Kriss^ Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 I taxikøen i kveld på byen kommer det en fyr bort til meg og sier rett ut til meg og vennene mine: "gi meg 100kr eller så slår jeg en av dere rett ned"... Trodde først at han køddet, og alle nekter å gi han penger. Så plutselig får jeg et slag i ansiktet, kom veldig overraskende og han løp rett inn i en bil etterpå. Har funnet ut hvem fyren er. Kjenner det koker inni meg! burde jeg anmelde, og hva vil eventuelt skje med ham? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Ja, du bør anmelde. Hva som skjer med ham kommer an på så mye rart, men i alle fall om du har noen form for bevis (og/eller selv har varige men) bør du anmelde. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 271. Kroppskrenkelse Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk Om du anmelder han blir det for brudd på straffelovens paragraf 271. Da vil politiet ta din forklaring, snakke med vitner som så hva som skjedde, for eksempel vennene dine i taxikøen, også vil han som slo bli tilkalt til et avhør. Saken kan bli henlagt, eller han kan bli bøtelagt for oppførselen sin. Gjør der da vel, og oppdater oss på hvordan det går? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) Som jeg pleier å si, man anmelder ikke for sin egen skyld, men for det neste offerets skyld. Jeg sier det ikke ofte, men det passer jaggu inn her Endret 24. mars 2016 av Shruggie 6 Lenke til kommentar
Sportsidiot Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 271. Kroppskrenkelse Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk Om du anmelder han blir det for brudd på straffelovens paragraf 271. Da vil politiet ta din forklaring, snakke med vitner som så hva som skjedde, for eksempel vennene dine i taxikøen, også vil han som slo bli tilkalt til et avhør. Saken kan bli henlagt, eller han kan bli bøtelagt for oppførselen sin. Gjør der da vel, og oppdater oss på hvordan det går? Kan det ikke også anmeldes for ransforsøk? Når fyren sier Gi meg 100kr eller så slår jeg en av dere rett ned. Selv om beløpet han krever ikke er stort så minner det da vitterlig om ransforsøk. True noen med juling hvis de ikke gir fra seg penger. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) I taxikøen i kveld på byen kommer det en fyr bort til meg og sier rett ut til meg og vennene mine: "gi meg 100kr eller så slår jeg en av dere rett ned"... Trodde først at han køddet, og alle nekter å gi han penger. Så plutselig får jeg et slag i ansiktet, kom veldig overraskende og han løp rett inn i en bil etterpå. Har funnet ut hvem fyren er. Kjenner det koker inni meg! burde jeg anmelde, og hva vil eventuelt skje med ham? Ellers kan du ta med deg noen venner og banke vett inn i skallen på idioten. Neida.... Ehh, om du er hevnlysten kan du jo legge ut informasjon om hendelsen, med fullt navn og bilde av idioten så folk får sett hva slags tulling han er. Og så, selvsagt anmelde forholdet. Ps. Ikke glem at han kan bli sint om du anmelder. Endret 24. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 271. Kroppskrenkelse Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk Om du anmelder han blir det for brudd på straffelovens paragraf 271. Da vil politiet ta din forklaring, snakke med vitner som så hva som skjedde, for eksempel vennene dine i taxikøen, også vil han som slo bli tilkalt til et avhør. Saken kan bli henlagt, eller han kan bli bøtelagt for oppførselen sin. Gjør der da vel, og oppdater oss på hvordan det går? Kan det ikke også anmeldes for ransforsøk? Når fyren sier Gi meg 100kr eller så slår jeg en av dere rett ned. Selv om beløpet han krever ikke er stort så minner det da vitterlig om ransforsøk. True noen med juling hvis de ikke gir fra seg penger. § 327. Ran For ran straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning øver vold mot en person, setter ham ute av stand til forsvar eller ved trusler fremkaller alvorlig frykt for vold mot noen, og derved a) bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen, eller b) tvinger noen til å handle slik at det medfører tap eller fare for tap for ham eller den han handler for. Straffen for ran er fengsel inntil 6 år Her er et av kravene som må oppfylles at han "bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen". Så så lenge han ikke tok, eller forsøkte å ta hundrelappen, så tror jeg ikke vilkårene for ran er oppfylt. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg anser det nærmest som en plikt for deg å anmelde slike svin. Som tidligere nevnt, ikke anmeld for din skyld, anmeld for det neste offerets. Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 271. Kroppskrenkelse Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk Om du anmelder han blir det for brudd på straffelovens paragraf 271. Da vil politiet ta din forklaring, snakke med vitner som så hva som skjedde, for eksempel vennene dine i taxikøen, også vil han som slo bli tilkalt til et avhør. Saken kan bli henlagt, eller han kan bli bøtelagt for oppførselen sin. Gjør der da vel, og oppdater oss på hvordan det går? Kan det ikke også anmeldes for ransforsøk? Når fyren sier Gi meg 100kr eller så slår jeg en av dere rett ned. Selv om beløpet han krever ikke er stort så minner det da vitterlig om ransforsøk. True noen med juling hvis de ikke gir fra seg penger. § 327. Ran For ran straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning øver vold mot en person, setter ham ute av stand til forsvar eller ved trusler fremkaller alvorlig frykt for vold mot noen, og derveda) bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen, eller b) tvinger noen til å handle slik at det medfører tap eller fare for tap for ham eller den han handler for.Straffen for ran er fengsel inntil 6 år Her er et av kravene som må oppfylles at han "bemektiger seg en gjenstand som tilhører en annen". Så så lenge han ikke tok, eller forsøkte å ta hundrelappen, så tror jeg ikke vilkårene for ran er oppfylt. Med andre ord kan man true med trusler om vold om man ikke gir deg lommeboken, for så å utøve vold - men juridisk sett så er ikke dette et ran med mindre det skjedde en pengeoverføring? Høres mildt sagt ulogisk ut, tenker du ikke har helt forstått innholdet i det du siterer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Ransforsøk straffes vel på samme måte som ran? Det er ikke en egen paragraf i hvert fall. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 16. Forsøk Den som har forsett om å fullbyrde et lovbrudd som kan medføre fengsel i 1 år eller mer, og som foretar noe som leder direkte mot utføringen, straffes for forsøk, når ikke annet er bestemt. Den som frivillig avstår fra å fullbyrde lovbruddet eller avverger at det blir fullbyrdet, straffes likevel ikke for forsøk. Om han hadde sagt at han hadde tenkt til å drepe noen, for så å slå en gang vil nok ikke bli dømt for drap. (Kanskje et skikkelig teit eksempel...) Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Det å si at man skal drepe noen er ikke et drapsforsøk, det er kanskje en trussel. Det å prøve å true til seg en hundrelapp for så å slå til noen er drapsforsøk etterfulgt av kroppskrenkelse. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Antar at det er egen paragraf for trusler generelt? Lenke til kommentar
WubWub Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 § 16. Forsøk Den som har forsett om å fullbyrde et lovbrudd som kan medføre fengsel i 1 år eller mer, og som foretar noe som leder direkte mot utføringen, straffes for forsøk, når ikke annet er bestemt. Den som frivillig avstår fra å fullbyrde lovbruddet eller avverger at det blir fullbyrdet, straffes likevel ikke for forsøk. Om han hadde sagt at han hadde tenkt til å drepe noen, for så å slå en gang vil nok ikke bli dømt for drap. (Kanskje et skikkelig teit eksempel...) Okay så om noen planter en revoler mot tinningen min å ber meg om å gi de verdisakene mine så er det ikke ran med mindre jeg gir fra meg verdiene mine eller ransforsøket blir stoppet før jeg har gitt vedkommende mobilen og lommeboka mi? Er det slik du tolker loven? Herre min hatt. Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Jeg er ingen ekspert! Men i et sånt tilfelle kan han vel bli dømt for forsøk, da ran har en strafferamme på over ett års fengsel, og å rette en pistol mot noen bør kunne karakteriseres som noe som leder direkte mot utføringen. Trusler er forøvrig hjemlet i straffeloven. Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 (endret) Jeg er ingen ekspert! Men i et sånt tilfelle kan han vel bli dømt for forsøk, da ran har en strafferamme på over ett års fengsel, og å rette en pistol mot noen bør kunne karakteriseres som noe som leder direkte mot utføringen. Trusler er forøvrig hjemlet i straffeloven. Det blir kanskje litt feil å seie at truslar er heimla i straffelova, men eg er enig i at det er belagt med straff. Eg ser for meg at han kan bli sikta for forsøk på ran, jf. strl. § 327. Tvang og truslar er straffebelagt i straffelova etter omsynsvis §§ 251/252 og 263/264 - sjølv om eg reknar forsøk på ran som meir aktuelt. Det kan være god hjelp for politiet om du anmelder mannen - med ein slik åtferd er det lett å tru at han har gjort noko slikt før. Endret 26. mars 2016 av Sp1ke Lenke til kommentar
Sebby Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 Som jeg pleier å si, man anmelder ikke for sin egen skyld, men for det neste offerets skyld. Jeg sier det ikke ofte, men det passer jaggu inn her Et av få gode innlegg jeg har sett av deg. Cred! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 26. mars 2016 Del Skrevet 26. mars 2016 *Not sure if compliment* 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå