kommentar

 

Og til gjengjeld er ikke 200 av de kiloene plassert rett fremfor føreren, sånn at man må sørge for at en stor motor ikke kommer inn i coupeen. BIlene er produsert på samme platform, så jeg er temmelig sikker på at de er dimensjonert og bygget likt, der man har tatt høyde for BEGGE tilfellene når man konstruerte bilen.

Men vet, det gjør en ikke før en faktisk har testet.

 

Og det har nok VW testet opp og imente i sinee egne labratorier, og andre, før den ble typegodkjennt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

 

Og til gjengjeld er ikke 200 av de kiloene plassert rett fremfor føreren, sånn at man må sørge for at en stor motor ikke kommer inn i coupeen. BIlene er produsert på samme platform, så jeg er temmelig sikker på at de er dimensjonert og bygget likt, der man har tatt høyde for BEGGE tilfellene når man konstruerte bilen.

Men vet, det gjør en ikke før en faktisk har testet.

 

Og det har nok VW testet opp og imente i sinee egne labratorier, og andre, før den ble typegodkjennt ;)

 

Ja, det er mye VW får til i sine laboratorier *hoste* Det er ikke uten grunn at en har uavhengige tester.

Lenke til kommentar

Ja, det er mye VW får til i sine laboratorier *hoste* Det er ikke uten grunn at en har uavhengige tester.

VW sitt utslippsjuks, om du har lest detaljene, gikk ut på at bilen registrerte når den ble testet, og kjøre et annet bensin- og tenningsmap da. Det betyr at når den ble testet for Europeisk typegodkjenning hos det tyske biltilsynet, så klarte de å jukse med resultatene, siden bilen ikke kjøre på det vanlige programmet i den situasjonen. Denne typegodkjenningen er en uavhengig test.

 

Jeg har problemer med å se hvordan de skulle klart å jukse på tilsvarende kollisjonstest ;)

 

Platformen som golf er bygget på ble utviklet spesifikt for å kunne brukes med forskjellige drivlinjer og energityper. Og forskjellen på strøm og bensin er minimal. Allerede før elbilen ble golf levert med mange forskjellige motorstørrelser, mange forskjellige drivlinjer, og utstyrsnivåer, der vektforskjellene er mye større enn mellom den tyngste vanlige Golfen og eGolf.

 

En eGolf veier 1510kg. Til sammenligning veier en "vanlig" Golf fra 1154 til 1440kg avhengig av utstyr. Det er en forskjel på 70kg mellom en tygngste og eGolf, og 286kg fra tyngste til letteste golf.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

 

Og til gjengjeld er ikke 200 av de kiloene plassert rett fremfor føreren, sånn at man må sørge for at en stor motor ikke kommer inn i coupeen. BIlene er produsert på samme platform, så jeg er temmelig sikker på at de er dimensjonert og bygget likt, der man har tatt høyde for BEGGE tilfellene når man konstruerte bilen.

Men vet, det gjør en ikke før en faktisk har testet.

 

Og det har nok VW testet opp og imente i sinee egne labratorier, og andre, før den ble typegodkjennt ;)

Ja, og VW er til å stole på. Ikke sant.... DET har vi jo fakta på....

Lenke til kommentar

Ja, og VW er til å stole på. Ikke sant.... DET har vi jo fakta på....

Ja, de har nok programert karosseriet slik at det merker når det kollisjonstester, og yter bedre da. Mens om det skjer i en vanlig kollisjon på veien så gjør det noe helt annet.

 

Det er ganske stor forskjell på software og hardware juks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...