Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har du byttet om til sommerdekk?

40 stemmer

1. 1. Har du byttet til sommerdekk enda?

• Ja
      14
    • Nei
      18
    • Venter etter påske
      8

Anbefalte innlegg

Frister å bytte til sommerdekka, befinner meg i oslo og det har vært fint vær de siste dagene med masse sol og pluss grader og jeg føler ingen point lenger å ha på vinterdekk og slite de ut unødvendig.

Har du byttet allerede?  eller skal jeg drøye den ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke byttet selv enda, og kommer heller ikke til å gjøre det riktig enda. Her på Østlandet er det meldt en del nedbør de nærmeste dagene, og med en ikke så altfor høy temp og tele i bakken, så tar jeg ikke sjansen på å bytte til sommerdekk riktig enda.

Tror ikke nedbøren kommer som snø, men er redd at telen i bakken gjør at regn/vann på veien kan fryse.

De reelle sjansene for nettopp det er vel kanskje små, men her vil jeg heller være ‹‹safe than sorry››, spes med tanke på at bilen min kun er 2 dager gml......

Men jeg vet at det er mange som har byttet til sommerdekk allerede og enda flere gjør det i påska, men jeg for min del venter til varmen er litt mer stabil rundt 10 grader på dagen og ikke kryper under null i løpet av natten........

Lenke til kommentar

Det er bedre å kjøre på vinterdekk sålenge det er tvil. De kan jo lovlig brukes hele året.

Dette er faktisk svært uheldig, vi trenger endringer i lovverket som forbyr bruk av vinterdekk på sommeren.

Jeg har selv blitt skadd i en ulykke der elendige dekk (egentlig gode piggfrie vinterdekk) var en medvirkende årsak til at jeg fikk så alvorlige skader som jeg fikk.

Vinterdekk skal av når temperaturene stabilt ligger godt på plussiden.

Når det er sagt, jeg legger ikke om før om en ukes tid selv siden det kan forventes frost om natten den kommende uken og jeg skal ut på bøgda et par ganger..

Lenke til kommentar

Det er bedre å kjøre på vinterdekk sålenge det er tvil. De kan jo lovlig brukes hele året.

Dette er faktisk svært uheldig, vi trenger endringer i lovverket som forbyr bruk av vinterdekk på sommeren.

Jeg har selv blitt skadd i en ulykke der elendige dekk (egentlig gode piggfrie vinterdekk) var en medvirkende årsak til at jeg fikk så alvorlige skader som jeg fikk.

Når det er sagt, jeg legger ikke om før om en ukes tid selv siden det kan forventes frost om natten den kommende uken og jeg skal ut på bøgda et par ganger..

"Stabilt over plussiden" gjelder jo kun hvis du snirkler rundt i byen, med en gang du skal over et fjell må vinterdekk på.

Lenke til kommentar

Da får man legge på vinterdekk når man skal på turer der behovet melder seg.

Jeg kjører forresten over til vestlandet flere ganger hver sommer, i de aller fleste tilfellene på sommerdekk.

Kjørte til vestlandet i dag på sommerdekk, var totalt uproblematisk, men hadde ikke turt det uten å sjekke forholdene nøye på forhånd.

Lenke til kommentar

Sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren. Det er det optimale.

Men det er bedre med vinterdekk på sommerføre enn sommerdekk på snø og is.

Derfor bør du ha vinterdekk sålenge det er tvil om hva slags føre som venter deg rundt neste sving.

Det finnes nok hundrevis av ofre som er like skadde som deg pga. sommerdekk på glatta.

Ikke vær for rask med å legge om til sommerdekk. 

Lenke til kommentar

Synes det er spenstig å bytte allerede nå, vi er jo ikke ferdig med Mars enda og det er jo ikke helt usannsynlig med både snø og is en måned til. Kjører piggfritt så jeg beholder de på til slutten av April.

Lenke til kommentar

Synes det er spenstig å bytte allerede nå, vi er jo ikke ferdig med Mars enda og det er jo ikke helt usannsynlig med både snø og is en måned til. Kjører piggfritt så jeg beholder de på til slutten av April.

Er ikke avhengig av bil, så den står pent og pyntelig alle dager det er uforsvarlig, men etter værmeldinger å tyde blir ikke det på en stund.

Lenke til kommentar

Jeg kjører forresten over til vestlandet flere ganger hver sommer, i de aller fleste tilfellene på sommerdekk.

Kjørte til vestlandet i dag på sommerdekk, var totalt uproblematisk, men hadde ikke turt det uten å sjekke forholdene nøye på forhånd.

Kjørte du over fjellet da, eller tok du veien rundt om kysten?

Sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren. Det er det optimale.

Men det er bedre med vinterdekk på sommerføre enn sommerdekk på snø og is.

Derfor bør du ha vinterdekk sålenge det er tvil om hva slags føre som venter deg rundt neste sving.

Det finnes nok hundrevis av ofre som er like skadde som deg pga. sommerdekk på glatta.

Ikke vær for rask med å legge om til sommerdekk.

Det er mange som kjører på piggfritt hele året i den tro at det er såkalte helårsdekk..

Faktum er at man fra ca tidlig i april og utover kan kjøre med sommerdekk de fleste steder på østlandet, kanskje er man nødt til å legge om til vinterdekk igjen om man skal over til vestlandet..

Selv har jeg ofte en tur eller to over i mars/april, det løser jeg ganske enkelt ved å bytte hjul før jeg drar over fjellet.

Det er en enkel jobb som tar meg ca et kvarter, det er det verdt for å ha best mulig dekk til forholdene.

Jeg vet ikke hvor mange som er skadet på samme måte som følge av sommerdekk på vinterføre, men det bekymrer meg at det fortsatt blant mange er akseptert å bruke vinterdekk på sommerføre..

Jeg kjenner til svært få som mener sommerdekk på vinterføre er ok..

For min del består skaden i at nakke og rygg er skadet og aldri blir bra igjen.

Lenke til kommentar

Kjørte du over fjellet da, eller tok du veien rundt om kysten?

Kjørte om kysten ja, turte ikke kjøre via Oppdal

Lenke til kommentar

Ja er litt friskt å bytte om allerede nå, selv i Oslo.

Jeg skal styre dekkskift kampanje på jobben i 4 uker etter påske, 16-20 hver dag. Ansatt 12 løftegutter og det blir et helvettes kjør. Fy faen jeg gruer.. Også alle de jævla dekktrykklampene :/

De som har dekktrykk varslere som sitter i ventilen. Anbefaler å slippe trykket litt ned og set/lås verdien der sånn. Så blåser du opp dekka til riktig trykk igjen. Du øker toleransen før dekktrykklampa tenner og systemet blir mindre plagsomt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...