Villfaren Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Atter engang en tråd om hva som skal kjøpes inn, men håper noen gidder å hjelpe. Eg skal helt enkelt ha en maskin i stuen som kan kjøre bluray filmer. Enten det er plate, iso osv. Denne kommer til å kjøre Linux med plex mest sannsynlig, og kommer til å være kablet. Eg er enda usikker på om det kommer til å bli montert hardisker eller om eg bare kjøper inn en ekstern harddisk. Men over til maskinen. Eg ser ingen grunn til at en i3 skylake, ram og hovedkort ikkje skal kunne dekke mitt behov ? Trenger eg en dedikert gpu, eller kan noen bekrefte at en i3 vil klare dette med sin hd 530 ? I så tilfelle, kunne noen ha funnet en god i3 med hd 530, ram og ett godt hovedkort myntet på bruken min ? Takk for hjelp Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Intel 530 graphics spiller 4k så det griner, jeg har ikke oversikten på hevs støtte og hdr men det er vel uansett ikke ditt primære bruksområde. Hadde jeg skulle hatt en ren htpc nå hadde jeg kjøpt en ren NUC, helt stille og kraftig nok. Tar lite plass og. Vedrørende lagring hadde jeg investert i nas fra synology eller qnap. Forøvrig om en legger litt i naset kan det alene fungere som htpc. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Intel 530 graphics spiller 4k så det griner, jeg har ikke oversikten på hevs støtte og hdr men det er vel uansett ikke ditt primære bruksområde. Hadde jeg skulle hatt en ren htpc nå hadde jeg kjøpt en ren NUC, helt stille og kraftig nok. Tar lite plass og. Vedrørende lagring hadde jeg investert i nas fra synology eller qnap. Forøvrig om en legger litt i naset kan det alene fungere som htpc. Takk for svar. Men hvorfor hadde du invistert i en nas fra synology eller qnuap istedenfor en vanlig 3TB snurredisk med usb? Hmm, kan du utdype din siste påstand litte granne ? Det hørtes jo veldig interessant ut ! Gjerne spesifisere litt mer hva eg minimum må ha: *Kunne åpne en nettside * Spille av div filmer i div formater * Lite støy *Kanskje installere ett program eller to Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Hadde jeg skulle hatt en ren htpc nå hadde jeg kjøpt en ren NUC, helt stille og kraftig nok. NUC har vifter, ikke sant? Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) Det går ann å sette opp NUC som har nok kraft til 4K og er helt lydløs dvs uten vifter. Forøvrig godt poeng med det rundt mulighet for å spille plater, da blir størrelsen litt annen. Endret 23. mars 2016 av Thobjo Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Hvis du skal spille plater, så utelukker det NUC, med mindre du skal ha en ekstern disk. Det gjør seg ikke like bra, synes jeg. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 (endret) https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680444&su=3A04BA9A-A888-448C-9146-34772EFB3976 Her er det et lite oppsett. Valgte også et kabinett med strømforsyning. Valgte det hovedkortet fordi det har USB 3.1, og det er det ikke alle hovedkort i den størrelsen som har. Gikk for 16GB minne. Til bruken din trenger du kanskje ikke mer enn 8GB, men det er ikke store forskjellen i pris. Endret 23. mars 2016 av RRhoads Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Støtter forslaget over med fractal node om du tenker den størrelsen. Svak for det kabinettet Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Takk for svar. Eg visste det var bedre å lage enda en tråd om innkjøp istedenfor all denne lesingen, og usikkerheten. Det går ann å sette opp NUC som har nok kraft til 4K og er helt lydløs dvs uten vifter.Forøvrig godt poeng med det rundt mulighet for å spille plater, da blir størrelsen litt annen. Om eg ser vekk ifra drevet for platene, har du ett oppsett da ? https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680444&su=3A04BA9A-A888-448C-9146-34772EFB3976 Her er det et lite oppsett. Valgte også et kabinett med strømforsyning. Valgte det hovedkortet fordi det har USB 3.1, og det er det ikke alle hovedkort i den størrelsen som har. Gikk for 16GB minne. Til bruken din trenger du kanskje ikke mer enn 8GB, men det er ikke store forskjellen i pris. Denne så jo absolutt flott ut, og til en veldig hyggelig pris. Noe stort billigere enn dette blir det vel ikkje ? Håper med denne at den også er litt fremtidsrettet, type 2-3 år ? Planen var opprinnelig å bare kjøpe inn 3 versjonen av Raspberryen, men husker det var en del knoting sist ( 1.ver), og samboeren må også kunne bruke denne relativt enkelt, så den uteble. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Men det der vil ikke bli i nærheten av stille. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 23. