Gå til innhold

gjorde et dumt valg og valgte prosentkort

Anbefalte innlegg

hei

jeg jobber egentlig for 3 selskaper men hele greia at jeg får nesten ingenting fra 2 av dem. 1 av dem gir meg nærmest all jobben som jeg gjør. Jeg visste ikke til å begynne med dette og nå tjente jeg omtrent 13000 , 5000 av dem gikk te skatt og de te rveldig mye :(

Jeg klarer ikke å vite hva skal jeg gjøre?

har noen erfaring med dette?

plz? 

Takk for all hjelp :(

Anonymous poster hash: e65af...207
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

jeg jobber egentlig for 3 selskaper men hele greia at jeg får nesten ingenting fra 2 av dem. 1 av dem gir meg nærmest all jobben som jeg gjør. Jeg visste ikke til å begynne med dette og nå tjente jeg omtrent 13000 , 5000 av dem gikk te skatt og de te rveldig mye :(

plz? 

Skaff deg nytt trekkort? 

Lenke til kommentar

hei

plz? 

Skaff deg nytt trekkort? 

k

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

hei

plz? 

Skaff deg nytt trekkort? 

TS her

hva mener du med deT?

spurte skatteetaten om å kunne bytte til tabell men det gikk ikke sa de

Lenke til kommentar

TS her

hva mener du med deT?

spurte skatteetaten om å kunne bytte til tabell men det gikk ikke sa de

Gå på skatteetaten sine sider og fyll ut på nytt slik at du får nytt kort med lavere sats, betal så høy sats på de to andre jobbene når du er der.

Lenke til kommentar

Grunnen til dette, er at den arbeidsgiveren som anses som hovedarbeidsgiver trekker din skatt i følge tabellkort. Dette skal være justert i forhold til tidligere års inntekt/formue og så videre, eller i forhold til de tall du har oppgitt om du har bestilt skattekort ved årsskiftet. Tabell virker slik at om du tjener lite, betaler du lite i skatt. Tjener du mye, betaler du en større andel av lønnen i skatt.

De to andre arbeidsgiverne er ansett som biarbeidsgivere. Disse trekker skatt i forhold til en fast prosentsats som også bestemmes ut fra tidligere års tall eller de tall du har oppgitt. Men trekket herfra er høyere enn for tabell og prosentsatsen er den samme uansett om du tjener lite eller mye.

Grunnen til at du ikke kan få tabell hos alle tre arbeidsgiverne, men bare en, er at de tre arbeidsgiverne vet ikke hva du får i lønn hos de andre. Og for å unngå at du betaler alt for lite skatt, så legges det heller opp til at du betaler for mye. Men dette får du i så fall igjen på skatteoppgjøret til neste år.

Lenke til kommentar

Med mindre du har stålkontroll på skattetrekk kan prosentkort være en fordel hvis du har flere arbeidsgivere.

Du oppgir at hos den arbeidsgiveren du tjener mest hos har et skattetrekk på ca. 5000 per mnd av 13. 000 brutto utbetalt. Det tilsier et skattetrekk på 38/39%.

Siden du ikke oppgir særlig mer informasjon, kan det hende at du har et for stort skattetrekk. Du kan se til hva du har tjent tidligere år og hva du forventer å tjene inneværende år.

Deretter ser du på siste lønnsslipp for hvert arbeidsforhold for å finne ut hva du hittil har tjent i år brutto (altså før skattetrekk) og hva du har trukket i skatt. Har du gjeldsrenter burde du også finne ut av hvor mye du sånn ca. forventer å ha av dette.

Deretter går du hit:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skattekort-eller-frikort/

Logg deg inn med bankid, endre de aktuelle postene som er feil. Deretter sender du eventuelt inn en søknad om endring av trekkprosent.

Lenke til kommentar

Når man først kommer inn i mars begynner det å bli for sent å få tabellkort, fordi det er veldig vanskelig å få matchet opp tabelltrekket med allerede trukket skatt. Det er derfor ikke særlig sannsynlig at du vil oppnå tabellkort - bare lavere prosentsats. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...