Gå til innhold

Glem Paris og Brussels. La oss snakke om Iraq og Syria

Anbefalte innlegg

Flere stater, blandt dem Irak og Syria, ble skapt under europeisk kolonialisme. Land ble delt opp uten hensyn til de som bor der. Ser ingen grunn til at større befolkningsgrupper ikke skal få sine egne land. F.eks dele Irak i tre, og Syria i to deler. Det er ikke en garanti for fred, men da har man hvertfall et håp, og man har folk man kan forhandle med, og gode grunner til å opprettholde freden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere stater, blandt dem Irak og Syria, ble skapt under europeisk kolonialisme. Land ble delt opp uten hensyn til de som bor der. Ser ingen grunn til at større befolkningsgrupper ikke skal få sine egne land. F.eks dele Irak i tre, og Syria i to deler. Det er ikke en garanti for fred, men da har man hvertfall et håp, og man har folk man kan forhandle med, og gode grunner til å opprettholde freden.

Har hørt dette fra venstresiden andre steder. Hvorfor skal vesten importere hundretusner fra andre kulturer? Tanken er jo at multikultur er topp og alle kan leve side om side. Hvis det ikke fungerer i Irak hvorfor skal det fungere i Europa? Velferden tar slutt, desverre i vår levetid. Blir vi da et nytt Irak?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Irak er et oppdiktet land, men mtp. nylig suksess fra irakiske regjeringsstyrker i krigen tror jeg ikke vi ser at det blir partisjonert snart, kanskje med unntak av Kurdistan.

Hele Kurdistan da? Også inkludert Kurdistan i Tyrkia?

Det kunne ha løst en del ting.

Lenke til kommentar

Det er liksom greit at usa dreper noen hundre tusen barn, det har alltid vært sånn, de er jo våre allierte. og ikke minst et kristent demokrati.

Nå er ikke jeg den mest høyrevridde her men seriøst? USA har ikke vært en våpenstormakt mer enn i 100 år. De har faktisk gjort masse drittoppgaver som selv om det har funka elendig har Verden (NATO for meg) stort sett støtta de. Man har noen unntak som Irak osv som seff kun er for oljen men det også er faktisk et "helt" land som sto bak og ønsket krigen. USA har gjort at resten av vesten har sluppet selv om de har invadert steder vi ikke ville gått inn i uansett.

Er enig i at (i hvert fall) de som har sitti ved makt de etter Clinton har gjort stort sett bare tull men å være utelukka negativ til USA og deres oppgave i Verden blir ganske hyklerisk. Man må gjøre drittjobbene og.

Lenke til kommentar

Det er liksom greit at usa dreper noen hundre tusen barn, det har alltid vært sånn, de er jo våre allierte. og ikke minst et kristent demokrati.

"Noen hundre tusen barn"? Spar oss for emosjonelle utbrudd da, vennligst.

230 000 sivile i Irak (garantert mørketall) snakker vel for seg selv? 3000 døde 11. sept

Lenke til kommentar

Koranen er ikke noe verre enn bibelen, men Islam trenger renessanse. Og det er på mange måter det den går igjennom nå.

Uhm.. Jo det er den. Har du lest Koranen? :ninja:

forsvarer ikke koranen, men bibelen har en del far out shit i den den også. Ingen av bøkene tåler å bli tolket ordrett uten å bli kriminell. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele bibelen og hele koranen faktisk.

Mitt inntrykk er at de som ikke har lest bibelen egentlig ikke har forståelse for hva de prater om. Det er litt som å unngå å lese et filosofisk verk, for så å plukke ut diverse argumenter basert på å ikke ha lest det filosofiske verket.

Jeg synes også de som ikke har lest koranen sterkt overdriver inneholdet, selv om jeg ser poenget i hva de sier og at det er noenlunde gyldig.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen highlights fra koranen?

Bibelen tar vel livet av Onan for å hoppe av i svingen, oppfordrer til å brenne folk i familieselskaper (riktignok for incest men dog...), Utslettelse av alle levende vesener for en rases skyld så kollektiv avstraffelse, kødder med Abraham å lurer han til å tru han skal ofre sønnen sin (ikke min humor) etc... Bare det lille jeg husker fra div gudstjenester å piss.

Sharia er vel i samme gate. Med så klart praktiserer alle muslimer Sharia mens kristne er helt annerledes. 

Lenke til kommentar

Koranen nevner jøder en hel del kan jeg jo si. Og litt om kristne.

Det er så lenge siden jeg leste den nå (2007ish), jeg husker bare at de tingene var noe som bet tak i meg. Jeg satt faktisk å noterne ned versnummer og slik når jeg leste, for å peke til det som var merkelig/tvilsomt. Aner dog ikke hvor de notatene er.

Jeg tror jeg noterte ned noe sånn som rundt 30-50 versnummer. Og det var kun de som innehold virkelig "ille" ting. Ikke ting som kunne oppfattes som ille eller inneholdt sublime beskjeder. Men i forhold til det totale inneholdet er det kanskje snakk om 1%.

Den var jo også oversatt til Norsk, så jeg kan jo heller ikke vite 100% hvor bra oversettelsen er i forhold til originalen på arabisk.

Og nei, jeg inkluderer ikke ideologi jeg er uenig med (f.eks sharialover osv) i "regnskapet" over.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Koranen nevner jøder en hel del kan jeg jo si. Og litt om kristne.

Det er så lenge siden jeg leste den nå (2007ish), jeg husker bare at de tingene var noe som bet tak i meg. Jeg satt faktisk å noterne ned versnummer og slik når jeg leste, for å peke til det som var merkelig/tvilsomt. Aner dog ikke hvor de notatene er.

Jeg tror jeg noterte ned noe sånn som rundt 30-50 versnummer. Og det var kun de som innehold virkelig "ille" ting. Ikke ting som kunne oppfattes som ille eller inneholdt sublime beskjeder. Men i forhold til det totale inneholdet er det kanskje snakk om 1%.

Den var jo også oversatt til Norsk, så jeg kan jo heller ikke vite 100% hvor bra oversettelsen er i forhold til originalen på arabisk.

Og nei, jeg inkluderer ikke ideologi jeg er uenig med (f.eks sharialover osv) i "regnskapet" over.

Jeg prakker ikke på deg meninger. Lurer bare. Når folk snakker om det er det greit å vite hva det er snakk om for å få et nyansert bilde. 

Den smått ironiske setningen var ikke mynta på deg men prøvde å komme argumentet i forkjøpet .)

Endret av Clarus
Lenke til kommentar

Har hørt dette fra venstresiden andre steder. Hvorfor skal vesten importere hundretusner fra andre kulturer? Tanken er jo at multikultur er topp og alle kan leve side om side. Hvis det ikke fungerer i Irak hvorfor skal det fungere i Europa? Velferden tar slutt, desverre i vår levetid. Blir vi da et nytt Irak?

Gjør den? Kilder på dette?

Å nei, det var ren høyrevridd propaganda igjen ja, who could have guessed.

Endret av Thoto79
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...