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2016 Men det der vil ikke bli i nærheten av stille. Lite støy som eg skrev. Og i nærheten av stille vil eg jo absolutt påstå at den kan bli. Kanskje defininasjonen av stille er opp til øre som hører, men så lenge eg eg ikkje hører den når eg ser på nyhetene, eller når samboeren ser på grey`s anatomy så er den stille nok for min del Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 23. mars 2016 Del Skrevet 23. mars 2016 Takk for svar. Eg visste det var bedre å lage enda en tråd om innkjøp istedenfor all denne lesingen, og usikkerheten. Det går ann å sette opp NUC som har nok kraft til 4K og er helt lydløs dvs uten vifter. Forøvrig godt poeng med det rundt mulighet for å spille plater, da blir størrelsen litt annen. Om eg ser vekk ifra drevet for platene, har du ett oppsett da ? https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680444&su=3A04BA9A-A888-448C-9146-34772EFB3976 Her er det et lite oppsett. Valgte også et kabinett med strømforsyning. Valgte det hovedkortet fordi det har USB 3.1, og det er det ikke alle hovedkort i den størrelsen som har. Gikk for 16GB minne. Til bruken din trenger du kanskje ikke mer enn 8GB, men det er ikke store forskjellen i pris. Denne så jo absolutt flott ut, og til en veldig hyggelig pris. Noe stort billigere enn dette blir det vel ikkje ? Håper med denne at den også er litt fremtidsrettet, type 2-3 år ? Planen var opprinnelig å bare kjøpe inn 3 versjonen av Raspberryen, men husker det var en del knoting sist ( 1.ver), og samboeren må også kunne bruke denne relativt enkelt, så den uteble. Ja, vil si den varer såpass lenge ja. Minst. Du har også mulighet til å sette inn en bedre CPU, eventuelt et skjermkort senere hvis du skulle ha behov for det. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Hvis det er utelukkende BR plater du skal spille så ville jeg kjøpt en BR spiller. Har BR i min HTPC også, men min erfaring er at det ikke kan måle seg med en dedikert spiller. Så jeg bruker spilleren når jeg skal avspille BR disk og så bruker jeg HTPC'n til alt anna. 1 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Hvis det er utelukkende BR plater du skal spille så ville jeg kjøpt en BR spiller. Har BR i min HTPC også, men min erfaring er at det ikke kan måle seg med en dedikert spiller. Så jeg bruker spilleren når jeg skal avspille BR disk og så bruker jeg HTPC'n til alt anna. Interresant, men hva mener du er grunnen til at den ikkje kan måle seg da? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 Det går primært på hastigheten til drevet samt software. Og så støyer nok et 5,25" drev mer også. God BR software koster penger. Men selv om man har en grei software så syntes jeg menyene osv på en dedikert spiller fungerer bedre. Det er bare mer "nice" å spille av en BR plate i en dedikert BR spiller. Men det er jo ikke sikert du bryr deg om det da Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Det går primært på hastigheten til drevet samt software. Og så støyer nok et 5,25" drev mer også. God BR software koster penger. Men selv om man har en grei software så syntes jeg menyene osv på en dedikert spiller fungerer bedre. Det er bare mer "nice" å spille av en BR plate i en dedikert BR spiller. Men det er jo ikke sikert du bryr deg om det da Bryr meg om alt som er "nice" :-) Og jo høyere WAF jo mer penger får eg spytte inn i mediakomponenter :-P Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) Vet jo ikke om det er mer WAF da .. fordi du må jo ha to enheter. Men hvis du uansett skal ha en HTPC til andre ting, kan du jo bare ta med en BR spiller. De koster jo ikke mer enn 7-800 spenn. Blir du ikke happy kan du heller vurdere en dedikert spiller. De koster jo alt fra et par lapper til 10-15K Det er klart det er bedre .. Her er mitt WAF oppsett. Ble godkjent. Hjemmesnekra benk og fronter. Rommer en Silverstone GD-06 HTPC, en NAD receiver og en Pioneer BR-spiller. Endret 24. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Dudz0r Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) Om du får opp ett bra plex oppsett tror jeg neppe du kommer til å bruke mye annet Jeg har Plex klient på tv og xbox one men bruker mest tv iogmed xbox støyer mer. Her har du mitt oppsett, xbox står i hjørnet og tv benken er bare Leca ringmursblokk malt sort med IKEA Lack hylle lett modifisert. Målet var ingen synlige kabler Jeg har lydplanke på stua og synes egentlig det er helt ok. Endret 24. mars 2016 av Thobjo Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 24. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2016 Takk for tips Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 24. mars 2016 Del Skrevet 24. mars 2016 (endret) Tilbake til selve maskinen du skal ha .. Det kan vel være verd å ta med seg en GPU som støtter HDCP 2.2? Dette er vel litt fremtidsrettet mhp streaming av 4K materiale. Utover dette kan jo en HTPC også brukes til f.eks nettverkslagring hvis du ønsker. Så kanskje greit å ta en maskin med plass til et par 3,5 tommere, samt et hovedkort som støtter RAID? Ellers er jo en i3 mer en nok prosessorkraft, gitt at du ikke vil spille (tyngere) på den også da. Det er jo en del gøye spill som funker veldig bra med håndkontroller, så kanskje verd å vurdere. Men en i3 6100T med et GTX 950 på et H170 hovedkort i en Fractal Design Node 605 burde jo gi deg en del muligheter. Endret 24. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå