Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp. Ny maskin vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har netopp montert min nye maskin.

Specs:

Asus MaXimus 8 hero

Kingston hyperxx 16gb 4x4

Evga gtx 980ti sc

Corsair hx1000i psu

Etter montering og skal starte opp første gang så bare kommer det strøm på i 1sekund så kutter den, altså når jeg slepper powerbutton så skrur alt seg av igjen.

Det heg har prøvd er:

Byttet rundt på ram brikker (prøvd med en og en)

Prøvd å starte uten gpu

Koblet fra alt unødvendig av vifter.

Skrudd ut hele hovedkort for og ver sikker på at det ikke har ligget i spenn eller at det lå noe bakom.

Kan noen hjelpe meg?

Seriøse svar mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8pin er koblet til

Samme skjer når jeg prøver startknappen på hk

Vanskelig og oppdatere bios når jeg ikke har fått liv i maskinen i det heletatt

Mellomstykker er montert

Gått over alt av kabler x-antall ganger :(

Men har det noe og si hvor på psu jeg kobler foreks strøm til pci-e og cpu etc, eller er det det samme så lenge pluggene passer?

Lenke til kommentar

Bak på PSU er det det samme på denne enheten. De er merket 6+2 PCIE & 4+4 CPU.

Men kablene er ulike. Så kabelen som går til 8p CPU står det nok CPU på, og er 4+4.

Kablene til GPU er 6+2 og er merket PCI-E.

Har ikke du Asus Flashback på dette hovedkortet da?

Da kan du jo fint flashe uten å starte maskina..

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve og beskrive det litt bedre,

Når jeg skrur på strømmen bakpå psu, så lyser det på hovekortet og i powerknappene, når jeg trykker på powerknappen så lager det bare en "pling" lyd i psu også blinker det i alle lysene som skal lyse når pc en er på og viftene starter en halv tørn, når jeg slepper powerknapp så skrur alt seg av igjen, alt dette skjer på 1sekund ca, den fyrer ikke igang.

Lenke til kommentar

Bygg maskinen opp på utsiden av kabinett, med absolutt minimum av deler. Så ingen ssd eller gpu osv. Sjekk også for bøyde pins i cpu socket.

Siden du spesifiserer at maskinen slår seg av når du slipper knapp ... Hva skjer hvis du ikke slipper knapp? Tipper det samme.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Siste tips du kom med Kyrre var gull verdt, vi bygde maskinen utafor og alt funket, da såg vi at gamle hk hadde 10 skruer og det nye hadde 9, så det var en "shims" som kortsluttet hk, vi skrudde ut den og monterte alt tilbake, og nå virker alt som det skal. Takk for meget god hjelp folkens ?

Btw, naskinen finner ikke ssd disk, noe spess jeg må gjøre first time med ssd?

Lenke til kommentar

Ja, det er greit å bygge på utsiden av kabinett.

Egentlig skal man jo gjøre dette med en gang, før man monterer i kabinett. Fordi det kan jo være noen komponenter som ikke fungerer og da er det dritt hvis man har brukt tid på å montere det.

Men flott det ordnet seg.

Vedr SSD

Nei, det er ikke noe spes man skal gjøre. Ser du ikke SSD i BIOS?

Hva slags SSD er det, og hvordan er den tilkoblet HK?

Lenke til kommentar

Ja jeg har lært litt denne gang, men deg går jo 5 år mellom hver gang jeg bygger maskin, så det skjer jo noe med utviklinga i mellomtida, men dette her var basic så en burde huske på.

Vedr ssd, så fant jeg ut at sataport 3 6gb/s er native port, kobla til der og da kom den frem i bios med en gang :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg bare fortsetter i samme tråden da jeg fortsatt har litt problemer med maskinen min..

har oppdaget de siste ukene at maskinen fryser og "henger" seg opp med jevne mellomrom, trenger ikke å reboote maskinen men bare pent vente så kommer den seg igjenn, men noen ganger når jeg starter opp maskinen går den rett i BIOS fordi den ikke finner SSD`disken, jeg tenkte da at dette måtte være et problem med SSD disken og kontaktet Komplett.no for reklamasjon, fikk sendt inn disken til dem for sjekk, i mellomtiden så kjøpte jeg meg en OCZ 500gb disk på Elkjøp så jeg ikke var helt uten maskin mens jeg ventet på Kingston disken min fra Komplett, første uka så virket maskinen helt topp med OCZ disken, fikk svar fra Komplett etterhvert at de hadde testet disken over helga og funnet den OK.

Mens de sendte disken i retur så oppstod de samme problemene med OCZ disken også.

Maskinen frøs jevnlig i alt fra spill til nettsurfing, og jeg måtte reboote den et par ganger, plutslig så fant den ikke disken der heller, slik som skjedde med Kingston disken min.

da fikk jeg en Idè om at kanskje det var de gamle SSD brønnene i kabintettet mitt som var årsaken, jeg har et gammelt Corsair Obsidian 800 med hardisk brønner i front, på baksiden av brønnene så ligger det et kretskort som jeg kobler SATA kablene i, jeg tok ut disken og koblet den med en helt ny SATA kabel som fulgte med hovedkortet og gikk utenom hele systemet med brønnene i front, da virket alt, og jeg kunne spille i 4 timer i går uten noen problemer, (fortsatt med OCZ disken)

har dette noe og si, altså har det skjedd noe med utviklinga på SATA kablene de siste årene som tilsier at dette kan være problemet mitt?

altså at Hovekort og SSD er for nytt til de gamle Hardisk brønnene og kablene  mine?

Lenke til kommentar

Hvis du koblet deg utenom det lille kretskortet som sitter ifm hotswap brønnene, og da alt fungerer helt fint, så ser det jo ut som du har funnet problemet.

Jeg vet Corsair selger disse

http://www.corsair.com/en-us/obsidian-series-800d-sata-6gbps-upgrade-kit

Altså en oppgradering til sata3 på disse. 

Hvis du har løst problemet ditt så bare hold deg unna hotswap på ssd'ene. Du skal jo uansett ikke nappe ut disse hele tiden.

Lenke til kommentar

Hvis du koblet deg utenom det lille kretskortet som sitter ifm hotswap brønnene, og da alt fungerer helt fint, så ser det jo ut som du har funnet problemet.

Jeg vet Corsair selger disse

http://www.corsair.com/en-us/obsidian-series-800d-sata-6gbps-upgrade-kit

Altså en oppgradering til sata3 på disse. 

Hvis du har løst problemet ditt så bare hold deg unna hotswap på ssd'ene. Du skal jo uansett ikke nappe ut disse hele tiden.

Helt korrekt det du sier, jeg koblet meg utenom hotswap brønnene, og alt fungerte fint hele kvelden igår, jeg har ikke testet noe mer, men jeg ville bare høre med dere om det kunne være en reel forskjell på dette?

kabinettet mitt er vel 3-4år gammelt ca.

Lenke til kommentar

Hvis du har den gamle varianten av det kortet så får du nok lavere hastighet/ytelse.

Koble deg utenom, og sørg for at du er tilkoblet en intel sata 3 kontroller på hovedkortet ditt  :thumbup:

Om du har ny eller gammel variant av det kortet vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...